More stories

Ook Olympische records voor online verslaggeving Winterspelen

Nederland wist de afgelopen weken massaal de Olympische pagina’s van de NOS te vinden. In totaal raadpleegden ruim 9,5 miljoen unieke bezoekers de Olympische subsite of artikelen in de NOS-app, zo blijkt uit de gegevens van de omroep.

Media

App moet muzikanten sneller aan optredens helpen

Unplug and play artiestenvereniging uit Emmen heeft een app ontwikkeld die muzikanten sneller aan optredens moet helpen.

Entertainment

Hilversum opent interactieve Media Mile

Vandaag viert Hilversum 100 Jaar Mediastad met de officiële opening van de zogenoemde Media Mile. Om 16.00 uur wordt op het plein voor het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid herdacht dat de Nederlandse Seintoestellen Fabriek (NSF) in Hilversum werd gevestigd. Dat was het begin van een eeuw Nederlandse mediageschiedenis, met Hilversum als mediahoofdstad.

Media

Newzoo: Nintendo kan miljarden extra verdienen

Nintendo is met een omzet van 9,2 miljard dollar eindelijk teruggekeerd in de top 10 van gamingbedrijven. Dat concludeert het Nederlandse marktonderzoekbureau Newzoo. Newzoo schat dat de potentie nog wel beter benut kan worden en nog eens 2,5 miljard dollar extra zou kunnen halen uit abonnementen, in-game verkopen en mobiele games.

Entertainment

NY Times voorspelt emoties lezers op nieuwsverhalen

De Amerikaanse krant NY Times heeft kunstmatige intelligentie ontworpen waarmee het de emotionele reacties van zijn lezers en kijkers kan voorspellen op alle items die in de krant verschijnen. Die product, Project Feels, wordt gebruikt voor de productie van reclamecampagnes van grote merken.

Online advertising

Rovio maakt smak na winstwaarschuwing

Het aandeel Rovio Entertainment, het bedrijf achter het gamesucces Angry Birds, moest gisteren aan de beurs van Helsinki 45 procent inleveren na een winstwaarschuwing.

Entertainment

Minder dan kwart van Nederlanders downloadt illegaal

Minder dan een kwart van de Nederlanders heeft het afgelopen jaar illegale videocontent of muziek gratis gedownload. In 2013 deed 41 procent dat nog regelmatig. Dat blijkt uit gegevens van marktonderzoeksbureau Telecompaper.

Media

‘Nederland moet meer tegenwicht bieden aan Amerikaanse superplatforms’

Nederlandse contentaanbieders ontwikkelen als antwoord op het verschuivende mediagebruik hun eigen platforms met content. Het aanbod raakt daardoor echter steeds meer versplinterd. Geen partij achter de dijken beschikt over de schaalgrootte, de catalogus, het gebruiksgemak en de marketingkracht van de buitenlandse platforms. Dat constateert de Raad voor Cultuur in het rapport Zicht op zo veel meer, dat vandaag wordt aangeboden aan de ministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

Media

Hoge vorderingen stockfotografiebureau voor Overstappen.nl afgewezen

Vergelijkingswebsite Overstappen.nl moet stockfotografiebureau Masterfile 290 euro betalen voor het plaatsen van een foto zonder toestemming, maar de bedragen die […]

Legal

Viewability is niet alles: heroverweeg het meten van advertenties

De waarde van advertenties wordt vaak verkeerd bepaald. Advertenties die hoger scoren op viewability volgens de gebruikelijke meetmethoden krijgen een hogere waarde toegekend. Maar, hier wordt voorbij gegaan aan verschillende advertentieformaten en aan de context waarbinnen de advertenties worden getoond. Een langere zichtbaarheid van je advertentie is geen garantie voor meer impact en het behalen van je doelstellingen. Afgaan op de standaarden voor viewability, zonder daarbij de context van de advertentie mee te nemen, leidt tot verkeerde beslissingen. Dit heeft twee redenen.

Online advertising

Viacom lanceert eigen videodienst

Het Amerikaanse productiehuis Viacom, vooral bekend van MTV en Comedy Channel, wil nog dit jaar een videodienst lanceren die grotendeels door advertenties wordt gefinancierd. De dienst bevat vooral eigen content.

Entertainment

Drie merken die jongeren wél weten te binden via Instagram

“Instagram is het snelst groeiende kanaal van dit moment, blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2018 van NEWCOM. Waar in 2017 zo’n 3,2 miljoen Nederlanders gebruikmaakten van dit platform, is dit in 2018 gestegen naar 4,1 miljoen. Deze stijging was vooral zichtbaar onder de vijftien- tot en met negentienjarigen. Onder hen verslaat Instagram met 50% voor het eerst Facebook met 43% in het dagelijks gebruik. Hoe bind je deze doelgroep via dit kanaal aan jouw merk? 

Social

Addressable TV moet tv-reclame relevant maken

Eén heel hot buzzwoord in de digitale markt is Addressable TV. Nog niet eerder gehoord? Met Addressable TV wordt bedoeld dat je tijdens jouw avondje TV kijken een reclameblok ziet met advertenties die voor jou relevant zijn. Dus niet de maandverbandreclame in het studentenfort vol mannen en geen Axe-deodorant reclame als je als vrouw alleen woont. Maar waarom hebben we dit nog niet in Nederland? En tegen welke uitdagingen lopen we aan? In dit blog: alles over Addressable TV.

Online advertising

‘De Luizenmoeder’ ook online een kijkcijferhit

Rond de 420.000 kijkers keken eind januari en begin februari online naar de aflevering van tv-serie De Luizenmoeder van 28 januari. Niet eerder sinds de start van de publicatie van online kijkcijfers in 2016 keken zo veel mensen online naar een programma, aldus Stichting Kijkonderzoek.

Video

Europese Commissie wil uploadfilter tegen illegale content

De Europese Commissie wil een uploadfilter tegen illegale content. Dat blijkt uit het een dezer dagen gelekte concept Aanbeveling van de Europese Commissie over de zorgvuldigheidsverplichting van (legale) online platforms, waaruit de Stichting BREIN citeert.

Media