More stories

Nederlandse media-industrie gezamenlijk in online bereiksonderzoek

Uitgevers, radio- en tv-omroepen en online exploitanten zetten gezamenlijk online bereiksonderzoek op. SKO, Vinex en PMA brengen dit standaardonderzoek per 1 januari 2015 op de markt.

Analytics

SeatMe sluit samenwerking met TripAdvisor

De reserveringsdienst voor restaurants SeatMe gaat content en diensten delen met TripAdvisor, een internationale recensiesite voor hotels, vakantiehuisjes en restaurants. […]

Media

Hoe televisie naar de kijker gaat luisteren

De tv-antenne is voor Sky Italia geen domme pijp meer, maar een intelligente navelstreng direct in zijn klantengroep. Op basis van kijkgedrag en data uit social media wordt de programmagids gepersonaliseerd.

Publishing

Omzet YouTube veel lager dan gedacht

De netto-omzet van YouTube ligt vermoedelijk zeker de helft lager dan altijd werd aangenomen: 1,5 miljard dollar. Dat zeggen althans twee bronnen met kennis van zaken tegen The Information.

Media

NPO slordig met tracking cookies

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) verzamelt met zogeheten tracking cookies persoonsgegevens van websitebezoekers zonder hiervoor hun ondubbelzinnige toestemming te vragen. Daarmee overtreedt de NPO de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), concludeert het College bescherming persoonsgegevens (CBP) na onderzoek.

Analytics

Wegener trekt weg uit Apeldoorn

Koninklijke Wegener NV verhuist zijn centrale afdelingen van Apeldoorn naar Houten. Daardoor gaan voor de gemeente meer dan honderd arbeidsplaatsen verloren. Dat meldt De Stentor, onderdeel van Wegener. Die krant blijft wel op zijn plek zitten.

Media

‘Koppelen van databronnen heeft enorme potentie’

In een tijd dat data relatief schaars was en internet een grote vlucht nam, werd MetrixLab groot met innovatieve online onderzoeken. Nu er steeds meer bruikbare databronnen beschikbaar komen, verschuift de Rotterdamse marktonderzoeker richting een data-agnostische aanpak, aldus CFO Jan Willem Gerritsen.

Analytics

Infographic: wat gebeurt er in een YouTube minuut?

Wederom indrukwekkende getallen: 2,7 miljoen video’s worden er in een minuut bekeken. Iedere zestig seconden wordt er honderd uur aan video toegevoegd en worden er 1388 kanaalabonnementen aangemaakt. Rijk worden met YouTube? Topper Pewdiepie verdient 7 miljoen dollar per jaar.

Media

GroupM: Weg met media-inkoop op open netwerken

WPP-dochter GroupM stopt tegen eind 2014 met het inkopen van reclameruimte via open exchanges. Automated buying wordt omwille van de kwaliteit aan banden gelegd. WPP gaat enkel nog privédeals met uitgevers sluiten.

Marketing

Nederlandse muziekdienst Sleeve Music rekent op 1 miljoen gebruikers

De Nederlandse muziekdienst Sleeve Music wil voor het einde van het jaar ruim 1 miljoen gebruikers bedienen. Dat vertelt oprichter Maarten-Jan Vermeulen tegen vakblad Entertaintment Business.

E-commerce

NU.nl wordt uithangbord voor Blendle

Nieuwssite NU.nl gaat onder zijn nieuwsverhalen doorverwijzen naar aanverwante verhalen die via Blendle zijn te lezen.

Media

Is Persgroep met Wegener klaar voor de toekomst?

Het was groot nieuws deze week, ook hier op Emerce: De Persgroep wil Wegener overnemen. Het bedrag van 245 miljoen euro is al overeengekomen om Mecom, het Britste moederbedrijf van onder andere Wegener, in bezit te krijgen. Met deze overname breidt De Persgroep haar multimediaportfolio (nieuwsbladen, magazines, tv- en radioprogramma’s, een telefoondienst en verschillende onlinediensten) verder uit met een groot aantal nieuwswebsites, regionale dagbladen en huis-aan-huis bladen in Nederland.

Media

Robots gaan nieuwsberichten AP schrijven

Nieuwsdienst The Associated Press (AP) gaat technologie inzetten waarbij ‘robots’ financiële nieuwsberichten gaan schrijven.

Media

Britse bioscopen willen Google Glass weren

Britse bioscopen zullen bezoekers met Google Glass gaan weren. Men is bang dat stiekem opnamen worden gemaakt van nieuwe films die vervolgens via internet worden verspreid.

Media

YouTube laat fans geld doneren aan videomakers

YouTube krijgt een geldpotje waarin fans van videokanalen geld kunnen stoppen om hun waardering aan de makers te tonen.

Media