More stories

On demand video stimuleert verkoop 4K televisies

On demand video en in toenemende mate lineaire tv zenders zijn de belangrijkste stimulans voor de flink aantrekkende verkopen van 4K televisies. Dat bleek gisteren bij de start van een tweedaagse die Philips op Schiphol voor de internationale pers heeft georganiseerd.

Media

Diederik Hoekstra nieuwe hoofd marketing VPRO

Diederik Hoekstra (43) is het nieuwe afdelingshoofd publiek & marketing van de VPRO. Carly Renwarin (36) volgt Hoekstra op als teamleider marcom VPRO. Hoekstra was hiervoor teamleider marcom en heeft de afgelopen elf jaar in verschillende functies voor de VPRO gewerkt.

Marketing

Consumentenbond: Fabrikanten laks met apps op Smart TV

De fabrikanten van Smart TV’s kunnen en willen geen garantie geven dat de apps op hun toestellen blijven werken. Dat concludeert de Consumentenbond na gesprekken met Philips en Samsung.

Entertainment

Onenigheid in EU over linkbelasting en uploadfilter

EU lidstaten kunnen het niet eens worden over een linkbelasting en uploadfilter in de concepttekst voor het online auteursrecht. Een tiental lidstaten, waaronder Nederland en België, heeft de wettekst afgekeurd.

Media

Markt voor digitale games naar 113 miljard dollar

De markt voor digitale games groeide volgens SuperData in 2018 met 12 procent naar 113 miljard dollar. Grotendeels dank zij de game Fortnite van Epic, die alleen al goed is voor 2,4 miljard dollar.

Entertainment

BREIN pakte in 2018 339 illegale sites aan

De Stichting BREIN heeft vorig jaar 511 onderzoeken voltooid, 339 illegale sites aangepakt, 79 illegale handelaren van mediaboxen/IPTV gestopt, evenals 17 grote uploaders, 20 Facebookgroepen verwijderd, 1,2 miljoen zoekresultaten laten verwijderen, evenals 12.470 bestanden bij cyberlockers. Ook trof BREIN 31 schikkingen met boetebeding plus schadevergoedingen oplopend tot 40.000 euro per geval. Dat blijkt uit het jaaroverzicht.

Media

Powned kiest voor online video

PowNed, de publieke omroep die al nauwelijks meer programma’s levert voor het grote scherm, heeft een nieuwe website gelanceerd die toch vooral ‘video-driven’ is. Op deze manier wil de omroep de netwerkgeneratie – bovenop het huidige miljoenenbereik op social media – nog beter bedienen.

Entertainment

Netflix zette in 2018 16 miljard dollar om

Netflix zette vorig jaar 16 miljard dollar om, 35 procent meer dan een jaar geleden. De winst verdubbelde naar 1,6 miljard.

Entertainment

Paul Solleveld blijft adviseur NVPI

Paul Solleveld blijft na zijn pensioen als beleidsadviseur betrokken bij de NVPI, de branchevereniging van de entertainmentindustrie. Daarnaast zal hij nog een rol spelen bij beleidsterreinen zoals het auteursrecht en bijvoorbeeld de popsector.

Media

Desktop en tablet minder gewild bij online tv kijker

Tablets en desktops worden minder gebruikt voor het kijken van online televisie. Dat blijkt uit gebruikscijfers van tv-dienst NLZIET.

Media

Netflix voert flinke prijsstijging door

Netflix gaat de tarieven voor zijn Amerikaanse abonnees fors verhogen, afhankelijk van het type abonnement 13 tot 18 procent. Het meest gekozen abonnement gaat van 10,99 naar 12,99 dollar.

Entertainment

WordPress bouwt CMS voor nieuwsuitgevers

De maker van CMS WordPress, het bedrijf Automattic, gaat met hulp van externe financiers een variant op zijn redactiesysteem ontwikkelen dat is bedoeld voor kleine en middelgrote nieuwsuitgevers.

CMS

Wilbert Mutsaers (Spotify): ‘Bij ons is nog veel handwerk’

Na leidinggevende functies bij 3FM en Mojo werkt Wilbert Mutsaers sinds april 2017 als Hoofd Benelux voor Spotify. Daar is hij verantwoordelijk voor de inhoud, maar niet voor de sales. ‘Het loopt van strategische dingen tot zelf playlisten maken. Ik ben ook aanspreekpunt voor veel dingen: artiesten, labels. Niet alles staat op Spotify en dat is ook iets waar ik mee bezig ben.’ Het van oorsprong Zweedse bedrijf zou je kunnen omschrijven als de grootste muziekbibliotheek ter wereld. Spotify telt meer dan 50 miljoen tracks en telt inmiddels 200 miljoen gebruikers, waarvan een groot deel betaalt om reclamevrij muziek te kunnen beluisteren. Meer bij Top Names.

Customer Experience

De 7 succesvragen voor de Nederlandse CES startups

In de tien jaar dat ik in de VS woon, ben ik redelijk beïnvloed door de Amerikaanse manier van denken en de gewoonten aldaar. Ik begrijp zelfs de ‘gunlaw’ en ‘the second amendment’. Ook in de startupbusiness zijn de verschillen met Nederland erg groot. Het ‘don’t waist my time with bullshit’ syndroom is erg groot. Maar ‘fake it till you make it’ is hier uitgevonden. Hoe gaat dat op de CES? 

Start-ups

Lauri Koop nieuwe CEO Persgroep Online Services

Lauri Koop wordt per 1 maart aanstaande nieuwe CEO directeur van Persgroep Online Services in Nederland en België.

Media