More stories

Ziggo schaft analoge tv gefaseerd af

Ziggo gaat zijn tv-aanbod volledig digitaal maken. Verreweg het grootste deel van de klanten kijkt al wel volledig digitaal tv, […]

Entertainment

E-sports naar 906 miljoen dollar in 2018

Esports, het spelen van computerspellen in competitieve vorm, bereikt dit jaar een omvang van 906 miljoen dollar, een groei van 38 procent ten opzichte van vorig jaar. Dat zegt het Nederlandse Newzoo. In 2021 zal de markt al zo’n 1,6 miljard dollar groot zijn.

Entertainment

SBS Belgium in zijn geheel naar Telenet

Telenet Group wil het Belgische mediahuis De Vijver Media, eigenaar van SBS Belgium, volledig overnemen. Aandeelhouders Mediahuis en Wouter Vandenhaute en Erik Watté (Waterman & Waterman NV) doen hun belang van de hand.

Media

Investeringen Videoland drukken resultaat RTL Nederland

Videoland lijkt RTL Nederland steeds meer geld te gaan kosten. De investeringen in in filmplatform hebben mede geleid tot een lager bedrijfsresultaat van 87 miljoen euro tegen 96 miljoen vorig jaar, zo blijkt uit de jaarcijfers van RTL Group die zojuist zijn vrijgegeven. Ook de advertentie-inkomsten liepen terug.

Entertainment

Olympische Spelen waren online magneet

De Olympische Winterspelen hebben alleen al in de eerste week online 2,5 miljoen kijkers getrokken. Niet eerder keken zoveel mensen in een week online, zo blijkt uit cijfers van de Stichting Kijkonderzoek.

Entertainment

Eenderde van Nederland luistert radio via de televisie

Bijna een op drie mediaconsumenten in Nederland luistert radio via zijn televisie (28%). En de mobiele telefoon is voor iedereen tot vijftig jaar het voorkeursmedium om de krant digitaal te lezen. Mediaconsumptie versplintert en de wereld wordt nooit meer zoals hij was, zo laat de nieuwe Media Standaard Survey zien.

Online marketing

Helft Nederlandse gebruikers Spotify betaalt voor de dienst

Ongeveer de helft van de gebruikers van Spotify in Nederland betaalt voor het luisteren naar de streamingdienst. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper Consumer Insights.

Entertainment

Netflix-documentaire ‘Icarus’ wint Oscar

De internationaal spraakmakende productie ‘Icarus’ van Netflix heeft een Oscar gewonnen als beste documentaire.

Video

Wijzigingen bij digital sales-team RTL

Op 1 maart is Gijs van Beek gestart als Head of Digital Sales bij RTL. Van Beek was hiervoor Head of Publisher Trading bij GroupM. Hij volgt Anna-Maria Vujinovic op, die per 1 maart de overstap maakt naar RTL AdConnect, het internationale saleshuis van RTL Group.

Online advertising

NLConnect: geen heffing voor Nederlandse content

NLConnect, de vereniging van telecom- en kabelbedrijven, verzet zich hevig tegen het advies van de Raad voor Cultuur om een heffing op tv-pakketten in te voeren om zo unieke Nederlandse content te kunnen bekostigen. Op deze wijze zou Nederland het hoofd kunnen bieden aan grote Amerikaanse bedrijven als Netflix, Google, Facebook en Amazon.

Entertainment

Wikihoster Wikispaces stopt

Een van de bekendere hostingpartijen voor Wiki’s Wikispaces gaat sluiten. Het Amerikaanse bedrijf kan de kosten niet meer opbrengen ondanks abonnementen.

Publishing

Nederlands bezoek aan The Pirate Bay flink gedaald na blokkade

Nieuwe metingen van bureau comScore laat zien dat het aantal unieke bezoekers van thepiratebay.org uit Nederland met meer dan 40 procent is gedaald tussen september 2017 en december 2017 nadat internetaanbieders Ziggo en XS4ALL door de rechter werden bevolen de toegang tot het domein te blokkeren.

Legal

‘Programmatic is geen Bermudadriehoek’

De besteding van advertentiebudgetten is verschoven van traditionele media (tv, print) naar online en dan met name programmatic. Voorheen kocht men advertenties in op basis van een IO (Insertion Order), waarbij je voor een bepaald bedrag binnen een bepaalde periode een vooraf vastgesteld aantal impressies voorgeschoteld kreeg. Daarbij kon je niet tussentijds bijsturen. Programmatic bood in dat opzicht uitkomst, maar de betrouwbaarheid ervan wordt door het bedrijfsleven in twijfel getrokken. Tijd om dat recht te zetten.

Programmatic

De Persgroep over op header bidding

De Persgroep is bezig zijn hele inventaris voor reclame te ontsluiten met header bidding. Daarmee trekt de uitgeverij wat marktmacht terug in huis en kan zo ook meer transparantie geven aan adverteerders over hoe hun uitingen waar verschijnen.

Programmatic

Mediahuis: ‘Classifieds steeds belangrijker’

De verdiensten uit rubrieksadvertenties worden voor Mediahuis steeds belangrijker nu advertentie-inkomsten onder druk staan. De uitgeverij investeert in versnelde groei voor dit segment in 2018.

Strategy