More stories

Digitale oplagen dagbladen verder omhoog

De digitale oplagen van dagbladen gaan verder omhoog. Dat blijkt uit de jongste cijfers van oplage-instituut HOI. Het totale aantal abonnementen bij De Telegraag groeide van 28.709 in het eerste kwartaal van 2013 naar 70.211 in het eerste kwart van dit jaar.

Media

Zoomin opent kantoren in Amerika

Zoomin.tv, Europa’s grootste YouTube-netwerk uit Amsterdam, opent kantoren in New York en Miami. Daar hoopt het nieuwe videotalenten te spotten en de lokale adverteerdersmarkt te interesseren voor de kwaliteitsproducties.

Media

Klokkenluidersite Publeaks gaat internationaal

Het Nederlandse digitale klokkenluidersplatform Publeaks zoekt aansluiting bij internationale initiatieven als Free Press Unlimited en Hivos.

Media

Videoland op Netflix-toer: eerste eigen serie

RTL-dochter Videoland zal vanaf maart 2015 een eerste dramaserie aanbieden met Huub Stapel, Anna Drijver en Benja Bruijning in de hoofdrol. Het is voor het eerst dat een Nederlands videoplatform zelf een productie financiert.

Entertainment

‘Mozilla ontwikkelt eigen Chromecast’ (update)

Mozilla, de organisatie achter de Firefox browser, zou een eigen variant van Chromecast ontwikkelen. Daarop draait uiteraard Firefox OS, de systeemsoftware die Mozilla voor mobiele telefoons heeft ontworpen.

Media

Google schuift met overname naar tv-reclame

Google koopt mDialog, een reclamespecialist op het gebied van live en on demand videostreaming video. Daaronder vallen ook reguliere digitale radio en televisie.

Media

Andere naam, nieuwe eigenaar Affiliateblog.nl

Vaktitel Affiliateblog.nl verandert de naam in Performance.nl en krijgt er met Alexander Willemsen een aandeelhouder bij.

Media

Online fashionpartijen zoeken aansluiting uitgevers

Online modewinkels zoeken in toenemende mate aansluiting tot uitgevers, bloggers en opiniemakers. Dat verwachten de marketeers van de toonaangevende partijen, aldus een onderzoek.

Media

FCUpdate.nl: 200.000 bezoekers per dag

De eerste speelronde van het WK Voetbal is nog niet eens achter de rug, maar voor FCUpdate.nl kan het toernooi al niet meer kapot. De site verwerkt honderdduizenden bezoekers en kreeg als een van de eerste Nederlandse sportuitgaves een vinkje van Twitter.

Media

KPN Digitenne moet Vlaamse KetNet doorgeven

KPN moet de Vlaamse publieke televisiezender VRT KetNet/OP12 per 1 oktober verplicht doorgeven via Digitenne van KPN. Ook moeten vijf Vlaamse radiozenders worden toegevoegd aan het pakket. Dat heeft Commissariaat voor de Media bepaald.

Media

RTL Nederland opent groot YouTube-netwerk

RTL Nederland opent eind 2014 een zogeheten multi-channel network. Daarin gaat het zijn eigen videoproducties en die van (semi-)professionele derde partijen exploiteren op YouTube. Dit wordt een aanvulling op de tv-inkomsten.

Media

Ziggo stopt met muziekdienst

Kabelaar Ziggo stopt per 1 augustus met haar muziekdienst Ziggo Muziek, die slechts twee jaar heeft gedraaid. Abonnees krijgen binnenkort bericht. Dat meldt de kabelaar op haar website.

E-commerce

Gedrukte tv-gids lijdt onder opkomst apps

De opkomst van smartphones en tablets is ten koste gegaan van gedrukte programmagidsen. Dat stelt TVGiDS.tv naar aanleiding van onderzoek onder haar gebruikers. Meer dan de helft van de ruim 4500 ondervraagde gebruikers geeft aan dat ze hun papieren tv-gids inmiddels opgezegd heeft.

Marketing

Vijf gouden Lions voor Lemz

Een miljard mensen zag de campagne Sweetie die Lemz voor Terre des Hommes maakte. Gisteren regende het vakprijzen in Cannes. Het Amsterdamse reclamebureau komt met vijf Lions naar huis.

Digital Agencies

Telenet neemt tv zenders VIER en VIJF over

Telenet, onderdeel van Liberty Global, neemt een belang in De Vijver Media, het bedrijf achter het productiehuis Woestijnvis en de tv-zenders VIER en VIJF. Sanoma wordt als gevolg van de overeenkomst weer 100 procent eigenaar van tv-blad Humo.

Media