More stories

MySpace in handen van Time Inc.

MySpace, een van de oudste sociale netwerken, komt in handen van Time Inc. via de overname van moedermaatschappij Viant. Viant zit stevig in de advertentietechnologie.

Publishing

Telegraaf waarschuwt adblockgebruiker

De Telegraaf vraagt bezoekers met een adblocker om de plugin voor de site uit te schakelen. Dat ontdekte de NOS. Het is de eerste krant met zo’n melding.

Online advertising

Frequenties voor Digitenne worden geveild

Het Ministerie van Economische Zaken gaat de frequenties voor DVB-T, ook wel bekend als Digitenne, alsnog veilen. Aanvankelijk wilde de overheid de vergunning verlengen.

Media

NRC Q verliest eigen site

NRC Q, de site met zakelijk nieuws van NRC Handelsblad, heeft geen eigen website meer, maar is onderdeel van NRC.nl geworden.

Publishing

Nieuwe games moeten omzet Zynga weer boost geven

Zynga wil dit jaar tien nieuwe games uitbrengen, waaronder diverse casinogames. Die moeten weer wat geld in het laatje brengen, want het Californische bedrijf zag zijn omzet in het vierde kwartaal sterk dalen.

Entertainment

TradeCast: professionele tv-kanalen uit Zwolle staan op doorbreken

Twee jaar geleden constateerde Yillmaz Schoen dat een platform om lokale tv-uitzendingen te exploiteren, ontbrak. Hier liet hij geen gras over groeien. Vier maanden geleden opende het TradeCast-hoofdkwartier in Zwolle. Ze zijn al gespot door Google. Leuk extra bij de wereldwijd te ontvangen tv-zenders: heel eenvoudig interactiviteit toevoegen.

Start-ups

Flinke groei abonnees Telenet

Het Belgische kabelbedrijf Telenet, net als Ziggo onderdeel van Liberty Global, heeft de winst het afgelopen jaar flink vergroot door een forse aanwas van nieuwe abonnees.

Entertainment

‘Bericht op Nu.nl heeft 885 euro PR-waarde’

Nu.nl is de meest ‘waardevolle nieuwssite’ van Nederland: een gemiddeld bericht op de site heeft een PR-waarde van 885 euro. Dat blijkt uit onderzoek van social media analystetool Coosto.

Communicatie

NPO snijdt in online themazenders

De NPO heeft diverse online radiozenders opgeheven. Het gaat daarbij vooral om themakanalen van Radio 2, 3FM en Radio 5 die op de websites van de zenders waren te vinden.

Entertainment

Sanoma sluit jaar af met verlies

Mediaconcern Sanoma heeft 2015 met rode cijfers afgesloten. Er werd een verlies van 158 miljoen euro geleden, tegen 62 miljoen euro winst vorig jaar. De omzet liep met 9,7 procent terug tot ruim 1,7 miljard euro.

Publishing

Stichting BREIN in de aanval tegen webversie Popcorn Time

Stichting BREIN heeft de oorlog verklaard aan de nieuwe webversie van Popcorn Time. Dankzij een samenwerking met Torrents Time kunnen illegale films met behulp van het BitTorrent protocol voortaan rechtstreeks naar de browser worden gestreamed. BREIN heeft al een waarschuwing gestuurd naar de anonieme makers van Torrents Time. Hun site wordt in Nederland gehost.

Entertainment

‘Te veel opleidingen voor gamecreatieven’

Er worden te veel game-ontwikkelaars en creatieven opgeleid en de kwaliteit loopt sterk uiteen. Dat zei Willem-Jan Renger van HKU Innovation Studio afgelopen vrijdag op een evenement van Growing Games in Utrecht. “We waren in 2001 de eerste, en het succes is daarna gekopieerd. Maar we zitten nu wel met de situatie dat er nu meer aanbod dan vraag is.”

Entertainment
Premium

’35 procent van Nederlanders downloadt illegaal’

35 procent van de Nederlanders downloadt wel eens auteursrechtelijk beschermde content zoals films of series, muziek of games zonder daarvoor te betalen. Van alle Nederlanders downloadt 13 procent wel eens zonder betaling via peer-to-peer, bijvoorbeeld via torrentsites, zo blijkt uit onderzoek van het Telecompaper Consumer Panel.

Entertainment

Minister Koenders (BZ) doet vragenuurtje op Reddit

Minister Koenders van Buitenlandse Zaken reageert maandagmiddag 8 februari vanaf 15.45 uur op vragen van internetgebruikers op het internationale forum Reddit. Het is de eerste keer dat een Nederlandse minister via een Ask Me Anything vragen beantwoordt.

Communicatie

Nederlandse gamemarkt: groeiend, maar fragiel

Het aantal professionals werkzaam in de Nederlandse game-industrie is maar langzaam gegroeid, van 2730 in 2011 naar 3030 vorig jaar. Er gaat 115 tot 225 miljoen euro om in de Nederlandse game-industrie, maar de winsten zijn karig, zo blijkt uit de Games Monitor 2015 die vanmiddag wordt gepresenteerd op het evenement Growing Games in de Jaarbeurs in Utrecht.

Entertainment