More stories

Sterke relatie tussen Twitter en tv vooral dankzij ‘ambassadeurs’

Er is een sterke relatie tussen tweets en televisiebereik. Programma’s die op televisie een groot bereik kennen, zorgen ook op Twitter voor veel tweets. Dit blijkt uit de GfK Twitter TV Study, een onderzoek van GfK in samenwerking met Twitter en SPOT ( Marketingcentrum van Nederlandse TV zenders) naar de relatie tussen Twitter en Nederlandse televisieprogramma’s.

Social

Advertentietechnologie zorgt voor meer omzet bij AOL

Internetbedrijf AOL rapporteert over het afgelopen kwartaal een beter dan verwachte omzet van 625,1 miljoen dollar. Daaraan droegen vooral de activiteiten in video, mobiel en geautomatiseerde advertentieverkoop bij.

Media

Gefuseerd Ziggo verliest 47.000 abonnees

Het gefuseerde Ziggo en UPC is het afgelopen kwartaal 47.000 abonnees kwijtgeraakt als gevolg van concurrentiedruk en de integratie van de diensten. Wel kwamen er 10.000 breedband internet abonnementen bij, 29.000 mobiele abonnementen en 44.000 klanten voor Horizon TV.

Media

BBC ontdekt chatapp als nieuwsmedium

De BBC gebruikt sinds kort de chatapp Viber om nieuws en informatie te verspreiden. Dat deed het onder meer bij de aardbevingen in Nepal.

Media

Online uitgeverij Wayne Parker Kent wil internationale markt op

De Nederlandse online uitgeverij Wayne Parker Kent, in tweeënhalf jaar tijd gegroeid van zes naar elf titels, wil naar het buitenland. Dat vertelt CEO Slaven Mandic aan FastMovingTargets.

Publishing

Mobiele games halen computergames in

Mobiele games brengen nu meer geld op dan games voor spelcomputers, zo zegt marktvorser Digi-Capital. De totale bestedingen aan games, dus exclusief hardware, gaan van 88 miljard dollar dit jaar naar 110 miljard in 2018. Mobiele games gaan van 29 naar 45 miljard dollar.

Entertainment

Amsterdamse pop-up store voor computergame

Bandai Namco Entertainment opent op 19 mei een allereerste pop-up store voor een (XBox en PlayStation) game in Amsterdam, The Witcher 3: Wild Hunt. Hiervoor werkt de uitgever samen met Media Markt.

Entertainment

Digitale activiteiten RTL Groep groeiden met 66 procent

RTL Nederland heeft een uitdagend kwartaal achter de rug, zo merkt moeder RTL Group op. In veel andere landen trokken de advertenties aan, maar niet in de Benelux. De digitale activiteiten groeiden 66 procent naar 88 miljoen euro.

Media

Crowdfundingplatform TenPages maakt doorstart

In 2014 viel het doek voor TenPages, de crowdfundingsite voor boeken van beginnende auteurs. Heel even leek het een succes te worden. Op de site werden ruim tweeduizend manuscripten geplaatst door schrijvers, er lagen 66 boeken in de winkels, en meer dan twintigduizend Nederlanders hebben auteurs financieel gesteund. Maar omdat het boekenvak in zwaar weer verkeerde, ging het ook slecht met TenPages. Na een forse schuld ging het initiatief van Valentine van der Lande failliet. Inmiddels is er dan toch nog een doorstart.

Publishing

Zynga ontslaat weer honderden werknemers

Online spelbedrijf Zynga gaat ruim 300 man op straat zetten, 18 procent van zijn werknemers. Daarmee moeten de verliezen worden weggewerkt die het bedrijf ook afgelopen kwartaal weer moest incasseren.

Entertainment

‘Ruim duizend ontslagen bij Ziggo’

Door de overname van Ziggo door Liberty Global, het moederbedrijf van UPC, verliezen ruim 1000 medewerkers hun baan bij Ziggo, en niet 450, zoals eerder was gecommuniceerd door het kabelbedrijf. ‘Waanzinnig,’ zegt Linda Groen, bestuurder bij FNV Publiek Belang, ‘Voor de fusie zei de directie dat de consequenties voor personeel zouden meevallen. Nu blijkt wat hun woorden waard zijn geweest.’

Entertainment

Apple zit nog zonder platendeals voor zijn nieuwe muziekdienst

Apple heeft nog geen overeenkomsten getekend met grote platenlabels voor zijn nieuwe streamingdienst. Dat meldt vakblad Billboard. Niettemin zou Apple de dienst toch willen lanceren tijdens zijn ontwikkellaarsconferentie begin juni.

Entertainment

Doek valt voor muziekdienst Grooveshark

Muziekdienst Grooveshark stopt. En het bedrijf geeft het volmondig toe: het is volledig onze eigen schuld. ‘We hebben belangrijke fouten gemaakt door niet de juiste licenties af te sluiten.’

Entertainment

Nieuwe commercieel directeur voor NRC Media

NRC Media heeft Madelon Hoekstra-Fortuin aangesteld als commercieel directeur. Zij wordt verantwoordelijk voor het commerciële beleid en het aansturen van de afdeling sales.

Publishing

Endemol Shine en Blammo bundelen krachten voor eSports

Endemol Shine Nederland en Blammo Media gaan samen activiteiten ontplooien op het gebied van eSports. Beide mediabedrijven willen elkaar versterken bij de ontwikkeling, productie en exploitatie van crossmediale content en -concepten.

Entertainment