More stories

Vlaamse tv-maker lanceert AI-zangeres

Vlaming Pieter Marnef (40) heeft met Marcy Cortega een 22-jarige Vlaamse popzangeres met Spaanse roots gelanceerd, volledig kunstmatig, dankzij AI. De zangeres met het blauw-roze haar en feilloze uiterlijk bestaat enkel online. ‘Maar haar droom is om zoveel mogelijk connectie te maken met de echte wereld,’ zegt Marnef.

Entertainment

Amazon lanceert cloudgamingdienst Luna in Nederland

Amazon lanceert zijn Luna-cloudgamingdienst ook in Nederland. De dienst werd al in 2022 uitgerold, maar bleef tot op heden beperkt tot een klein aantal landen.

Entertainment
Premium

Nederlandse gamessector kijkt welgemoed naar de toekomst

De gamesector heeft het zwaar. Aan de verkoopcijfers van videogames ligt het niet, maar grote studio’s hebben de afgelopen maanden massaal mensen op straat gezet. Toch is op het jaarlijkse INDIGO evenement in Utrecht, waar de Nederlandse gamesindustrie samenkomt, weinig van de malaise te merken. Snacks waren de hele dag door verkrijgbaar in Hotel Van der Valk, evenals een ruime keuze aan warme maaltijden, iets dat je nauwelijks nog tegenkomt bij congressen. En uiteraard werd er volop gegamed.

Entertainment

Odido geeft EK voetbal via NPO 1 UHD toch niet door

Odido heeft, anders dan zijn concurrenten, besloten om het EK voetbal niet via NPO 1 UHD door te geven. UHD geeft een intensere kijkervaring dan HD.

Media

Ruim 60 procent Nederlandse jongeren tussen 18 en 24 denkt erover te gaan gokken op het EK

Meer dan de helft van de Nederlandse jongvolwassenen (18 – 24 jaar) denkt erover tijdens het EK voetbal en de Olympische Spelen deze zomer een ‘betje te gaan leggen’. Dit blijkt uit onderzoek van Loket Kansspel en onderzoeksbureau Ruigrok onder 975 Nederlandse jongvolwassenen in aanloop naar de sportzomer van 2024.

Entertainment

Talpa Network bundelt krachten met Bombers & Lemonade rondom influencer activiteiten

De samenwerking tussen Bombers & Lemonade en Talpa Network rondom influencer activiteiten wordt verder versterkt. Bombers & Lemonade neemt de verantwoordelijkheid op zich voor het opzetten van de juiste sponsorships en adviseert artiesten en creators op het gebied van imagebuilding en social strategieën.

Media
Premium

Kabinet presenteert stevige nieuwe maatregelen voor aanpak desinformatie

Het kabinet presenteert een pakket van stevige nieuwe maatregelen in de strijd om desinformatie tegen te gaan. Zo komt er een meldvoorziening, geschillenbeslechtingsorgaan en kenniscentrum dat burgers in staat stelt om geschillen voor te leggen over content-moderatie besluiten van online platformen.

Media
Premium

‘Platformreset zorgt voor substantiële verandering media’

De fundamenten van de media- en nieuwsindustrie ondergaan een grote verandering die het werk van uitgevers en journalisten grondig zullen veranderen.

Publishing

Rechter: besluit over maximumaantal FM-pakketten moet worden herzien

De bestuursrechter in Rotterdam vindt het besluit dat bij de FM-veiling van vorig jaar maximaal drie pakketten verkregen mochten worden onzorgvuldig. De minister van Economische Zaken had zich niet mogen baseren op een advies van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit 2022.

Media

Nieuwsmerk Metro viert 25-jarig bestaan

Nieuwsmerk Metro bestaat deze week 25 jaar. Sinds 1999 brengt het nieuwsplatform naar eigen zeggen prikkelende en rake verhalen, inmiddels volledig online. Metro viert het 25-jarig bestaan met (jubileum)verhalen, winacties én de lancering van de nieuwe tagline: ‘Waar verhalen nieuws maken’.

Media
Premium

Van alle personen die Spotify bezoeken heeft een-op-de-vijf ook naar podcasts geluisterd

Meer dan 9 miljoen personen in Nederland hebben in mei Spotify bezocht; één vijfde van hen luistert naast muziek ook naar podcasts op het platform. Daarmee blijkt Spotify het grootste podcast platform te zijn, stelt GfK.

Entertainment

AP: onderwijs mag sociale media alleen inzetten met duidelijke afspraken

Onderwijsinstellingen mogen sociale media alleen inzetten als zij duidelijke afspraken maken met socialemediabedrijven over wat er met de gegevens van studenten en docenten gebeurt. Lukt het niet om zulke afspraken te maken? Dan kan een onderwijsinstelling het betreffende sociale medium beter niet gebruiken, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Media

Dwangsommen illegale gokaanbieders ingevorderd

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft bij twee illegale aanbieders dwangsommen ingevorderd. Beide aanbieders, L.C.S. Limited en Blue High House S.A. kregen eerder een last onder dwangsom opgelegd voor het aanbieden van illegale kansspelen aan Nederlandse spelers. Omdat de illegale partijen hun activiteiten niet hebben gestaakt (of gestaakt hebben gehouden), worden de bijbehorende dwangsommen nu ingevorderd.

Entertainment

Miljoenen Europeanen kijken illegaal naar sportevenementen

Van alle Europeanen die zich opmaken om naar de grootste sportevenementen te kijken, doen er miljoenen dat mogelijk illegaal. Volgens een onderzoek van het EUIPO naar de perceptie, het bewustzijn en het gedrag van EU-burgers heeft 12 procent van de EU-burgers toegang gehad tot inhoud uit illegale bronnen of deze gestreamd om naar sport te kijken.

Entertainment

Audio bereikt dagelijks bijna 11 miljoen Nederlanders

Meer dan zeven op de tien Nederlanders worden dagelijks via audio bereikt. Dat komt neer op bijna 11 miljoen personen. Live radio heeft met 66 procent het grootste aandeel in de totale luistertijd, op enige afstand gevolgd door (online) muziekdiensten met een aandeel van 24 procent. De aandelen van luisteren via YouTube (3,5%) en luisteren naar podcast (3%) zijn relatief klein te noemen, zo blijkt uit cijfers van de NMO AudioMonitor 2024.

Media