More stories

Premium

Kabinet presenteert stevige nieuwe maatregelen voor aanpak desinformatie

Het kabinet presenteert een pakket van stevige nieuwe maatregelen in de strijd om desinformatie tegen te gaan. Zo komt er een meldvoorziening, geschillenbeslechtingsorgaan en kenniscentrum dat burgers in staat stelt om geschillen voor te leggen over content-moderatie besluiten van online platformen.

Media
Premium

‘Platformreset zorgt voor substantiële verandering media’

De fundamenten van de media- en nieuwsindustrie ondergaan een grote verandering die het werk van uitgevers en journalisten grondig zullen veranderen.

Publishing

Rechter: besluit over maximumaantal FM-pakketten moet worden herzien

De bestuursrechter in Rotterdam vindt het besluit dat bij de FM-veiling van vorig jaar maximaal drie pakketten verkregen mochten worden onzorgvuldig. De minister van Economische Zaken had zich niet mogen baseren op een advies van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) uit 2022.

Media

Nieuwsmerk Metro viert 25-jarig bestaan

Nieuwsmerk Metro bestaat deze week 25 jaar. Sinds 1999 brengt het nieuwsplatform naar eigen zeggen prikkelende en rake verhalen, inmiddels volledig online. Metro viert het 25-jarig bestaan met (jubileum)verhalen, winacties én de lancering van de nieuwe tagline: ‘Waar verhalen nieuws maken’.

Media
Premium

Van alle personen die Spotify bezoeken heeft een-op-de-vijf ook naar podcasts geluisterd

Meer dan 9 miljoen personen in Nederland hebben in mei Spotify bezocht; één vijfde van hen luistert naast muziek ook naar podcasts op het platform. Daarmee blijkt Spotify het grootste podcast platform te zijn, stelt GfK.

Entertainment

AP: onderwijs mag sociale media alleen inzetten met duidelijke afspraken

Onderwijsinstellingen mogen sociale media alleen inzetten als zij duidelijke afspraken maken met socialemediabedrijven over wat er met de gegevens van studenten en docenten gebeurt. Lukt het niet om zulke afspraken te maken? Dan kan een onderwijsinstelling het betreffende sociale medium beter niet gebruiken, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).

Media

Dwangsommen illegale gokaanbieders ingevorderd

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft bij twee illegale aanbieders dwangsommen ingevorderd. Beide aanbieders, L.C.S. Limited en Blue High House S.A. kregen eerder een last onder dwangsom opgelegd voor het aanbieden van illegale kansspelen aan Nederlandse spelers. Omdat de illegale partijen hun activiteiten niet hebben gestaakt (of gestaakt hebben gehouden), worden de bijbehorende dwangsommen nu ingevorderd.

Entertainment

Miljoenen Europeanen kijken illegaal naar sportevenementen

Van alle Europeanen die zich opmaken om naar de grootste sportevenementen te kijken, doen er miljoenen dat mogelijk illegaal. Volgens een onderzoek van het EUIPO naar de perceptie, het bewustzijn en het gedrag van EU-burgers heeft 12 procent van de EU-burgers toegang gehad tot inhoud uit illegale bronnen of deze gestreamd om naar sport te kijken.

Entertainment

Audio bereikt dagelijks bijna 11 miljoen Nederlanders

Meer dan zeven op de tien Nederlanders worden dagelijks via audio bereikt. Dat komt neer op bijna 11 miljoen personen. Live radio heeft met 66 procent het grootste aandeel in de totale luistertijd, op enige afstand gevolgd door (online) muziekdiensten met een aandeel van 24 procent. De aandelen van luisteren via YouTube (3,5%) en luisteren naar podcast (3%) zijn relatief klein te noemen, zo blijkt uit cijfers van de NMO AudioMonitor 2024.

Media

Netto mediabestedingen stegen in 2023 met 3,5 procent tot net boven 6 miljard

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2023 gegroeid met 3,5 procent tot 6,03 miljard euro. In absolute bedragen noteerde ‘digital’ veruit de grootste groei met 157 miljoen, een toename van 4,7 procent. Procentueel gezien steeg het kleinste mediumtype, bioscoop, het hardst met een toename van ruim 15 procent. Daarnaast lieten ook sponsoring en (D)OOH een dubbelcijferige groei zien, zo blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2023 dat Nielsen binnenkort publiceert.

Media

Vernieuwde HBO Max van start

Warner Bros. Discovery heeft de plannen gepresenteerd van de vernieuwde HBO Max-streamingdienst tijdens een perspresentatie in Amsterdam. Het vernieuwde HBO Max lanceert vandaag Nederland.

Entertainment

Digitale replica’s onderdeel gemiddeld bereik dagbladen

Met de publicatie van de NMO Print & Merken Monitor (NPMM) 2023-IV wordt nu ook inzichtelijk wat het bereik van digitale replica’s van dagbladen is. Voorheen maakte het bereik van digitale replica’s geen onderdeel uit van de printbereiksdata. Dat is nu wel het geval.

Media

Archief Beeld & Geluid straks thuis te bekijken

In 2026 gaat het archief van Beeld & Geluid open voor iedereen in Nederland. Een diepe wens van directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer zal dan in vervulling gaan. ‘Dan kan iedereen doen wat ik zelf graag doe: verhalen vertellen aan de hand van fragmenten uit de collectie,’ zegt hij tegen Spreekbuis.nl

Media
Premium

Talpa Network start pilot met eCommerce-integratie

Talpa Network start in samenwerking met De Mandemakers Groep met een pilot waarbij kijkers door middel van het scannen van een QR-code de blikvangers uit tv-programma’s eenvoudig en snel in huis kunnen halen.

E-commerce

Kansspelautoriteit publiceert aangepaste Beleidsregel verantwoord spelen

De Kansspelautoriteit (Ksa) heeft de aangepaste Beleidsregel verantwoord spelen gepubliceerd. De Ksa zet hiermee naar eigen zeggen een grote stap richting het realiseren van een veiliger online kansspelmarkt. De belangrijkste aanpassingen en verduidelijkingen zijn de verplichting tot ‘real time monitoring’ en het instellen van een financiële stortingsgrens. Dit vloeit voort uit Ksa-onderzoek onder aanbieders naar de invulling en uitvoering van de zorgplicht.

Entertainment