More stories

Premium

Bijna 50 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft een Netflix-abonnement

Netflix is de grootste streamingdienst in Nederland, gevolgd door Videoland. Bijna 50 procent van alle Nederlandse huishoudens heeft een Netflix-abonnement. Videoland is aanwezig in 20 procent van de huishoudens. Dat blijkt uit het rapport Video behaviour of Dutch consumers 2024-Q1 van Telecompaper dat vandaag wordt gepresenteerd tijdens het Telecom Insights 2024 congres in Bussum.

Entertainment

NOS vernieuwt app voor televisies

De NOS heeft de app voor televisies, NOS Live, vernieuwd om het kijken naar livestreams nog eenvoudiger te maken. De app die toegang biedt tot zo’n 500 livestreams per jaar wordt vanaf nu ook aangeboden door Ziggo, Odido en KPN.

Media

Trump maakt account aan op TikTok

Donald Trump heeft een account aangemaakt op TikTok, het medium dat hij als president nog had willen verbieden. Zelfs afgelopen maart noemde Trump het platform nog een bedreiging voor de nationale veiligheid.

Social
Premium

Onderzoek: Bijna niemand gebruikt AI

Een onderzoek van Reuters Institute en Oxford University laat zien dat heel weinig mensen AI-tools gebruiken. De groep tieners en twintigers vormt daar een uitzondering op.

Artificial Intelligence

EU wil Telegram beperkingen opleggen

Europese regelgevers van de Europese Unie gaan een onderzoek instellen naar berichtenplatform Telegram vanwege de vele meldingen over illegale en schadelijke inhoud.

Social

Apple TV (Plus) naar Android

Apple lijkt het bereik van Apple TV Plus te willen vergroten door een Android versie van de Apple TV app te ontwikkelen.

Entertainment
Premium

Niet tech maar jeugd drijft mediarevolutie

Niet technologische ontwikkelingen bepalen de vorm van media in de toekomst, maar de wensen en het gedrag van de jeugd.

Publishing

OpenAI tekent contentdeal met News Corp

OpenAI is een meerjarige overeenkomst aangegaan met mediabedrijf News Corp om nieuwsinhoud naar verschillende producten te brengen, waaronder ChatGPT.

Media

Chinese social media verwijderen luxe-pocherij

Het overdadig etaleren van rijkdom, weelde en pochen met luxe is niet gewenst op Chinese social media. Weibo, Tencent, Douyin en Xiaohongshu verwijderen dit soort opzichtige uitsloverij.

China

De ANWB kiest contentmarketingbureau MPG voor doorontwikkeling Kampioen

De ANWB kiest na een pitch voor contentmarketingbureau MPG om het ontwerp van het ledenmagazine Kampioen over te nemen. Daarnaast is MPG en haar overkoepelende bureaugroep Matter sparringspartner voor de verdere omnichannel-ontwikkeling van Kampioen.

Media

iCasino krijgt vergunning Kansspelautoriteit

Het Nederlandse online casino iCasino heeft een vergunning gekregen van de Kansspelautoriteit. Daarmee is iCasino de 29e legale aanbieder van online kansspelen in ons land.

Entertainment

‘Memes gangbare vorm van discours die we moeten omarmen in digitale economie, maar ze zijn niet zonder risico’s’

Voor velen zijn memes synoniem geworden met online cultuur, of het nu gaat om sociale media, groepschats of accounts van politici. Het zijn esthetische uitingen van digitale cultuur en samenleving, die we moeten beschouwen als waardevolle bijdragen aan communicatie. Maar, stelt onderzoekster Lucie Chateau, ze worden gecompromitteerd door hun plaats in het digitale kapitalisme. Ze verdedigt haar proefschrift op 24 mei.

Media

Erwin van Luit vertrekt bij Roularta Media Nederland

Erwin van Luit (53) vertrekt per 1 juli bij Roularta Media Nederland, uitgever van titels als EW, Plus Magazine, delicious., Happinez en Flow. Van Luit is sinds 2017 CEO van deze op een na grootste magazine publisher van Nederland. Hij leidde New Skool Media, dat drie jaar geleden onderdeel werd van het Belgische Roularta Media Group.

Media

TikTok overweegt video’s van een uur

TikTok gaat kijken of zijn gebruikers willen kijken naar video’s van een uur. De nieuwe uploadlimiet werd opgemerkt door social media adviseur Matt Navarra, die een screenshot van de melding op zijn X account plaatste.

Video

(Emerce TV): ‘Kracht van AI wordt onderschat’

Uitgever Mediahuis zet AI in om te kunnen voorspellen wanneer klanten hun abonnementen opzeggen of juist afsluiten. Dat vertelt Trui Lanckriet in de videoserie Customer Data.

Artificial Intelligence