More stories

Facebook Atlas wordt (g)een DSP

Het was lang een publiek geheim: Facebook was met Atlas een Demand Side Platform (DSP) aan het bouwen en zou hiermee het fundament voor zijn tech stack aanzienlijk verstevigen. Geen gek idee natuurlijk, Atlas beschikt immers over alle demografische, geografische en psychografische data van Facebook. Bovendien is deze data van een kwaliteit waar de meeste second- en third-party data providers alleen maar van kunnen dromen. Verrassend genoeg loopt het nu allemaal toch anders.

Facebook

Dertig procent display programmatic verhandeld

Een derde van de displayreclame werd vorig jaar op een online veiling verkocht. Programmatic trading groeide dertig procent tot 187 miljoen euro, maar de grote groei lijkt er uit.

Programmatic

Eerste gecertificeerde Relay42-marketeer in Nederland

Michiel van Gaalen van Oxyma is in Nederland de eerste marketeer die door Relay42 wordt gecertificeerd.

Online marketing

Europese markt voor ‘programmatic video’ explodeert

De groei van programmatic video, oftewel de geautomatiseerde plaatsing van video advertenties, wordt substantieel. SpotX houdt rekening met een omzet van 2 miljard euro in 2020 in Europa alleen.

Programmatic

Header bidding: een nieuwe term in de programmatic displaywereld

Op de internationale online marketingweblogs wordt het onderwerp header bidding bijna dagelijks besproken. Iedereen in de VS schijnt ermee bezig te zijn, maar in Nederland is het nog volkomen nieuw. Was het vroeger ‘daisy chaining’, tegenwoordig praat iedereen over ‘header bidding’. De komende weken schrijven we meerdere artikels over dit fenomeen en zullen we het vanuit meerdere perspectieven belichten.

Programmatic

DSP Travel Audience spoedig EU-dekkend

Travel Audience, een DSP die zich puur richt op de online reismarkt, is van start gegaan in Scandinavië en Rusland. In de loop van 2016 volgen meer Europese landen.

AppNexus laat video-advertenties sneller starten

AppNexus lanceert een nieuwe videotechnologie die advertenties wat minder stroperig moeten maken. Videoadvertenties worden tot honderd keer sneller geladen, in 50 milliseconden of minder.

Programmatic

Sanoma|SBS in strategische samenwerking met Adfactor

Sanoma|SBS en Adfactor gaan een samenwerking aan waarbij ze hun expertise op het gebied van digital advertising en programmatic trading bij elkaar leggen.

Online advertising

Boudewijn van Ewijk verlaat MediaScience

Oprichter Boudewijn van Ewijk verlaat digitaal marketingbureau MediaScience als partner. Medeoprichters en partners René Zeedijk en Simon Aurik zetten het management voort.

Programmatic

OpenX introduceert biedtechnologie voor apps

Technologiebedrijf OpenX neemt technologie in gebruik waarmee adverteerders kunnen gaan bieden op reclameruimte in mobiele apps.

Programmatic

Improve Digital investeert 12 miljoen euro in groei

Improve Digital, gespecialiseerd in geautomatiseerde advertentieverkoop, investeert het komende jaar 12 miljoen euro in snellere geografische groei en nieuwe sectoren zoals video.

Programmatic

YouTube: ‘We jagen op de tv-budgetten’

“We zijn sterk op de offline reclamebudgetten gericht om die naar YouTube te krijgen”, zegt Alphabets CFO Ruth Porat. Ze is expliciet over het doel: budget dat normaal naar tv gaat afsnoepen voor de Alphabetruif.

Online advertising

Telenor koopt specialist in marketingtechnologie

De internationale mobiele telecomaanbieder Telenor Group koopt voor 360 miljoen dollar de Amerikaanse specialist in marketingtechnologie Tapad.

Online advertising

Facebook Audience Network ondersteunt mobiel web

De meer dan 2,5 miljoen adverteerders op Facebook kunnen nu ook hun native en gefilmde reclameberichen op het mobiele web gaan uitserveren.

Clickly zoekt groei in Engeland en Amerika

De maker van reclametechnologie Clickly, net afgestudeerd aan Startupbootcamp Amsterdam, zoekt miljoenen groeigeld om na de Noord-Europese nu de Engelse en Amerikaanse markt te betreden.

Native advertising