More stories

Commerce in content, logisch toch?

Verscheidene publishers worstelen nog altijd met hoe zij hun content te gelde kunnen maken. Ze zijn goed in het inspireren en informeren van de lezer, kijker of luisteraar maar zijn minder bezig met het omzetten hiervan naar een aankoop. De oplossing? Commerce in content-integratie – en wel op zo’n manier dat het een aanvulling op het businessmodel is, geen aanval.  

Contentmarketing

Ludo Hekman (Lighthouse Reports): ‘Met opkomende technieken verhalen journalistiek vertellen’

Lighthouse Reports is een journalistiek productiebureau dat zich onderscheidt door gebruik te maken van opkomende technieken bij het doen van onderzoek en het vertellen van de verhalen. “We doen veel moeite om een bepaald verhaal te kunnen vertellen, naar een moeilijke plek te gaan en daar mensen te spreken en dan is het vervolgens best wel onbevredigend als het dan in een krant komt met 800 woorden en een dag later weer verdwijnt. Vanuit die onvrede zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om verhalen te vertellen en die ook bij een andere, jongere doelgroep te laten landen. Maar we vinden het ook gewoon heel leuk om nieuwe dingen te doen”, aldus Ludo Hekman, journalist en creative producer bij Lighthouse Reports, bij Top Names.

Publishing

Oprichter eBay investeert in De Correspondent

De filantropische investeerder Omidyar Network van de oprichter van eBay investeert een kleine miljoen dollar in De Correspondent. Het team van Pierre Omidyar schaart de Nederlandse participatie in zijn portefeuille onder het kopje ‘Citizen Engagement’.

Start-ups

Eigenaren Bookspot en Storytel investeren 4 miljoen in Blendle

De nieuwe verschijningsvorm van boekenclub ECI, Bookspot geheten, en de Deense mede-eigenaar van Storytel investeren vier miljoen euro in media-app Blendle.

Start-ups

Betalen voor nieuwsbrief: Revue lanceert nieuwe functie

E-maildienst Revue lanceerde onlangs een functie voor betaalde nieuwsbrieven. Anders dan gebruikelijk betaalt de ontvanger in zo’n geval een periodiek bedrag aan de maker van de e-mailberichten. De stap, waar oprichter Martijn de Kuijper vorig jaar al naar hintte, sluit naadloos aan bij de trend van contentcuratie.

E-mailmarketing

Google vernieuwt Google News app

Google gaat zijn nauwelijks opgemerkte Google News app vernieuwen. Volgens berichten uit India is het bedrijf in gesprek met uitgevers.

Publishing

De evolutie van header bidding-veilingen: kies je first of second price?

Publishers willen meer transparantie in header bidding en overwegen over te stappen op first price auctions. Wat zijn de mogelijke gevolgen daarvan en welke factoren veroorzaken de huidige complexiteit?

Programmatic

Groei digitale abonnees compenseert daling van digitale advertentie-inkomsten bij NYT

De New York Times verdient steeds meer aan digitale abonnementen. De toename van 139.000 digitale abonnees compenseerde zelfs de daling van digitale advertentie-inkomsten, zo blijkt uit cijfers van de uitgever.

Publishing

Amerikaanse publieke omroep koopt Pocket Casts

De Amerikaanse publieke zender NPR koopt de populaire podcastsoftware Pocket Casts.

Publishing

Uitgever Condé Nast ontkent overnamegeruchten Apple

De Amerikaanse uitgever Condé Nast ontkent geruchten dat Apple het bedrijf zou willen overnemen. Die overname leek al niet waarschijnlijk: wat moet Apple met tijdschriften als Vanity Fair, Vogue of The New Yorker?

Publishing

Nieuwssite 925.nl naar Follow the Money

Eric Smit en Arne van der Wal, oprichters van Follow the Money, nemen nieuwssite 925.nl over van Jort Kelder. ‘Er is al genoeg verwarring en versnippering in tijden van nepnieuws, dus dragen we onze nooit helemaal volgroeide puber over aan een, zoals ze zichzelf typeren, het ‘multimediale onderzoeksplatform Follow The Money”, zegt de oprichter in een afscheidsartikel.

Publishing

Sanoma Nederland verbetert winstgevendheid licht

Uitgever Sanoma Nederland zag de winstgevendheid (gecorrigeerd voor incidentele baten en lasten) in het eerste kwartaal licht verbeteren naar 15 miljoen euro, tegen 14 miljoen een jaar geleden. De oplagecijfers bleven stabiel in zowel Nederland als Finland.

Publishing

Golfportal Leadingcourses: ‘Marktleider in Europa’

Onbekend bij het algemene publiek, maar ondertussen onmisbaar voor de actieve golfspeler is het reviewportal Leadingscourses.com uit Utrecht. Het bedrijf bereidt zich voor op de komende concurrentiestrijd met de niet-Europese giganten die komen en doet dat vanuit de positie als lokaal marktleider.

Venture

NU.nl blaast discussieplatform NUjij nieuw leven in

NU.nl haalt het discussieplatform NUjij terug, zij het in een nieuwe vorm.

Publishing

Omzet Persgroep blijft stabiel op 1,45 miljard euro

De Persgroep heeft het jaar 2017 financieel goed afgesloten, zo meldt het uitgeefbedrijf. De bedrijfsopbrengsten van de mediaonderneming, actief in Nederland, België en Denemarken, bleven stabiel op ruim 1,45 miljard euro.

Publishing