More stories

TMG verkoopt GeenStijl, maar houdt Dumpert

TMG heeft de plannen om GeenStijl te verkopen nu officieel bevestigd. Marc Vangeel, CEO van TMG, zegt dat ‘we denken dat GeenStijl verder buiten TMG kan.’ Het blog zou dan wel losgekoppeld moeten worden van Dumpert.

Publishing

Aantal uitgevers met ads.txt-bestand flink gegroeid

Het aantal uitgevers dat gebruikmaakt van het ads.txt-bestand is flink toegenomen. Opmerkelijk: twee van de tien heeft nog nooit gehoord van deze relatief nieuwe manier om fraude in de keten tegen te gaan.

Programmatic

Waar gaan de Nederlandse tv-media naartoe?

Dit jaar is er voor het eerst minder advertentiebudget naar tv gegaan. Digitale partijen winnen marktaandeel. De Nederlandse publieke en commerciële omroepen staan voor drie lastige keuzes.

Video

NOS: Van screen naar no-screen design

De NOS zet de eerste stappen om zijn online dienstverlening aan te passen op een internet zonder schermen. Niet dat sites en apps verdwijnen, maar de voice-interface dringt dit jaar door in Nederland.

Digital Design

Bruna stopt met ‘Spotify voor lezen’

Tijdschriftenverkoper Bruna stopt met zijn drie jaar geleden gelanceerde abonnementsdienst Bliyoo. Abonnees kunnen overstappen naar Bookchoice of Leeslounge.

Publishing

Geld van NPO-fonds voor webvideo en podcasts

Het NPO-fonds introduceert nieuwe regelingen voor makers waardoor miljoenen euro’s vrijkomen voor de productie van podcasts, webdrama en online documentaireseries.

Publishing

Commerce in content, logisch toch?

Verscheidene publishers worstelen nog altijd met hoe zij hun content te gelde kunnen maken. Ze zijn goed in het inspireren en informeren van de lezer, kijker of luisteraar maar zijn minder bezig met het omzetten hiervan naar een aankoop. De oplossing? Commerce in content-integratie – en wel op zo’n manier dat het een aanvulling op het businessmodel is, geen aanval.  

Contentmarketing

Ludo Hekman (Lighthouse Reports): ‘Met opkomende technieken verhalen journalistiek vertellen’

Lighthouse Reports is een journalistiek productiebureau dat zich onderscheidt door gebruik te maken van opkomende technieken bij het doen van onderzoek en het vertellen van de verhalen. “We doen veel moeite om een bepaald verhaal te kunnen vertellen, naar een moeilijke plek te gaan en daar mensen te spreken en dan is het vervolgens best wel onbevredigend als het dan in een krant komt met 800 woorden en een dag later weer verdwijnt. Vanuit die onvrede zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om verhalen te vertellen en die ook bij een andere, jongere doelgroep te laten landen. Maar we vinden het ook gewoon heel leuk om nieuwe dingen te doen”, aldus Ludo Hekman, journalist en creative producer bij Lighthouse Reports, bij Top Names.

Publishing

Oprichter eBay investeert in De Correspondent

De filantropische investeerder Omidyar Network van de oprichter van eBay investeert een kleine miljoen dollar in De Correspondent. Het team van Pierre Omidyar schaart de Nederlandse participatie in zijn portefeuille onder het kopje ‘Citizen Engagement’.

Start-ups

Eigenaren Bookspot en Storytel investeren 4 miljoen in Blendle

De nieuwe verschijningsvorm van boekenclub ECI, Bookspot geheten, en de Deense mede-eigenaar van Storytel investeren vier miljoen euro in media-app Blendle.

Start-ups

Betalen voor nieuwsbrief: Revue lanceert nieuwe functie

E-maildienst Revue lanceerde onlangs een functie voor betaalde nieuwsbrieven. Anders dan gebruikelijk betaalt de ontvanger in zo’n geval een periodiek bedrag aan de maker van de e-mailberichten. De stap, waar oprichter Martijn de Kuijper vorig jaar al naar hintte, sluit naadloos aan bij de trend van contentcuratie.

E-mailmarketing

Google vernieuwt Google News app

Google gaat zijn nauwelijks opgemerkte Google News app vernieuwen. Volgens berichten uit India is het bedrijf in gesprek met uitgevers.

Publishing

De evolutie van header bidding-veilingen: kies je first of second price?

Publishers willen meer transparantie in header bidding en overwegen over te stappen op first price auctions. Wat zijn de mogelijke gevolgen daarvan en welke factoren veroorzaken de huidige complexiteit?

Programmatic

Groei digitale abonnees compenseert daling van digitale advertentie-inkomsten bij NYT

De New York Times verdient steeds meer aan digitale abonnementen. De toename van 139.000 digitale abonnees compenseerde zelfs de daling van digitale advertentie-inkomsten, zo blijkt uit cijfers van de uitgever.

Publishing

Amerikaanse publieke omroep koopt Pocket Casts

De Amerikaanse publieke zender NPR koopt de populaire podcastsoftware Pocket Casts.

Publishing