More stories

Dit jaar laatste papieren Telefoongids & Gouden Gids

In de loop van dit jaar verschijnen in Nederland voor de laatste keer de 45 gedrukte regionale edities van De Telefoongids & Gouden Gids. Vorige week werd de gids in de gemeenten Baarn, Bussum, Hilversum, Huizen en Weesp al voor het laatst bezorgd.

Publishing

Tweakers komt met nieuw event: Tweakers Gaming Live

Techgemeenschap Tweakers.net organiseert komend najaar de eerste editie van Tweakers Gaming Live. Dat wordt een meerdaags event met een LAN-party en een E-sportscompetitie.

Media

Amazon krijgt live tv-rechten wedstrijden Premier League

Amazon heeft in Engeland live tv-rechten verworven om voetbalwedstrijden uit de Premier League te kunnen uitzenden. Klanten van de e-commercereus kunnen de streams gratis zien als ze lid zijn van klantenprogramma Prime.

Video

Squla in Amerikaanse handen

Online oefenprogramma voor basisscholieren Squla komt grotendeels in handen van Levine Leichtman Capital Partners.

Publishing

Mediabedrijf E52 naar München

Het Eindhovense mediabedrijf E52 van Bart Brouwers (ex-TMG) en Merien ten Houten (Ilse) slaat zijn vleugels uit. De tech nieuwssite wil ook in München van start gaan. Daarna volgen eventueel Helsinki, Cambridge, Zürich en Barcelona.

Publishing

Online bereik van de vijf grootste Nederlandse online nieuwsmerken sterk gestegen

Het online bereik van de vijf grootste Nederlandse online nieuwsmerken is sinds april 2014 aanzienlijk gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.

Publishing

FD groeit naar meer dan 85.000 betalende abonnees

De betaalde oplage van Het Financieele Dagblad brak eind mei door de grens van 85.000 betalende abonnees heen. Een historische mijlpaal, volgens de uitgever.

Publishing

TMG verkoopt GeenStijl, maar houdt Dumpert

TMG heeft de plannen om GeenStijl te verkopen nu officieel bevestigd. Marc Vangeel, CEO van TMG, zegt dat ‘we denken dat GeenStijl verder buiten TMG kan.’ Het blog zou dan wel losgekoppeld moeten worden van Dumpert.

Publishing

Aantal uitgevers met ads.txt-bestand flink gegroeid

Het aantal uitgevers dat gebruikmaakt van het ads.txt-bestand is flink toegenomen. Opmerkelijk: twee van de tien heeft nog nooit gehoord van deze relatief nieuwe manier om fraude in de keten tegen te gaan.

Programmatic

Waar gaan de Nederlandse tv-media naartoe?

Dit jaar is er voor het eerst minder advertentiebudget naar tv gegaan. Digitale partijen winnen marktaandeel. De Nederlandse publieke en commerciële omroepen staan voor drie lastige keuzes.

Video

NOS: Van screen naar no-screen design

De NOS zet de eerste stappen om zijn online dienstverlening aan te passen op een internet zonder schermen. Niet dat sites en apps verdwijnen, maar de voice-interface dringt dit jaar door in Nederland.

Digital Design

Bruna stopt met ‘Spotify voor lezen’

Tijdschriftenverkoper Bruna stopt met zijn drie jaar geleden gelanceerde abonnementsdienst Bliyoo. Abonnees kunnen overstappen naar Bookchoice of Leeslounge.

Publishing

Geld van NPO-fonds voor webvideo en podcasts

Het NPO-fonds introduceert nieuwe regelingen voor makers waardoor miljoenen euro’s vrijkomen voor de productie van podcasts, webdrama en online documentaireseries.

Publishing

Commerce in content, logisch toch?

Verscheidene publishers worstelen nog altijd met hoe zij hun content te gelde kunnen maken. Ze zijn goed in het inspireren en informeren van de lezer, kijker of luisteraar maar zijn minder bezig met het omzetten hiervan naar een aankoop. De oplossing? Commerce in content-integratie – en wel op zo’n manier dat het een aanvulling op het businessmodel is, geen aanval.  

Contentmarketing

Ludo Hekman (Lighthouse Reports): ‘Met opkomende technieken verhalen journalistiek vertellen’

Lighthouse Reports is een journalistiek productiebureau dat zich onderscheidt door gebruik te maken van opkomende technieken bij het doen van onderzoek en het vertellen van de verhalen. “We doen veel moeite om een bepaald verhaal te kunnen vertellen, naar een moeilijke plek te gaan en daar mensen te spreken en dan is het vervolgens best wel onbevredigend als het dan in een krant komt met 800 woorden en een dag later weer verdwijnt. Vanuit die onvrede zijn we op zoek gegaan naar andere manieren om verhalen te vertellen en die ook bij een andere, jongere doelgroep te laten landen. Maar we vinden het ook gewoon heel leuk om nieuwe dingen te doen”, aldus Ludo Hekman, journalist en creative producer bij Lighthouse Reports, bij Top Names.

Publishing