More stories

Omzet Persgroep blijft stabiel op 1,45 miljard euro

De Persgroep heeft het jaar 2017 financieel goed afgesloten, zo meldt het uitgeefbedrijf. De bedrijfsopbrengsten van de mediaonderneming, actief in Nederland, België en Denemarken, bleven stabiel op ruim 1,45 miljard euro.

Publishing

Commissariaat voor de Media keurt samenwerking NU.nl en AT5 alsnog goed

Het Commissariaat voor de Media hecht alsnog zijn goedkeuring aan de nu al twee jaar durende samenwerking tussen NU.nl en AT5. Het Amsterdamse nieuws van AT5 verschijnt in de hoofdstad automatisch op de voorpagina van NU.nl.

Media

NU.nl test personalisatie

NU.nl gaat de voorpagina van zijn nieuwsrubriek personaliseren op basis van gedrag van bezoekers. Bright meldt dat een kleine groep lezers sinds kort een nieuwe voorpagina ziet: niet langer hebben de rubrieken een vaste volgorde. In plaats daarvan wordt de volgorde bepaald door het eigen klikgedrag.

Publishing

Affiliate marketing: wat kun je ermee?

Affiliate marketing is volwassen geworden en kan niet langer worden weggezet als een pusherige manier om klanten tot conversie te brengen, een ‘cowboykanaal’. Dit zijn de belangrijkste trends waar je als merk en webshop je voordeel mee kunt doen.

Affiliate marketing

‘Apple begint eigen Blendle’

Het gerucht gaat al langer, en duikt inmiddels weer op: Apple zou een betaalde dienst voor kranten en tijdschriften willen introduceren via de Apple News app.

Publishing

Tweakers begint wekelijkse podcast

Een dag na de eerste uitzending staat hij op nummer één in de ranglijst van iTunes/Technologie: de podcast van Tweakers.net. De techsite begon zijn wekelijkse podcastinitiatief gisteren.

Publishing
Premium

Printoplage dagbladen levert 5 procent in

De betaalde printoplage van dagbladen is vorig jaar verder gedaald. Dat schrijft onderzoeker Piet Bakker, Bakker, voormalig lector Crossmedia & Journalistiek aan de Hogeschool Utrecht. Vooral De Telegraaf en AD leverden fors in.

Publishing

Bouwen aan meer transparantie in programmatic buying

De advertentie-uitgaven op digitale media blijven stijgen wat gevolgen heeft voor de hele supply chain. Zowel aan de vraag- als de aanbodkant wordt de roep om transparantie steeds groter. Wat gaat er dit jaar gebeuren? 

Programmatic

Jobbird verhuist naar Amsterdam

Vacaturesite Jobbird verlaat zijn kantoor in Laren en verkast naar de Herengracht in Amsterdam. Van daaruit wil ondernemer Jan-Peter Cruiming beter de Europese markt kunnen bewerken.

Online advertising

Persbureau ANP naar Talpa

Het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) komt in handen van Talpa. Het mediabedrijf neemt voor een onbekend bedrag alle aandelen over van Vereniging Veronica. Veronica was sinds 2010 de eigenaar van het persbureau.

Publishing

Rotterdamse culi-site ‘De Buik’ naar Amsterdam

De Buik van Rotterdam treft voorbereidingen voor de lancering in Amsterdam. Dat gebeurt volgens medeoprichter Gijsbregt Brouwer nog voor de zomer. Afhankelijk van die ervaringen worden de plannen voor de rest van Nederland getimed.

Publishing

‘Podcasts vijf jaar achter op YouTube’

De commerciële markt voor podcasts is op hetzelfde niveau als YouTube vijf jaar geleden voor video. Merken en nieuwe jonge mediamakers komen aan boord en geven het genre een nieuwe impuls.

Publishing

ING: Van adverteerder naar uitgever

De media-activiteiten van ING ontwikkelen zich van campagnegedreven naar always-on. De bank overweegt daarom serieus om een eigen uitgeef- en productieteam op te bouwen.

Online marketing

Google lanceert abonneedienst digitale kranten

Google lanceert een nieuwe dienst waarbij internetgebruikers zich makkelijker kunnen abonneren op digitale kranten. Subscribe with Google moet vooral het aanmelden vereenvoudigen.

Publishing

Google Maps wordt basis van nieuwe games

Informatie over de wereld uit Google Maps komt beschikbaar in games voor computers en telefoons. Google brengt daartoe zijn kaartinformatie onder bij game-engine Unity.

Entertainment