More stories

CEO Marc Duijndam verlaat Sanoma Nederland

Marc Duijndam, pas per 1 januari 2018 gestart als CEO van Sanoma Media Nederland, heeft in goed onderling overleg besloten per direct terug te treden.

Publishing

NUjij: ‘Explosieve groei en inhoudelijke bijdrages’

De redactie van Sanoma’s NU.nl is tevreden over het teruggehaalde discussieplatform Nujij honderd dagen geleden. NUjij zorgt voor meer betrokken gebruikers, betere artikelen en een completer beeld, zegt de redactie.

Publishing

NetEase participeert in Improbable

Het Chinese NetEase, onder meer een grote maker van spellen, neemt een belang in de toeleverancier van de gamesindustrie Improbable. Het gaat helpen met strategische distributie in het Verre Oosten.

Venture

Nieuwe formats RTL en NOS door Google Assistent

De invoering van Google Assistent in Nederland zorgt ervoor dat nieuwsuitgevers anders gaan nadenken over audioformaten. RTL komt met mini-producties. De NOS denkt over het faciliteren van geautomatiseerde thematische berichtgeving.

Voice

Educatieve tak helpt Sanoma aan meer winst

Sanoma Media Nederland houdt de winstgevendheid naar eigen zeggen opnieuw op niveau door kostenbesparingen. De winst voor belastingen (EBIT) daalde afgelopen kwartaal wel licht van 21 naar 20 miljoen euro door de verkoop van vergelijkingssite Kieskeurig.nl.

Publishing

Nederlandse gezinnen haken af bij kabeltelevisie

Jonge gezinnen in Nederland maken wekelijks gebruik van betaalde videodiensten als Netflix en Videoland. Dat is de helft meer dan de rest. Nieuwe SKO-cijfers tonen de populariteit van betaal-tv aan.

Video

Netflix start radiozender in de VS

Netflix gaat een samenwerking aan met radiostation Sirius XM voor een eigen digitale zender. Daarop is enkel comedy te horen.

Entertainment

Telegraaf brengt toch weer nieuwe Apple Watch app uit

De Telegraaf heeft na een afwezigheid van een half jaar toch weer een nieuwe Apple Watch-app uitgebracht.

Publishing

Meer e-books verkocht via webshops

De afzet van e-books via webshops blijft groeien, net als het lezen van e-books via de bibliotheek en via abonnementen. Dat blijkt uit gegevens van het Centraal Boekhuis (CB) over het tweede kwartaal.

Publishing

Google for Jobs rolt uit over Europa

Zonder het zo te noemen lanceert Google in Europa zijn banenportal Jobs in Europa. Na Spanje is nu Engeland de markt waar vacaturesites, voorlopig gratis, hun aanbod naar de zoekgigant kunnen doorzetten.

Recruitment

Kris Vervaet leidt digitale transitie Medialaan/Persgroep

Kris Vervaet gaat de digitale ontwikkelingen bij Persgroep Publishing en Medialaan aansturen. Hij was ooit werkzaam bij telecombedrijf Belgacom.

Publishing

Zakelijke tarieven Google Maps ontploffen

Vandaag wordt een nieuwe prijsmodel voor zakelijk gebruik van Google Maps actief. De tarieven gaan met honderden tot soms duizenden procenten omhoog. Dat raakt onder meer retailers, transport- en vervoersbedrijven en vakantieorganisaties.

Online marketing

Reporters Online voert betaalsysteem Katalysis in

Reporters Online, het journalistieke platform voor freelance artikelen, gaat het betaalsysteem Katalysis invoeren als vervanger voor de Blendle knop. De Nederlandse kiosk is gestopt met die knop die op externe pagina’s toegang bood tot betaalde artikelen.

Publishing

17.000 oude boeken in Delpher

Zoekmachine Delpher is uitgebreid met 17.000 nieuwe boektitels, met name afkomstig van de Vrijmetselaren en van drie microfilmprojecten van de Universiteit Utrecht, Universiteit Amsterdam en de Koninklijke Bibliotheek.

Media

Facebook verwerft live uitzendrechten Premier League

Facebook mag voor 200 miljoen pond van 2019 tot en met 2022 jaarlijks 380 voetbalwedstrijden uit de Engelse Eredivise live gaan uitzenden. In zuid-oost Azië.

Entertainment