More stories

Premium

Twintig procent advertentie-inkomsten dagbladen via digitale platformen

In 2017 werd 20 procent van de advertentie-inkomsten van Nederlandse krantenuitgevers gerealiseerd op digitale platformen. Dat percentage groeit permanent vanaf 2011 (8 procent) toen het voor het eerst werd gerapporteerd. Dat schrijft de bekende dagbladenonderzoeker Piet Bakker.

Publishing

Sociale media minder belangrijk als nieuwsbron

Sociale media zijn minder belangrijk geworden als bron van nieuws en niet toevallig is daar vooral Facebook de oorzaak van. Een en ander blijkt uit onderzoek van het Reuters Institute for the Study of Journalism.

Publishing

Dit jaar laatste papieren Telefoongids & Gouden Gids

In de loop van dit jaar verschijnen in Nederland voor de laatste keer de 45 gedrukte regionale edities van De Telefoongids & Gouden Gids. Vorige week werd de gids in de gemeenten Baarn, Bussum, Hilversum, Huizen en Weesp al voor het laatst bezorgd.

Publishing

Tweakers komt met nieuw event: Tweakers Gaming Live

Techgemeenschap Tweakers.net organiseert komend najaar de eerste editie van Tweakers Gaming Live. Dat wordt een meerdaags event met een LAN-party en een E-sportscompetitie.

Media

Amazon krijgt live tv-rechten wedstrijden Premier League

Amazon heeft in Engeland live tv-rechten verworven om voetbalwedstrijden uit de Premier League te kunnen uitzenden. Klanten van de e-commercereus kunnen de streams gratis zien als ze lid zijn van klantenprogramma Prime.

Video

Squla in Amerikaanse handen

Online oefenprogramma voor basisscholieren Squla komt grotendeels in handen van Levine Leichtman Capital Partners.

Publishing

Mediabedrijf E52 naar München

Het Eindhovense mediabedrijf E52 van Bart Brouwers (ex-TMG) en Merien ten Houten (Ilse) slaat zijn vleugels uit. De tech nieuwssite wil ook in München van start gaan. Daarna volgen eventueel Helsinki, Cambridge, Zürich en Barcelona.

Publishing

Online bereik van de vijf grootste Nederlandse online nieuwsmerken sterk gestegen

Het online bereik van de vijf grootste Nederlandse online nieuwsmerken is sinds april 2014 aanzienlijk gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van GfK.

Publishing

FD groeit naar meer dan 85.000 betalende abonnees

De betaalde oplage van Het Financieele Dagblad brak eind mei door de grens van 85.000 betalende abonnees heen. Een historische mijlpaal, volgens de uitgever.

Publishing

TMG verkoopt GeenStijl, maar houdt Dumpert

TMG heeft de plannen om GeenStijl te verkopen nu officieel bevestigd. Marc Vangeel, CEO van TMG, zegt dat ‘we denken dat GeenStijl verder buiten TMG kan.’ Het blog zou dan wel losgekoppeld moeten worden van Dumpert.

Publishing

Aantal uitgevers met ads.txt-bestand flink gegroeid

Het aantal uitgevers dat gebruikmaakt van het ads.txt-bestand is flink toegenomen. Opmerkelijk: twee van de tien heeft nog nooit gehoord van deze relatief nieuwe manier om fraude in de keten tegen te gaan.

Programmatic

Waar gaan de Nederlandse tv-media naartoe?

Dit jaar is er voor het eerst minder advertentiebudget naar tv gegaan. Digitale partijen winnen marktaandeel. De Nederlandse publieke en commerciële omroepen staan voor drie lastige keuzes.

Video

NOS: Van screen naar no-screen design

De NOS zet de eerste stappen om zijn online dienstverlening aan te passen op een internet zonder schermen. Niet dat sites en apps verdwijnen, maar de voice-interface dringt dit jaar door in Nederland.

Digital Design

Bruna stopt met ‘Spotify voor lezen’

Tijdschriftenverkoper Bruna stopt met zijn drie jaar geleden gelanceerde abonnementsdienst Bliyoo. Abonnees kunnen overstappen naar Bookchoice of Leeslounge.

Publishing

Geld van NPO-fonds voor webvideo en podcasts

Het NPO-fonds introduceert nieuwe regelingen voor makers waardoor miljoenen euro’s vrijkomen voor de productie van podcasts, webdrama en online documentaireseries.

Publishing