More stories

Rotterdamse culi-site ‘De Buik’ naar Amsterdam

De Buik van Rotterdam treft voorbereidingen voor de lancering in Amsterdam. Dat gebeurt volgens medeoprichter Gijsbregt Brouwer nog voor de zomer. Afhankelijk van die ervaringen worden de plannen voor de rest van Nederland getimed.

Publishing

‘Podcasts vijf jaar achter op YouTube’

De commerciële markt voor podcasts is op hetzelfde niveau als YouTube vijf jaar geleden voor video. Merken en nieuwe jonge mediamakers komen aan boord en geven het genre een nieuwe impuls.

Publishing

ING: Van adverteerder naar uitgever

De media-activiteiten van ING ontwikkelen zich van campagnegedreven naar always-on. De bank overweegt daarom serieus om een eigen uitgeef- en productieteam op te bouwen.

Online marketing

Google lanceert abonneedienst digitale kranten

Google lanceert een nieuwe dienst waarbij internetgebruikers zich makkelijker kunnen abonneren op digitale kranten. Subscribe with Google moet vooral het aanmelden vereenvoudigen.

Publishing

Google Maps wordt basis van nieuwe games

Informatie over de wereld uit Google Maps komt beschikbaar in games voor computers en telefoons. Google brengt daartoe zijn kaartinformatie onder bij game-engine Unity.

Entertainment

KLM start podcast voor internationale brand awareness

KLM is begonnen met een uitgedokterde podcastreeks om vooral op de buitenlandse markt zijn merkbekendheid te vergroten. In de podcasts vertellen reizigers over gebeurtenissen die hun leven op zijn kop hebben gezet.

Travel

27vakantiedagen.nl: recensiesite voor de inspiratiefase

Johannes Keuning schreef in 2010 het boek ‘De wereld in 27 vakantiedagen’, een reisgids voor de werkende mens. Met het platform 27vakantiedagen.nl benut hij de merkwaarde in de vorm van bestemmingsreviews. “Wij vertellen bewust niet het persoonlijke verhaal.”

Start-ups

Newschain test online blokkensysteem voor online nieuws

Het Nederlandse Newschain start de komende vier maanden een proefproject op de gezamenlijke online redactie van BN DeStem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad. Het gaat om een systeem met informatieblokken, waardoor lezers bij een artikel extra informatie krijgen gepresenteerd.

Publishing

Axel Springer: sterke groei door classifieds

De groei bij zijn Europese advertentiesites voor banen en huizen zorgen bij uitgeverij Axel Springer voor een omzetgroei van 6 procent tot 3,5 miljard euro. Vooruitzicht: dubbelcijferige groei.

Publishing

Zoover: perfecte vakantie vinden zonder manipulatie

Sinds 2005 informeert Zoover Nederlandse vakantiegangers of er een verwarmd zwembad bij hun hotel is en hoever het strand lopen is. Daar komt geen verandering in, zegt CEO Philipp Goos, maar het zoeken en vinden kan nog beter. “Als we weten welke interesses je hebt, kunnen we relevantere content tonen en het makkelijker maken om je perfecte vakantie te vinden.”

Publishing

Eenderde van Nederland luistert radio via de televisie

Bijna een op drie mediaconsumenten in Nederland luistert radio via zijn televisie (28%). En de mobiele telefoon is voor iedereen tot vijftig jaar het voorkeursmedium om de krant digitaal te lezen. Mediaconsumptie versplintert en de wereld wordt nooit meer zoals hij was, zo laat de nieuwe Media Standaard Survey zien.

Online marketing

Wikihoster Wikispaces stopt

Een van de bekendere hostingpartijen voor Wiki’s Wikispaces gaat sluiten. Het Amerikaanse bedrijf kan de kosten niet meer opbrengen ondanks abonnementen.

Publishing

Mediahuis: ‘Classifieds steeds belangrijker’

De verdiensten uit rubrieksadvertenties worden voor Mediahuis steeds belangrijker nu advertentie-inkomsten onder druk staan. De uitgeverij investeert in versnelde groei voor dit segment in 2018.

Strategy

General Atlantic koopt kwart venturetak ProSiebenSat.1

Investeerder General Atlantic koopt 25,1 procent van Nucom Group, de venturetak van het Europese mediabedrijf ProSiebenSat.1, tegen een waardering van 1,8 miljard euro.

Venture

NIMA neemt belang in Marketingfacts

Beroepsvereniging voor marketing, communicatie en sales NIMA neemt een belang in Marketingfacts. De aandeelhouders BBP Media en NIMA willen de site verder doorontwikkelen richting een kennisinstituut.

Publishing