More stories

27vakantiedagen.nl: recensiesite voor de inspiratiefase

Johannes Keuning schreef in 2010 het boek ‘De wereld in 27 vakantiedagen’, een reisgids voor de werkende mens. Met het platform 27vakantiedagen.nl benut hij de merkwaarde in de vorm van bestemmingsreviews. “Wij vertellen bewust niet het persoonlijke verhaal.”

Start-ups

Newschain test online blokkensysteem voor online nieuws

Het Nederlandse Newschain start de komende vier maanden een proefproject op de gezamenlijke online redactie van BN DeStem, Brabants Dagblad en Eindhovens Dagblad. Het gaat om een systeem met informatieblokken, waardoor lezers bij een artikel extra informatie krijgen gepresenteerd.

Publishing

Axel Springer: sterke groei door classifieds

De groei bij zijn Europese advertentiesites voor banen en huizen zorgen bij uitgeverij Axel Springer voor een omzetgroei van 6 procent tot 3,5 miljard euro. Vooruitzicht: dubbelcijferige groei.

Publishing

Zoover: perfecte vakantie vinden zonder manipulatie

Sinds 2005 informeert Zoover Nederlandse vakantiegangers of er een verwarmd zwembad bij hun hotel is en hoever het strand lopen is. Daar komt geen verandering in, zegt CEO Philipp Goos, maar het zoeken en vinden kan nog beter. “Als we weten welke interesses je hebt, kunnen we relevantere content tonen en het makkelijker maken om je perfecte vakantie te vinden.”

Publishing

Eenderde van Nederland luistert radio via de televisie

Bijna een op drie mediaconsumenten in Nederland luistert radio via zijn televisie (28%). En de mobiele telefoon is voor iedereen tot vijftig jaar het voorkeursmedium om de krant digitaal te lezen. Mediaconsumptie versplintert en de wereld wordt nooit meer zoals hij was, zo laat de nieuwe Media Standaard Survey zien.

Online marketing

Wikihoster Wikispaces stopt

Een van de bekendere hostingpartijen voor Wiki’s Wikispaces gaat sluiten. Het Amerikaanse bedrijf kan de kosten niet meer opbrengen ondanks abonnementen.

Publishing

Mediahuis: ‘Classifieds steeds belangrijker’

De verdiensten uit rubrieksadvertenties worden voor Mediahuis steeds belangrijker nu advertentie-inkomsten onder druk staan. De uitgeverij investeert in versnelde groei voor dit segment in 2018.

Strategy

General Atlantic koopt kwart venturetak ProSiebenSat.1

Investeerder General Atlantic koopt 25,1 procent van Nucom Group, de venturetak van het Europese mediabedrijf ProSiebenSat.1, tegen een waardering van 1,8 miljard euro.

Venture

NIMA neemt belang in Marketingfacts

Beroepsvereniging voor marketing, communicatie en sales NIMA neemt een belang in Marketingfacts. De aandeelhouders BBP Media en NIMA willen de site verder doorontwikkelen richting een kennisinstituut.

Publishing

Eerste bordspel met Amazon Echo als ‘gastheer’

Het bordspel When in Rome van ontwikkelaar Sensible Objects is het eerste fysieke gezelschapspel dat de Amazon Echo een integraal onderdeel van het spel maakt.

Entertainment

‘ProSiebenSat.1 in gesprek met General Atlantic’

ProSiebenSat.1 is in gesprek met investeerder General Atlantic over een minderheidsbelang in de digitale activiteiten van het Duitse mediabedrijf.

Publishing

Nieuws- en contentbedrijven zien groeiende rol voor online platforms

Het is alweer 21 jaar geleden dat The New York Times voor het eerst een online versie van de krant publiceerde. Dit gebeurde om “het aantal lezers van The Times te vergroten en om nieuwe kansen voor het bedrijf te creëren in de elektronische media-industrie”. We zijn nu twee decennia verder en nieuwsorganisaties over de hele wereld worstelen nog steeds hoe ze hun bedrijfsmodel kunnen aanpassen aan de digitale wereld. Wat zijn de schaarse succesvolle voorbeelden? 

Publishing

Telegraaf gestopt met Apple Watch app

De Telegraaf heeft haar app voor iPhone en iPad compleet vernieuwd, en die is zelfs al geoptimaliseerd voor de iPhone X, maar de Apple Watch app is verdwenen.

Publishing

Maker Pokémon Go koopt AR-bedrijf

Niantic Labs neemt voor een onbekend bedrag de start-up Escher Reality over. Diens technologie wordt gebruikt om Niantics basissystemen gereed te maken voor publicatie naar externe ontwikkelaars.

Publishing

De Persgroep start online videoformat Studio Korea

De Persgroep is begonnen met dagelijkse videoverslagen die ter plekke in Zuid-Korea worden opgenomen. De video’s zijn te zien op de landelijke en regionale krantensites van De Persgroep in Nederland en te horen bij Q-Music. Er is voldoende commerciële interesse om het format kostendekkend te produceren.

Video