Black Friday rustiger door onlineverkoop
Black Friday, de dag na Thanksgiving Day waarop Amerikanen massaal inkopen doen voor het kerstseizoen, is dit jaar rustiger verlopen. Vermoedelijk omdat steeds meer mensen online bestellen.
Black Friday, de dag na Thanksgiving Day waarop Amerikanen massaal inkopen doen voor het kerstseizoen, is dit jaar rustiger verlopen. Vermoedelijk omdat steeds meer mensen online bestellen.
Het beloven weer enorme klappers te worden: Black Friday en CyberMonday, de Amerikaanse koopjesdagen die elk jaar weer zorgen voor online recordverkopen. Even wat cijfers: in 2012 trokken 141 miljoen Amerikanen naar de winkel, die gemiddeld 413 dollar per persoon uitgaven. Hoewel Black Friday vooral het feest is van de fysieke retail, neemt online het gaandeweg over. Dat begon met Cyber Monday (komende maandag), maar Black Friday gaat ook steeds meer online.
Wuaki is sinds een paar dagen actief in Duitsland nu daarmee bereikt het bedrijf nu de grootste online populaties van Europa.
Webwinkels in Europa zetten in de feestmaanden november en december voor 35 miljoen euro aan handel om, 23 procent van de totale retailomzet in die periode.
Het zijn de hoogtijdagen voor online marketeers; feestdagen in december. Hoe gaan we er met z’n allen voor zorgen dat consumenten nóg meer producten gaan kopen. Of nog beter uiteraard, nog meer producten van ons! Kortingen, give-aways, ‘persoonlijke’ aanbevelingen en remarketing banners vliegen ons om de oren. Wehkamp en Bol.com geven nu al kortingen tot 60% in november! Is dit de juiste manier?
Grote webwinkels beginnen een nieuwe inkomstenbron te zien: reclame van derde partijen op hun sites. Otto, MediaMarkt, Saturn en Ahold behoren tot de partijen die de eerste stappen op dit terrein zetten.
De consument is sinds vorig jaar 3,5 keer meer gaan zoeken naar producten, prijzen en specificaties met zijn telefoon.
Gap sluit een pan-Europese overeenkomst met Zalando. Het Amerikaanse modemerk krijgt een eigen brand store in de filialen op Zalando. Door zijn internationale bereik te vergroten wil Gap minder afhankelijk worden van de activiteiten op de thuismarkt.
Albert Heijn verlaagt zijn prijzen om het gevecht met Jumbo, Plus, Lidl en Aldi aan te gaan. Vernieuwing in het assortiment en nieuwe innovaties horen ook bij dit gevecht. Wie gaat het gevecht winnen?
Het Amerikaanse mobiele betaalsysteem Square begint de internationale uitrol van zijn kassasysteem. Daarbij gaat het enkel om de app, niet om de hardware om bank- en kredietkaarten te kunnen uitlezen.
Bol.com voert zijn marketinguitgaven komend jaar met miljoenen euro’s extra op. De mediabestedingen moeten ervoor zorgen dat klanten in meer productcategorieën gaan winkelen.
De boekhandels Libris en Blz. zitten nu ook in de ‘actie-app’ Plux. De app van grote fysieke retailers is nu ook voor Android beschikbaar.
De Belgen moeten tot 2015 wachten op een eerste Apple Store in Brussel, maar sinds dit weekend is er een alternatief voor wie aan de Franse grens woont. Apple heeft een eerste winkel in de Noord-Franse stad Lille geopend.
Retailer BCC neemt concurrent Harense Smid en zusterbedrijf It’s Electronics over. Achttien winkels en de bijbehorende webwinkels gaan verder als BCC.
Bol.com zet dit jaar om voor 680 miljoen euro, de helft van de 1,4 miljard die heel Ahold online doet. Ahold investeert komende drie jaar 60 miljoen extra in de groei bol.com. Omzetdoel in 2017: 1+ miljard.