CBS: Groei e-commerce Nederland zwakt af
Nederlandse webwinkels hebben de omzet tot november met 9 procent zien groeien, maar wel minder hard dan in de jaren ervoor.
Nederlandse webwinkels hebben de omzet tot november met 9 procent zien groeien, maar wel minder hard dan in de jaren ervoor.
Shazam, de app die liedjes herkent van de radio, lanceert samen met het Texaanse Mood Media het marketingconcept Shazam-in-Store. Noem het een audioversie van iBeacons: winkelbezoekers krijgen aan de hand van audiowatermerken gerichte advertenties te zien.
Half november was het zover: Amazon.nl is gelanceerd. Weliswaar alleen nog met e-books, maar de grote schrik van de gemiddelde retailer is nu echt officieel in Nederland. De markt reageerde echter laconiek. Daniel Ropers, CEO van BOL.com, gaf in een interview aan de NOS aan dat Nederland al een volwassen e-commerce bedrijfstak heeft, met scherpe prijzen en goede service. Dus een laatkomer op het feestje zou de sfeer niet al te zeer meer kunnen beïnvloeden. Is dat wel zo?
The Kase uit Frankrijk is een startup dat in rap tempo winkels over de hele wereld opzet, ondersteund met een sterke omnichannel strategie. “Onze oprichters zijn echte e-commerce mensen. We hadden snel door dat multichannel belangrijk is: de meeste handel gebeurt nog steeds offline”, vertelt Katja Felke van The Kase.
Amerikaanse retailers kunnen uitermate tevreden terugkijken op Black Friday en Cyber Monday, dat becijferde de Amerikaanse e-commerce specialist Custora. Op Black Friday werd er maar liefst twintig procent meer uitgegeven dan in 2013. Op Cyber Monday was dat vijftien procent meer. Daarmee gaat Cyber Monday de boeken in als de meest succesvolle dag ooit in de historie van e-commerce. Tegelijkertijd waren er twee duidelijke trends. De impact van m-commerce wordt groter en groter terwijl e-mailmarketing verreweg de meeste transacties genereerde.
Stichting Webshop Trustmark en Trustpilot gaan voor Nederland en België een samenwerking aan. Gebruikers van het Webshop Trustmark kunnen hierdoor ook beoordelingen van klanten in hun shop tonen.
eBay heeft magische spiegels geïnstalleerd in winkels van Rebecca Minkoff in New York en San Francisco. Die tonen de laatste kledingstukken en suggereren ook uiteenlopende combinaties. Is de keuze gemaakt, dan wordt de kleding naar het pashokje gebracht.
Black Friday, de dag na Thanksgiving Day waarop Amerikanen massaal inkopen doen voor het kerstseizoen, is dit jaar rustiger verlopen. Vermoedelijk omdat steeds meer mensen online bestellen.
Het beloven weer enorme klappers te worden: Black Friday en CyberMonday, de Amerikaanse koopjesdagen die elk jaar weer zorgen voor online recordverkopen. Even wat cijfers: in 2012 trokken 141 miljoen Amerikanen naar de winkel, die gemiddeld 413 dollar per persoon uitgaven. Hoewel Black Friday vooral het feest is van de fysieke retail, neemt online het gaandeweg over. Dat begon met Cyber Monday (komende maandag), maar Black Friday gaat ook steeds meer online.
Wuaki is sinds een paar dagen actief in Duitsland nu daarmee bereikt het bedrijf nu de grootste online populaties van Europa.
Webwinkels in Europa zetten in de feestmaanden november en december voor 35 miljoen euro aan handel om, 23 procent van de totale retailomzet in die periode.
Het zijn de hoogtijdagen voor online marketeers; feestdagen in december. Hoe gaan we er met z’n allen voor zorgen dat consumenten nóg meer producten gaan kopen. Of nog beter uiteraard, nog meer producten van ons! Kortingen, give-aways, ‘persoonlijke’ aanbevelingen en remarketing banners vliegen ons om de oren. Wehkamp en Bol.com geven nu al kortingen tot 60% in november! Is dit de juiste manier?
Grote webwinkels beginnen een nieuwe inkomstenbron te zien: reclame van derde partijen op hun sites. Otto, MediaMarkt, Saturn en Ahold behoren tot de partijen die de eerste stappen op dit terrein zetten.
De consument is sinds vorig jaar 3,5 keer meer gaan zoeken naar producten, prijzen en specificaties met zijn telefoon.
Gap sluit een pan-Europese overeenkomst met Zalando. Het Amerikaanse modemerk krijgt een eigen brand store in de filialen op Zalando. Door zijn internationale bereik te vergroten wil Gap minder afhankelijk worden van de activiteiten op de thuismarkt.