More stories

Online retailers en de ‘race to the bottom’

De recente verandering in het prijsbeleid van Kieskeurig heeft veel online retailers gedwongen om het platform te ontvluchten, inclusief bedrijven als Coolblue en bol.com. Dat veel van hen vertrekken is geen verrassing. Ze zijn het zat om op prijs te concurreren.

E-commerce

Investeringen bol.com drukken resultaat Ahold

Bol.com investeert dermate veel in mensen en vernieuwende technologie dat het de winstmarge van Ahold Nederland drukt.

E-commerce

Amazon vooral een probleem voor fysieke winkels

Jeff Bezos laat er geen twijfel over bestaan, Amazon.com moet de grootste retailer ter wereld worden. Door een welhaast maniakale focus op klanten wil ze in iedere markt marktleider zijn. Leveranciers moeten diep gaan om via Amazon te mogen leveren, personeel moet hard en lang werken voor een relatief laag salaris. Alles gericht op lage kosten, lage prijzen en tevreden klanten. Zal het Amazon ook in Nederland lukken? Met de Kindle en een Nederlandse boekensite is de eerste babystap gezet.

E-commerce

De Bijenkorf breidt click & collect uit naar de zondag

Warenhuis De Bijenkorf breidt zijn click & collect dienst uit naar de zondag. Consumenten kunnen vanaf 16 november hun bestelling afhalen in de Bijenkorf-winkels.

E-commerce

Jumbo Supermarkten opent webwinkel op Jumbo.com

Jumbo gaat vanaf vandaag de strijd aan met Albert Heijn met de opening van zijn online supermarkt. Voor het einde van het jaar heeft de keten tientallen pick up points verspreid over Nederland, ook op plekken waar geen fysieke Jumbo’s zijn.

E-commerce

Amazon van start in Nederland

Amazon zet een eerste babystapje op de Nederlandse markt met de opening van Amazon.nl en de introductie van zijn Kindle e-readers hier.

E-commerce

The Cloakroom breidt internationaal uit

Kledingservice voor mannen The Cloakroom begint praktische marktverkenningen in Engeland, Zweden en België. Het bedrijf wil in de loop van volgend jaar een nieuwe financieringsronde doen om verdere buitenlandse groei te bekostigen.

E-commerce

Flipkart zoekt financiering tegen 10 miljard waardering

India’s grootste webwinkel Flipkart zoekt voor de derde keer dit jaar groeigeld bij investeerders tegen een waardering die blijft groeien.

E-commerce

Dubbelcijferige groei Zoover en reiszusjes

Zoover, Tjingo en HolidayCheck boeken dubbelcijferige omzet- en winstgroei. De bedrijven zullen moederbedrijf Tomorrow Focus dit jaar een omzet van meer dan honderd miljoen euro opleveren.

E-commerce

Home24 ontwikkelt eigen reeks meubelmerken

De online meubelwinkel Home24 van bedrijvenbouwer Rocket Internet werkt aan een reeks eigen meubelmerken. Die zullen naast het aanbod van gevestigde merken worden verkocht.

E-commerce

123inkt.nl mag cartridges huismerk blijven verkopen

Webwinkel 123inkt.nl heeft voor de rechter een octrooigeschil van Samsung gewonnen waardoor het tonercassettes van zijn huismerk mag blijven verkopen.

E-commerce

Piekdag e-commerce verwacht op 10 december

Webwinkels kunnen op 10 december de allerdrukste dag van het jaar verwachten. Op die dag zullen ze volgens Adobe gezamenlijk voor 94 miljoen euro omzetten. Dan zal ook blijken wie goed is voorbereid op de mobiele transitie die de consument doorloopt.

Analytics

‘Mobiele nabijheid: geen beacons, wel resultaat’

‘Nabijheid’ tot de klant is belangrijk voor de Engelse schoenenwinkel Schuh. Bewust kiest het bedrijf niet voor beacons, maar voor meer zachtere factoren. En met effect.

E-commerce

Forrester: Kwart Europeanen koopt over de grens

Bijna een kwart van de Europeanen koopt wel eens bij een webwinkel in een ander land. Dit betrekkelijk lage getal biedt vooral kansen voor online ondernemers in kleinere landen, aangezien EU-consumenten uit grote landen graag in hun thuisland shoppen.

E-commerce

Goede cijfers moeder Booking.com, koers omlaag

Het moederbedrijf van Booking.com, Priceline, rapporteert dubbele groeicijfers over het derde kwartaal, maar stelt beleggers toch teleur. Het iets minder solide sentiment rondom Europa doet de koers kort na opening bijna tien procent dalen.

Retail