More stories

Feature: De groeiende noodzaak van service design

Voor consumenten staan producten of diensten steeds minder vaak op zichzelf. Ze rekenen op aanvullende services die op elk moment van de customer journey waarde toevoegen. Service design zorgt voor het ontwerp van die optimale klantervaring. Zowel bij multinationals als startups wint deze nieuwe marketingvorm razendsnel terrein.

Innovatie

Het antwoord op digitale disruptie: service design

Zoals Amazon dat eerder deed, kloppen de volgende marktverstorende partijen aan de deur. De Ubers en Airbnb’s van deze tijd staan te popelen om van bescheiden speler uit te groeien tot directe uitdager van de traditionele organisatie. Nog geen idee wat uw weerwoord moet zijn? We geven alvast het antwoord: service design.

Disruptie

Tiqets: je entreebewijs op zak en nooit meer in de rij

Luuc Elzinga is CEO van Tiqets en partner van Investion. Hij vertelt over Tiqets, de Nederlandse start-up die nog geen jaar bestaat en al over heel de wereld aanwezig is. In december stopte een consortium van investeerders nog eens een miljoen dollar aan groeigeld in Tiqets.

Innovatie

IxD15: hoe word je een service design god?

Macrointeracties zijn interacties die op een hoger niveau plaatsvinden, maar grote invloed hebben op het te ontwikkelen product. Het zijn de interacties binnen het team, de gebruiker en een eventuele klant. Professionals op het IxD15 congres in San Francisco legden uit waarom dit zo belangrijk is.

Innovatie

Service design: van t-shirt naar maatpak?

In mei 2013 publiceerde Erwin Boogert op Emerce het artikel ‘Accenture koopt service design-expert Fjord’. Tijd voor een update: Waar gaat het heen met de razendsnelle ontwikkelingen in het service design-landschap? Hoe is de markt in anderhalf jaar veranderd?

Innovatie

Calendar42: creating better days

Dat een kwart van alle WhatsApp-berichten over planning gaat, spreekt boekdelen. Wie zie je waar, hoe laat en waarom ook weer? Planning kost onnodig veel tijd en moeite. Dat kan makkelijker, dacht Michel Boerrigter en met Jasper Hartong richtte hij Calendar42 op, als een spin-off van de TU Delft.

Innovatie

IXDA15: Human age of technology komt eraan

De IXDA15 in San Francisco. De stad waar startups als Airbnb en Uber zijn begonnen. Gemaakt voor mensen die alles met hun mobiele telefoon willen doen en waar je geïrriteerd raakt wanneer de Uber taxi niet binnen drie minuten voor je neus staat. De magie van deze diensten is bijna niet te bevatten. IXDA15 gaat over User Experience (UX). In de drie dagen durende conferentie zagen we aansprekende voorbeelden van bedrijven als Google, Twitter, IDEO, Method en Microsoft.

Innovatie

Verandert social CRM de manier waarop we tegen klanten aankijken voorgoed?

Reguliere relationshipmarketing-principes en CRM helpen bedrijven om de klantrelatie op te bouwen en te behouden, maar dat is onvoldoende om de betrokkenheid van de ‘sociale’ klant te verhogen. Social CRM is het antwoord op mondigere klanten, globalisering, veranderende regelgeving, toenemende concurrentie en nieuwe technologieën. Onderstaand ga ik na welke ontwikkeling social CRM de afgelopen jaren doormaakte, geef ik twee goede praktijkvoorbeelden, BMW Groep en Sony, en belicht ik een paar trends.

Innovatie

Airbnb: van medewerker- naar klanttevredenheid

Groter worden dan het Hilton, maar beter dan Ritz. Dat is het doel van verhuursite Airbnb. Door een service design van medewerkerbetrokkenheid te creëren, verwacht het bedrijf de klanttevredenheid naar een hoger level te tillen. Mark Levy, hoofd employee experience, vertelde er over op Service Design Global Conference in Stockholm.

Innovatie

Moeten Service Design en communicatie niet geïntegreerd?

Moeten Service Design en merkcommunicatie niet geïntegreerd? Dat is de vraag die de consultants Martin Jordan en Christian Vatter deze maand opwerpen in het vakblad Touchpoint. Want zo stellen zij, de beide aanpakken hebben gemeenschappelijke componenten: ze zijn sterk gericht op de gebruiker en pogen bovendien de bedrijfswaarde te vergroten. Daar tegenover staat dat de verschillen in disciplines net zo goed aanwezig zijn – namelijk in beïnvloeding van acties ten opzichte van perceptie – maar, zo wordt betoogd, de samensmelting van service designer en marketeer heeft potentieel grote voordelen.

Innovatie

Service design is in opkomst, maar hoe maak je het concreet?

Bij ‘design’ schieten direct fysieke producten door je hoofd: sneakers, auto’s, tablets. Bedrijven met een ‘design DNA’, zetten op basis van inzichten in menselijk gedrag problemen om in creatieve oplossingen – zoals IDEO: het bedrijf achter de Apple Mouse en de eerste laptop. Service design is wereldwijd een opkomend vakgebied, maar lijkt in Nederland nog niet helemaal van de grond te komen. In dit blog breek ik een lans voor service design, en ga ik in op de basics, tools en twee praktijkvoorbeelden.

Innovatie

Reclamebureau Achtung! in service design

Reclamebureau Achtung! is een nieuw bureau begonnen voor service design oplossingen onder de naam Studio Kraftwerk. Dat meldt Adformatie. Het bureau zegt dat Kraftwerk de bestaande (interaction) design expertise zal bundelen.

Service Design

Technische Unie: ‘We willen ons verbeteren als een start up’

Om zijn bestaansrecht te vergroten zoekt groothandel Technische Unie rechtstreeks contact met zijn eindgebruiker. Onlangs lanceerde de marktleider in technische artikelen Thuiscomfort.nl. Een inspiratieplatform voor consumenten, waar ook de leveranciers van Technische Unie zich bij kunnen aansluiten.

Innovatie

Toonaangevend Design Thinking bureau overgenomen door een bank

Het verrassende nieuws van de afgelopen tijd was dat Adaptive Path, een van de meest gerespecteerde en toonaangevende bureaus op het gebied van Design Thinking, overgenomen is. Wat deze overname zo opvallend maakt is dat Adaptive Path niet in handen komt van een groot agentschap. Iets wat wellicht voor de hand ligt. Adaptive Path sluit zich aan bij Capital One, een Amerikaanse bank. Wat doet een een bank besluiten om een Design Thinking bureau in huis te halen?

Innovatie

(eWeek) Behavior Design de e-week editie

Techno-optimisme gaat hand in hand met de maakbare wereld. Met de toenemende aanwezigheid van technologie wordt het ook meer ingezet om ons gedrag te veranderen. Soms bewust door onszelf, maar vaak beseffen we het niet, maar was er duidelijke invloed van de ontwerper.

Innovatie