More stories

Eneco steekt 100 miljoen euro in energie innovatie

Eneco Groep start met een nieuw onderdeel dat zich volledig richt op innovatieve energieprojecten, partnerships en samenwerking met energie-startups. Met de oprichting van het onderdeel Eneco Innovation & Ventures wil het bedrijf de overgang naar een duurzame energievoorziening versnellen.

Start-ups

Service innoveren? Twee methoden voor gedeelde interpretatie

Service design is een methode om producten en diensten aan te laten sluiten op de wereld van de gebruiker. Samen met de eindgebruiker wordt er gekeken naar manieren om die services in hun context te verbeteren. Maar over welke gebruikers en context hebben we het eigenlijk? Twee manieren om tot een gedeeld inzicht te komen.

Service Design

Glass Shop Wall: nieuwe mogelijkheden voor je winkelruit

The Matrix in real life – zo omschrijft Wesley Weerdenburg zijn interactieve toepassingen op glas. In de nabije toekomst word je direct verwelkomd met een gratis kopje koffie van een lokale horeca-aangelegenheid wanneer je net een internationale reis hebt gemaakt. Hoe? De slimme technologie van de Glass Shop Wall herkent jou en weet precies wat je wilt.

Retail

Waarom McKinsey en anderen designbureaus overnemen

McKinsey & Company, het grote Amerikaanse adviesbureau, heeft recentelijk en opmerkelijke overname gedaan: de consultants hebben Lunar gekocht, een bedrijf in (service) design. Daarmee wordt nog eens onderstreept hoe belangrijk de rol is die designers vandaag de dag hebben.

Service Design

Innovatie in de zorgsector: Nederland koploper in de wereld?

94 miljard euro. In 2013 waren dat de totale zorgkosten in Nederland, zegt het CBS. In 2014 verwachtte het bureau een toename van minstens vijf procent per jaar van de ziekenhuiszorguitgaven. Hoe kan innovatie helpen de zorg efficiënter en toegankelijker te maken?

Health

Service redesign? Een model als uitgangspunt

Het service model van menig organisatie is complex. Een traject van service (re)design vraagt om het verkennen en reconstrueren van een organisatie ten behoeve van de verbetering van een bestaande of geheel nieuw uit te vinden service. Een app, website of product zijn daarin geregeld onderdelen, maar maken deel uit van een grotere gebruikerservaring.

Service Design

Service design: silo’s en de interne uitdagingen

Het probleem van een service- en diensteneconomie: vaststelling van kwaliteit is een grootse opgave. Een coherente servicebeleving blijkt de absolute […]

Innovatie

AH.nl introduceert app voor smartwatches

Albert Heijn brengt zijn eerste smartwatch-app uit, voor Android. Hj doet eigenlijk niets, tenzij de drager van het horloge bij een AH in de buurt komt en een boodschappenlijstje bij zich heeft.

e-commerce

De financiële keuken (2): vier recepten van design thinking

Van Uber & Spotify, terug tot de Mp3 speler. Het zijn en waren allemaal ontwrichtende innovaties. Innovaties die steevast op heel veel kritiek en weerstand kunnen rekenen van de traditionele markt, terwijl consumenten ze juist als bevrijdend zien. Wat deze innovaties gemeen hebben is dat ze vaak ontstaan zijn vanuit de oergedachte van het ‘human first’ principe, of in een welbekende term, design thinking.

Innovatie

Feature: De groeiende noodzaak van service design

Voor consumenten staan producten of diensten steeds minder vaak op zichzelf. Ze rekenen op aanvullende services die op elk moment van de customer journey waarde toevoegen. Service design zorgt voor het ontwerp van die optimale klantervaring. Zowel bij multinationals als startups wint deze nieuwe marketingvorm razendsnel terrein.

Innovatie

Het antwoord op digitale disruptie: service design

Zoals Amazon dat eerder deed, kloppen de volgende marktverstorende partijen aan de deur. De Ubers en Airbnb’s van deze tijd staan te popelen om van bescheiden speler uit te groeien tot directe uitdager van de traditionele organisatie. Nog geen idee wat uw weerwoord moet zijn? We geven alvast het antwoord: service design.

Disruptie

Tiqets: je entreebewijs op zak en nooit meer in de rij

Luuc Elzinga is CEO van Tiqets en partner van Investion. Hij vertelt over Tiqets, de Nederlandse start-up die nog geen jaar bestaat en al over heel de wereld aanwezig is. In december stopte een consortium van investeerders nog eens een miljoen dollar aan groeigeld in Tiqets.

Innovatie

IxD15: hoe word je een service design god?

Macrointeracties zijn interacties die op een hoger niveau plaatsvinden, maar grote invloed hebben op het te ontwikkelen product. Het zijn de interacties binnen het team, de gebruiker en een eventuele klant. Professionals op het IxD15 congres in San Francisco legden uit waarom dit zo belangrijk is.

Innovatie

Service design: van t-shirt naar maatpak?

In mei 2013 publiceerde Erwin Boogert op Emerce het artikel ‘Accenture koopt service design-expert Fjord’. Tijd voor een update: Waar gaat het heen met de razendsnelle ontwikkelingen in het service design-landschap? Hoe is de markt in anderhalf jaar veranderd?

Innovatie

Calendar42: creating better days

Dat een kwart van alle WhatsApp-berichten over planning gaat, spreekt boekdelen. Wie zie je waar, hoe laat en waarom ook weer? Planning kost onnodig veel tijd en moeite. Dat kan makkelijker, dacht Michel Boerrigter en met Jasper Hartong richtte hij Calendar42 op, als een spin-off van de TU Delft.

Innovatie