More stories

Hoe NS de OV-fiets innoveerde

De OV-fiets is 10 jaar oud. Met meer dan 5 miljoen ritten in 2019 is de druk om te presteren hoog. De NS en INFO maakten de OV-fiets klaar voor de toekomst.

Innovatie

Case: Chat- en voicebot analytics bij Rabobank 

Voor de optimalisatie van voice- en chatkanalen is de inzet van analytics belangrijk. Een blik op de opzet van conversational analytics bij Rabobank.

Customer Service

‘Gast, waar is mijn vitrinekast’: B2B-commerce in de evenementenindustrie

Een scrumteam stampte voor de RAI een geheel nieuwe, intuïtief te begrijpen klantenportal uit de grond, terwijl de business gewoon doorging.

Agile

Investering voor SaaS-platform designthinking TheyDo

TheyDo.io, een platform voor digital designthinking heeft een investering van 400.000 opgehaald bij de angelsgroep Arches Capital.

Venture

Veertien dagen tot Lean Innovation Summit Rotterdam

Op dinsdag 12 november vindt in De Doelen te Rotterdam de Lean Innovation Summit plaats, ook wel ‘de beste innovatietraining voor teams’ genoemd.

Innovatie

Design sprints zijn niet altijd de juiste oplossing

Ducttape en tiewraps, een innovatieve klusser kan niet zonder. Binnen de kantoormuren lijken Design Sprints de ultieme klusmethode om tot nieuwe prototypes te komen. Zet een gefocust team voor een specifieke uitdaging bij elkaar en met een Design Sprint weten ze binnen een week welke ideeën wel (of niet) werken voor hun doelgroep. Maar voor welk type probleem is de methode geschikt en welke ingrediënten zijn nodig om tot een werkbaar eindresultaat te komen?

Service Design

Apple stopt met iTunes, wordt opgehakt

Apple stopt met iTunes op desktops en laptops en brengt daarvoor in de plaats drie nieuwe apps uit: Music, TV en Podcasts.

Digital Design

Zo maak je een blauwdruk voor een design system

Hoe ‘maak’ je een design system? Een dergelijk systeem is de basis voor alle ontwikkeling van producten en marketingcommunicatiemiddelen. Onmisbaar voor een succesvol groeiende organisatie, dus. Het begin van een design system bestaat uit een blauwdruk met drie stappen.

Service Design

Design sprint: snelle innovatie doorbreekt impasse

Snel concrete resultaten boeken, daarvoor is de designsprintmethodiek ontwikkeld. Het is een goede manier om lange inspraak- of ontwikkelingstrajecten te doorbreken. Je kunt binnen een week resultaat laten zien en zo de stakeholders op één lijn krijgen.

Service Design

Zo faciliteer je een design sprint

Design sprints worden populairder. Met de komst van Design Sprint 2.0 gaat dat sneller dan ooit: het team – bestaande uit prototypers en een facilitator – komt vier dagen achtereen bij elkaar. De beslisser (‘decider’) en andere stakeholders en experts zijn uitgenodigd voor twee van die dagen.

Service Design

Zo wordt het gebruik van psychologie binnen online geen trucje

Het gebruik van psychologie neemt langzaam toe binnen de online marketing, maar wordt nog te veel toegepast als ‘trucje’ en te weinig als fundament. Het sporadisch toepassen van psychologische ‘trucjes’ zonder vooronderzoek, maakt het lastig om iets te leren over je gebruikers en kan daardoor het optimaliseren van je website stagneren. Hoe zet je ‘psychologie’ wel goed in?

Online marketing

Succesvolle IT heeft service design nodig

Iedere organisatie heeft wel voorbeelden van systemen die volgens het boekje zijn geïmplementeerd maar toch hun beloften niet waarmaken. Servicedesign kan helpen om deze kloof tussen IT en de business te dichten. Dat gaat veel verder dan UX design.

Service Design

Inmeten nieuwe stijl gebruikt AR en maakt offertes

Inmeten 2.0 waarmee op basis van computer vision daken, trappen en vloeren nauwkeuriger dan voorheen kunnen worden ingemeten, direct kunnen worden gevisualiseerd middels augmented reality en direct een offerte kan worden uitgebracht. Verschillende bedrijven passen inmeten 2.0 toe of zijn er mee aan het experimenteren zoals  EDF, Otolift en IKEA. Een tot nu onderbelichte trend die veel positieve impact heeft op bedrijfsprocessen.

Customer Engagement

Emerce Engage: ‘Zonder vertrouwen geen klanten’

Veel bedrijven zeggen dat ze klantgericht werken, terwijl ze vooral techcentrisch zijn. Om loyale klanten te winnen, moeten deze organisaties eerst naar de onderliggende wensen en behoeften van consumenten kijken om daarna de techniek in te zetten die daar invulling aangeeft.

Customer Loyalty

Hoe houd je een mediaplatform op piekmomenten in de lucht?

Voor mediabedrijven zijn twee zaken essentieel: het voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken van hun content op verschillende apparaten en kanalen. En ten tweede moet dit veilig verlopen. Zo combineer je deze zaken. 

Service Design