More stories

KLM past design thinking toe met TU Delft

KLM gaat samen met TU Delft de komende vijf jaar design thinking toepassen om nieuwe producten te bedenken en bestaande processen te optimaliseren. Zo kijken studenten van de TU Delft naar een betere boardingprocedure en virtual reality aan boord.

Travel

Risk As A Service brengt de innovatiemindset

Binnen ABN AMRO werken we samen met veel andere afdelingen en met externe partners aan innovatie. In dit blog wil ik één van deze samenwerkingen nader toelichten. Een jaar geleden zijn we met de afdeling Risk Management een innovatietraject gestart met de vraag hoe we kredietaanvragen van klanten op korte termijn beter en sneller kunnen behandelen. Met als vergezicht om de kansen die ‘Risk As A Service’ (RAAS) biedt te ontdekken: het commercieel aanbieden van risico-management als nieuwe dienst.

Service Design

Daimler koopt PayCash, integreert paymentsspecialist

Daimler koopt de betaalspecialist en e-geldinstelling PayCash uit Luxemburg, haalt het van de markt en integreert de technologie in zijn eigen processen. De nieuwe naam is Mercedes Pay.

Payment

Volvo begint eigen autodeeldienst

Volvo gaat een eigen variant op Greenwheels op internationale markten uitrollen, natuurlijk met auto’s van Zweedse makelij. Klanten nemen er een abonnement op tijdelijk een auto te kunnen huren.

Disruptie

Mirabeau introduceert design thinking bij PGGM

Mirabeau is door pensioenfonds PGGM benaderd om design thinking te introduceren. Peet Sneekes vertelt tijdens eFinancials aan Hans Voorn wat dat inhoudt.

Service Design

Intuïtieve designtools voor beter ontwerpproces

Industrieel ontwerper Robert E. Wendrich ontwikkelde zes jaar geleden uit onvrede met bestaande computerprogramma’s een eigen ontwerptool. Dit ontwerpgereedschap is gebaseerd op de intuïtieve vermogens en zintuiglijke capaciteiten van gebruikers.

Service Design

‘Zonder transparantie noemt straks iedereen zich service designer’

De volgende stap in service design? ‘Natuurlijk draait het om in-house service design’, zegt Birgit Mager, oprichter van Service Design Network en de eerste hoogleraar in deze discipline. Service designers moeten zich volgens haar specialiseren en beter bekwamen in het meten van de impact van hun werk. Transparantie is nodig. Want voor je het weet noemt iedereen zich service designer omdat de titel zo lekker klinkt.

Service Design

Brian Solis: ‘Experience design voor betere branding’

Brian Solis van de Altimeter Group vertelt op Sports Interactive 2016 over het verschil tussen een merk en een beleving: “Een merk is iets wat je maakt en controleert via media en design. Een beleving ontstaat in contact met het merk, en wordt uiteindelijk het merk.” Solis pleit dat bedrijven meer human-centric moeten zijn.

Customer Experience

Electrolux denkt over ‘Uber voor wasmachines’

Wasmachinemaker Electrolux overweegt een concept waarbij zijn klanten de restcapaciteit van hun wasmachines met de omgeving kunnen delen.

Research and development

Service designer Linn Vizard: ‘Designers zijn de cartografen van nu’

UX en service designer Linn Vizard van Bridgeable sprak op het Service Design Congres over mapping in service design: “Een designer maakt net als een cartograaf een visuele uitwerking waarmee je navigeert. Mapping geeft een houvast in een complexe wereld, maar dat is ook direct de grote valkuil.”

Service Design

Teveel focus op agile/scrum staat echte innovatie in de weg

Innovatiemethodieken als lean startup, scrum en agile development staan de afgelopen tijd volop in de belangstelling. Deze populaire methodieken lijken van een afstandje op de aanpak van designers (focus op de eindgebruiker, prototyping en continue verbetering), maar door een doorgeschoten focus op snel ontwikkelen en al doende leren, komt de waardering van het voorstellingsvermogen van de designer onder druk te staan.

Service Design

Harry West (frog) op Web Summit: ‘Design thinking is overal’

Vorige week streek het giga-online event Web Summit neer in Lissabon. Met ruim 50.00 bezoekers uit 166 landen mag Web Summit het grootste online-event van Europa heten. In het immense MEO-arena-complex bood plek aan meer dan 21 stages voor het uitlichten van evenzoveel webtechnologie-gerelateerde onderwerpen. Als iets duidelijk is geworden tijdens de versie 2016, dan is dat wel dat al deze disciplines in belangrijke mate te maken hebben met het creëren van een klantgerichte omgeving.

Service Design

IN10: ‘Digital hospitality voor zakelijke en klantbehoeften’

“Alle merken worden digitaal en de klantverwachtingen worden vloeibaar. Na één keer Uber verwacht je dezelfde service en intuïtieve werkwijze overal”, stelt Marlies de Gooijer, Brand Strategy Director bij IN10. “Digital evolueert zich rondom mensen, en daarom moeten mensen op de eerste plaats staan.”

Digital Design

Symbaloo bereikt mijlpaal van 10 miljoen gebruikers

De gepersonaliseerde startpagina Symbalo heeft na bijna tien jaar de mijlpaal van 10 miljoen gebruikers bereikt. Inmiddels komt de grootste groep gebruikers uit het basis- en middelbaar onderwijs. Symbaloo wordt hier als centraal platform gebruikt voor digitaal onderwijs.

Service Design

Fabrique: ‘Van wayfinding naar dayfinding in museum Tate’

Het Britse museum Tate vroeg Fabrique voor het ontwerpen en bouwen van een wayfinding experience om het publiek te laten navigeren door de hoeveelheid aan activiteiten en kunst in Tate’s vier locaties. UX designer Querine van Casteren vertelt over de app: “Wanneer je met kunst bezig bent, moet een app daar niet tussen komen. De digitale wereld moet de echte wereld juist verrijken.”

Digital Design
1 3 4 5 6 7 12