More stories

Sentimentanalyse: het koningshuis

Sentimentanalyse van online monitoringstools zoals Coosto en OBI4wan staat nog in de kinderschoenen. Hoe komt dat en waarom is dat zonde? In 2 delen onderzoek ik de mogelijkheden van sentimentanalyse, de kansen die er liggen voor marketing automation en de schokkende onwelwillendheid van het gros der monitoringstools om zaken te verbeteren op dit vlak. Maar nu eerst: deel 1, waarin we aan de slag gaan met een actueel praktijkvoorbeeld.

Social

Coosto helpt evenementen met sociale media

Social media analysebedrijf Coosto heeft een aparte tak opgericht voor eventmonitoring.

Social

Nine Connections: de juiste beslissingen nemen met kunstmatige intelligentie

Hoe kun je ervoor zorgen dat je altijd interessant blijft op alle sociale media? Nine Connections helpt bedrijven met kunstmatige intelligentie waarmee ze het engagement van hun content kunnen voorspellen.

Social

Stedelijk Museum: influencer marketing voor meer bezoekers

Het Stedelijk Museum Amsterdam zette in op influencer marketing om een jonger publiek aan te spreken voor zijn nieuwe tentoonstelling van Isa Genzken. “Onze gemiddelde leeftijd is 56. Door tien influencers te koppelen aan tien platforms kregen we 40 procent meer bezoekers in de groep 20 – 35”, vertelt marketeer Frederike van Dorst.

Dialogue Marketing

Gonnie Spijkstra: ‘Merken moeten zelf niet meer posten’

Mensen willen met mensen praten en niet met bedrijven”, vertelt Gonnie Spijkstra van Nine Connections. “Behalve als ze een klacht hebben. Je ziet de posts van mensen altijd bovendrijven. Als bedrijf zou je niet meer moeten posten, maar de mensen over je laten praten.”

Dialogue Marketing

Omapost haalt geld binnen voor printapp

Een nieuwe startup uit Groningen van Wilbert van de Kamp wil oma’s zonder internet toch verbinden met de rest van de familie. Omapost drukt Instagram foto’s af en verstuurt die als postkaart.

Social

2015 grootste social media SAIL ooit

Social Media Coördinator Nina van der Giessen van SAIL Amsterdam vertelt over de grootste social media SAIL ooit: “We hadden zestien miljoen Twitter impressies, 80.000 tweets met #SAIL2015, 32.000 Instagram foto’s met #SAIL2015, 5,8 miljoen Facebook impressies en 22.000 Periscope hearts.”

Social

De juiste contentstrategie voor LinkedIn

Veel bedrijven maken op LinkedIn een discussiegroep aan. Maar deze pogingen eindigen bijna altijd in een halfleeg forum met een bedrijfslogo erboven. Robert Rooderkerk van Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en Koen Pauwels van Özyeǧin University hebben onderzocht wat mensen ertoe beweegt om een reactie te plaatsen in een discussiegroep op LinkedIn.

Contentmarketing

DAN DNA partnert met personamarketingbedrijf Motley

De data-afdeling van Dentsu Aegis Network Netherlands, DAN DNA, gaat een samenwerking aan met het Deense Motley.

Online marketing

Ponkers: ‘Content moet emotie hebben’

Online content creator Noah Zeeuw vertelt over zijn succes op YouTube met Ponkers: “Eerst bepaalden andere mensen wie er met zijn kop de televisie kwam en wat ze gingen doen. Nu bepalen mensen dat zelf.” Zijn tip voor bedrijven: “gewoon doen, maar hou wel je doelgroep in de gaten.”

Social

Charlotte Meindersma over juridische haken en ogen in social

Charlotte Meindertsma is de enige expert op juridisch gebied die zich met social bezig houdt: “Kijk uit met grenzen opzoeken. Vooral bij afbeeldingen, voordat je die gaat doorzetten op je eigen kanaal. Neem de drie seconden om het even te vragen of je de afbeelding mag doorzetten. Het kost niet zoveel tijd en het bespaart je zoveel tijd.”

Legal

‘Social media moet je vanuit één kern bespelen’

“Zorg ervoor dat je een goede kern hebt om daar vandaan je kanalen te bespelen”, klinkt het advies van Cinemates’ Kelvin Boerma. “Het is zinloos om vanuit YouTube als basis te werken.”

Video

Influencer marketing op Instagram

“The next level van Instagram marketing is het inzetten van influencer marketing”, vertelt Evelien Riupassa, Social Media Creative bij welikebali. “Het gaat om het uitwisselen van content, soms is het betaald en soms onbetaald. Het is niet alleen voor de grote merken.”

Social
Premium

MEC Amsterdam lanceert contentbureau Wavemaker

MEC Amsterdam, een bureau uit de stal van WPP, opent in de vorm van Wavemaker een nieuw label. Dat legt zich toe op contentstrategie, socialmedia, influencermarketing, creatie en in-house productie.

Digital Agencies

Facebook in retailonderzoek met Dunnhumby

Facebook gaat een onderzoek doen met Tescodochter Dunnhumby om aan FMCG-merken te laten zien welk effect reclame heeft op winkelverkopen.

Online advertising