More stories

Robert Verwaayen (Keen Venture Partners): ‘We moeten nu investeren in mensen die we nooit hebben ontmoet’

Een investeringsfonds is een partij met geld. Dat geld wordt in kleine veelbelovende bedrijven gestopt in de hoop dat zich dat na een aantal jaren fors uitbetaalt. Daarvoor is het belangrijk om als investeerder dat kleine bedrijf goed te leren kennen. Corona maakt dat lastig. “Ik ben nu met een investering bezig in de UK en ik heb die mensen nog nooit in levende lijve ontmoet. Het is heel raar om een investering van een paar miljoen euro te doen zonder dat je die mensen ooit in het echt hebt ontmoet”, aldus Robert Verwaayen general partner bij Keen Venture Partners.

Venture
Premium

Kledingkast voor digitale fashion

Om de massa kennis te laten maken met virtuele mode ontwikkelden The Fabricant en Your Majesty LEEL.

Retail

Product niet leverbaar, maar toch een aankoop?

Stel je voor dat in jouw webshop bepaalde producten zo schaars worden dat ze (tijdelijk) helemaal niet meer leverbaar zijn? Gemiste kans! Tenminste dat zou je zeggen. In dit artikel vertel ik hoe je toch kan converteren, zonder een product op voorraad te hebben.

Strategy

Cynthia Schultz (Structuurjunkie): ‘Als mensen structuur willen dan moeten ze bij mij zijn’

Cynthia Schultz helot onder de naam Structuurjunkie mensen structuur in hun leven te brengen. ‘Grip op de chaos te krijgen. Dat doe ik met planners, notitieboeken, online en offline trainingen.’

Venture

Lennart Gouman (Lastvan.com): ‘We geven met onze Groningse nuchterheid onze klant online een dorpsgevoel’

De laatste tijd is er steeds meer aandacht voor bestrijdingsmiddelen en de impact ervan op het milieu.

B2B Digital

Taco Carlier (Van Moof): ‘Dit is de grootste rollercoaster van mijn leven’

Het openbaar vervoer gebruik je op dit moment alleen als het echt nodig is. Er wordt nu naar alternatieven gezocht om je tijdens de coronacrisis te verplaatsen. Wat betekent dat voor VanMoof, het e-bike bedrijf van Taco Carlier? Carlier: ‘Het begin van de coronacrisis zorgde voor een totale freeze van het hele wereldwijde zakenleven en ondernemerschap. Het heeft zich daarna vrij onopgemerkt weer hersteld. Op dit moment is het bijna alsof iedereen alweer vergeten is hoe de eerste drie weken eruit zagen. Die eerste weken ervaarden we als een soort van IJstijd. We waren al een hele tijd aan het voorbereiden op de lancering van de nieuwe fietsen. Na die twee weken herstelde zich dat en kwamen we in een gigantische opleving. Iedereen moet toch een keer terug naar het werk en met de 1,5 meter afstand houden wordt dat lastig in de trein en metro.

Strategy

Pablo Druijts (BlackFridayNederland.nl): ‘Dat de populariteit van Black Friday zo flink zou stijgen, had ik niet voorzien’

BlackFridayNederland.nl is sinds 2015 het meest gebruikte Black Friday-platform van Nederland met meer dan twee miljoen bezoekers.

Retail

Martijn Wijtmans (Tripetto): ‘Op eigen kracht een mooi onderzoeksproduct bouwen’

Een goede online vragenlijst voelt natuurlijk en simpel. De flow brengt je vanzelf bij de volgende logische vraag. Om zo’n lijst te maken zijn er honderden tools. Tripetto is daar één van. Op dit moment nog gratis en nog constant in ontwikkeling. Maar ook stabiel en betrouwbaar. ‘Het draait volledig en je kunt van alle functionaliteiten gebruik maken. Er komen ook op hele korte termijn een stevig aantal grote verbeteringen bij die ons zijn aangedragen door de eerste gebruikers van het product’, aldus bedenker Martijn Wijtmans.

Innovatie

Joris van Doorninck (Breeze):’We laten daten weer om offline interactie gaan’

Of je er nu ervaring mee hebt of niet, vrijwel iedereen kent Tinder. De populaire dating-app waarbij je al swipend zoekt naar een match. Voor het dan tot een date komt, ben je naar verluidt gemiddeld 38 uur verder. Breeze wil het anders doen. Je krijgt slechts twee profielen per dag te zien en heb je het gevoel dat je iemand leuk vindt dan volgt een ontmoeting in levende lijve. “Wij benadrukken dat het echt laagdrempelige dates zijn: gewoon eens een drankje doen om iemand te leren kennen. Wie weet hou je er een goede vriend aan over. Zo proberen wij de druk eraf te halen en laten zien dat het ook gewoon zo kan”, aldus CEO Joris van Doorninck.

Innovatie

Hoe vergroot je het geluk van je marketingteam in het coronatijdperk

Wat zijn de vaardigheden die je als marketing- of salesmanager kunt gebruiken om het effect van eenzaamheid op medewerkers te verminderen?

Strategy

Pas op met prijsmisleiding

Elk jaar publiceert de Consumentenbond rond de online ‘feestdag’ Black Friday een onderzoek naar prijsschommelingen bij webshops.

Retail

Bas van Abel (De Clique/Fairphone): ‘Om een systeem te veranderen moet je er onderdeel van zijn’

Bas van Abel stond aan de wieg van de Fairphone, een uit vervangbare blokjes opgebouwde telefoon. Hij wist dat idee tot een serieus uit te bouwen, maar de stap naar nog groter werd zijn ondergang. ‘Mijn vrouw heeft me echt bij de crisisdienst moeten afleveren.’ Maar wat na zijn terugtreden een uitgebreid sabbatical had moeten worden, werd slechts vier maanden rust. ‘Vier maanden nadat ik bij Fairphone als CEO was vertrokken zat ik weer bij de notaris voor een nieuw bedrijf.’ Dat is De Clique. Het bedrijf haalt gescheiden afvalstromen op bij restaurants en cateraars om daarvan nieuwe bruikbare dingen te maken.

Venture

Woordvoering: de do’s en don’ts (met twaalf praktische tips)

Word je geïnterviewd? In dit artikel geeft PR-deskundige Aaron Mirck van Presscloud je een aantal handige tips, zodat je als woordvoerder vriendelijk en deskundig overkomt.

Strategy

Midas Kwant kreeg miljoen om een idee te onderzoeken

Het kan waarschijnlijk alleen maar in Amerika: een miljoen ophalen om een idee te onderzoeken. Het lukte de Nederlandse twintiger Midas Kwant.

Tech

Sebastiaan van der Lans (WordProof): ‘Wij willen de betrouwbaarheid van het internet herstellen’

Het lijkt misschien triviaal, maar mede door valse campagnes staat de betrouwbaarheid van het internet als geheel op het spel.

Media