More stories

Pieter Paul van Oerle (Accenture Digital): ‘Grote bedrijven voelen de druk van naderende verandering nu echt’

“De Accenture Innovation Summit is een evenement waar innovaties en innovatoren uit de hele wereld elkaar tegenkomen, elkaar ontmoeten, inspireren en gesprekken aangaan”, verklaart initiatiefnemer en organisator Pieter Paul van Oerle in dit interview.

Strategy

De overweging: intern vernieuwen of apart innovatiebedrijf?

Vroeg of laat stellen bedrijven die willen vernieuwen zichzelf de vraag hoe ze dat moeten aanpakken. Een poging doen om de bestaande organisatie te veranderen of een nieuwe entiteit optuigen die zich volledig focust op innovatie? Zoals wel vaker is het lastig daarop een kant-en-klaar antwoord te formuleren.

Disruptie

Heb je al een digitaal budget?

In het laatste kwartaal van het fiscale jaar wordt er traditiegetrouw volop gesproken over de budgetten van komend jaar. Zo ook over digitaal. De e-commerce managers willen groei van hun investeringen om de vele nieuwe features op de roadmap te kunnen financieren. De marketeers willen vooral groeien met adverteren in digitale kanalen. IT wil geld om de legacy systemen uit te faseren of naar de cloud te brengen. De directie worstelt met de vraag hoeveel bedrijfsresultaten al die meerkosten gaan opleveren. Herkenbaar?

Strategy

‘Post-digital is de nieuwe fase in 2017’

Marketing in 2017 staat in het teken van het combineren van online en offline kanalen. “De dynamiek van post-digital intensiveert”, stelt Forrester Research. Consumenten leven niet of digitaal of offline, maar in een gemêleerde omgeving. Bedrijven moeten daar hun praktijk op afstemmen.

Strategy

Toyota investeert in autodeeldienst

Toyota neemt een financieel belang in het Amerikaanse bedrijf Getaround en wordt daarmee actief in de wereld van autodeeldiensten.

Strategy

Blockchain: afwachten is tijd verspillen

Blockchaintechnologie zal net zo revolutionair blijken te zijn als de ontwikkeling van internet. Gevestigde namen in de financiële wereld krijgen het zwaar, maar ook beroepen als notaris en advocaat en zelfs innovatieve bedrijven als Uber en Airbnb staan aan de vooravond van forse disruptie.

Blockchain

Duitse Spoorwegen begint techinvesteerder

Deutsche Bahn wordt een actieve investeerder in de Duitse techgemeenschap. De Spoorwegen opent daartoe binnenkort een fonds.

Start-ups

TAP Portugal: ‘Wij gaan Kodak niet achterna’

De marges in de luchtvaart staan al jaren onder druk en de opkomst van sterke concurrenten in Europe en de Golfregio heeft daarbij niet geholpen. Digitalisering van bedrijfsprocessen is een van de oplossingen om de kosten omlaag te krijgen. Bruno Estevao is bij TAP Portugal verantwoordelijk voor digital commerce en geeft zijn visie tijdens eTravel Europe op digitale transformatie bij een zogeheten ‘legacy’ maatschappij.

Travel

D66: 1 miljard euro extra voor innovatie

D66-Tweede Kamerlid Kees Verhoeven wil dat Nederland zich richt op de toekomst en dus op innovatie. Daarom stelt zijn partij voor om de komende kabinetsperiode 1 miljard euro extra te investeren in onderzoek en innovatie.

Research and development

ASML Topman Wennink: ‘Maak van Brainport Regio een mainport’

ASML-topman Peter Wennink vindt dat de Brainport Regio rond Eindhoven een hogere status verdient. Hij reageert daarmee op de weigering van minister Melanie Schultz van Haegen om van de regio een zogeheten mainport te maken.

Strategy

‘Dominantie Silicon Valley voorbij’

Het zal niet lang duren of Silicon Valley is niet meer het epicentrum van technologische ontwikkelingen, meent de Amerikaanse techondernemer en investeerder Steve Case.

Start-ups

Niet elke regio automatisch Silicon Valley

Niet elke regio wordt automatisch een Silicon Valley. Ook al zorgt samenwerking voor snellere en efficiëntere innovatie, de praktijk is vaak weerbarstig. Dat zegt promovendus Ward Ooms van de Open Universiteit.

Strategy

ING keert terug naar Engeland als mobiele bank

ING wordt weer actief op de Engelse markt maar doet dat niet onder eigen naam. Het wordt een soort mobiele dienstverlener met wiens app consumenten al hun financiële zaken kunnen beheren.

Financials

‘Vergeet bereik, ga voor impact’

Elk bedrijf of merk wil dat zijn content veel wordt gelezen of bekeken en gedeeld. Maar bereik mag nooit je einddoel zijn, vindt Gonnie Spijkstra van 9connections.

Publishing

Amazon opent kantoor in Brussel

Amazon opent een kantoor in Brussel om de Belgische markt te ontwikkelen, niet in het minst de internationale commerciële en overheidsorganisaties daar.

Strategy