More stories

Innovatie: waar haal je het vandaan?

Briljante invallen, ijzersterke ideeën, levensvatbare businessmodellen: ze liggen niet zomaar voor het grijpen. Wat innovators doen, is soms jaloersmakend: waar halen ze hun kennis en ideeën vandaan? Wat is het effect van die bronnen op innovatie?

Strategy

2017: het jaar van de relationele economie

Zoals verwacht was ook 2016 weer een bewogen jaar voor de digitale wereld: SnapChat maakt tegenwoordig brillen, Googles AI verslaat de wereldkampioen in GO, het aantal internetgebruikers ging over de grens van 3,5 miljard heen en volgens sommigen dankt de USA haar nieuwe president aan de Facebook-bubble. 2017 wordt het jaar van de shift van de transactional naar de relational economie. Daarbij horen de onderstaand beschreven zes bijbehorende trends.

Disruptie

Wat je onderneming kan leren van Airbnb

De kennis en cultuur binnen je bedrijf behouden als je bedrijf sneller dan ooit verandert. Airbnb heeft daar een paar heldere richtlijnen voor, en daar kan elk bedrijf wat van leren.

Strategy

Tencent investeert in kaartenbedrijf Here

Internetbedrijf Tencent, kaartenbedrijf Navinfo en investeerder GIC kopen tien procent van de aandelen in kaartenbedrijf Here van Audi, BMW en Daimler.

Strategy

Digitale transformatie: wat moet je kunnen als leider?

Bedrijven zijn in rap tempo aan het veranderen. Voor sommigen is dit een enerverende ervaring en voor sommigen is het bedreigend. Een ding staat vast: leiders moeten nieuwe technieken aanwenden om de hiervoor wenselijke bedrijfsculturen vorm te geven, uit te bouwen en vast te houden. Dit artikel beschrijft zeven toepassingen van social media voor leiders.

Strategy

Deloitte opent webshop met automatisch geschreven rapporten

Deloitte heeft een webshop geopend waarin het risicorapporten aan bedrijven verkoopt. Die rapporten worden geschreven met behulp van kunstmatige intelligentie.

Strategy

Sneller scrummen: continuous delivery

Agile lijkt op weg naar zijn ultieme tempo: dagelijkse updates. De markt reageert vooralsnog huiverig. Maar is dat wel terecht?

Strategy

CMO meeste kans op leiding over digitale transformatie

Van alle ‘chiefs’ binnen bedrijven maakt de CMO de meeste kans om menig digitale transformatie te gaan leiden. Dat blijkt uit nieuw onderzoek.

Strategy

Gary Murray (AdBirds): ‘Zo ga je om met kanaalconflicten’

Gary Murray van AdBirds praat over de uitdaging voor merken om klanten direct te gaan benaderen: “Kanaalconflict is een groot probleem voor merken. Veel van de grote merken begonnen als groothandel, gingen naar retail en maakten vrij recent pas de overstap naar e-commerce. Uiteindelijk maakt het voor de consument niets uit, zolang de boodschap maar consistent blijft.”

Retail

IT-bestuurders erkennen gebrek aan innovatie

Bijna de helft van de top 500 organisaties uit het Nederlandse bedrijfsleven en overheid vindt zich niet vooroplopen bij de adoptie van nieuwe technologie. Toch vindt de meerderheid de inzet van nieuwe technologie en digitalisering belangrijke succesfactoren.

Strategy

VW wordt concurrent Uber met merk MOIA

De Volkswagen Group gaat onder de merknaam MOIA Uber-achtige vervoersdiensten op de Europese markt introduceren. Dat komt in de VW-organisatie naast grote namen als VW, Audi, Porsche en Skoda te staan.

Start-ups

Hoe Heineken online bier verkoopt aan consumenten

Carlos Marquez Arroyo van Heineken noemt het de Nespresso voor bieren: een tweeliter biertap voor thuis. “We verkopen The Sub in vijf landen via e-commerce. Het is groter dan alleen Heineken: we verkopen al veertien merken waarvan nu drie op abonnement.” De grootste uitdaging is volgens Arroyo logistiek.

Strategy

Waarom doordachte content van strategisch belang is

Het grote voordeel van goede digitale content is dat je als bedrijf niet langer afhankelijk bent van de pers of advertenties om je boodschap over te brengen. De eigen website en social media zorgen ervoor dat het niet meer zo ingewikkeld is om een groot publiek te bereiken. Maar dat brengt ook risico’s met zich mee. Zonder een doordachte contentstrategie kun je het bedrijf of merk schade toebrengen.

Contentmarketing

Column: Fouten maken

U realiseert het zich misschien niet, maar u en ik hebben het grote voorrecht een echte revolutie mee te maken. Niet zomaar een tweede industriële, maar de eerste internetrevolutie. De huidige digitale explosie is overigens nog maar het prille begin van een nieuw tijdperk, dat je – al naargelang je situatie – als bedreigend of kansrijk kunt ervaren.

Strategy

Nederland wordt innovatiever

Nederland wordt innovatiever. Gedurende het afgelopen jaar hebben bedrijven 2,9 procent meer radicale innovaties gerealiseerd, het hoogste niveau sinds jaren, zo blijkt uit de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor in 2016 die vandaag wordt gepresenteerd.

Disruptie