VW wordt concurrent Uber met merk MOIA
De Volkswagen Group gaat onder de merknaam MOIA Uber-achtige vervoersdiensten op de Europese markt introduceren. Dat komt in de VW-organisatie naast grote namen als VW, Audi, Porsche en Skoda te staan.
De Volkswagen Group gaat onder de merknaam MOIA Uber-achtige vervoersdiensten op de Europese markt introduceren. Dat komt in de VW-organisatie naast grote namen als VW, Audi, Porsche en Skoda te staan.
Carlos Marquez Arroyo van Heineken noemt het de Nespresso voor bieren: een tweeliter biertap voor thuis. “We verkopen The Sub in vijf landen via e-commerce. Het is groter dan alleen Heineken: we verkopen al veertien merken waarvan nu drie op abonnement.” De grootste uitdaging is volgens Arroyo logistiek.
Het grote voordeel van goede digitale content is dat je als bedrijf niet langer afhankelijk bent van de pers of advertenties om je boodschap over te brengen. De eigen website en social media zorgen ervoor dat het niet meer zo ingewikkeld is om een groot publiek te bereiken. Maar dat brengt ook risico’s met zich mee. Zonder een doordachte contentstrategie kun je het bedrijf of merk schade toebrengen.
U realiseert het zich misschien niet, maar u en ik hebben het grote voorrecht een echte revolutie mee te maken. Niet zomaar een tweede industriële, maar de eerste internetrevolutie. De huidige digitale explosie is overigens nog maar het prille begin van een nieuw tijdperk, dat je – al naargelang je situatie – als bedreigend of kansrijk kunt ervaren.
Nederland wordt innovatiever. Gedurende het afgelopen jaar hebben bedrijven 2,9 procent meer radicale innovaties gerealiseerd, het hoogste niveau sinds jaren, zo blijkt uit de Erasmus Concurrentie en Innovatie Monitor in 2016 die vandaag wordt gepresenteerd.
In de recente publicaties over ING’s reorganisatie zat nogal een aanname besloten: de bank zou als een van de weinige financials klaar zijn voor een digitale toekomst. Goed voorbereid zijn voor verdere digitalisering, hoe ziet dat er precies uit?
Innovatiemethodieken als lean startup, scrum en agile development staan de afgelopen tijd volop in de belangstelling. Deze populaire methodieken lijken van een afstandje op de aanpak van designers (focus op de eindgebruiker, prototyping en continue verbetering), maar door een doorgeschoten focus op snel ontwikkelen en al doende leren, komt de waardering van het voorstellingsvermogen van de designer onder druk te staan.
Merkbeloften zijn zo oud als het marketingvak: wat beloof jij toe te voegen in het leven van je doelgroep? In het huidige tijdperk waarin authenticiteit voorop staat volstaat beloven niet meer: het is tijd voor actie.
Bedrijven die de digitale transformatie niet maken, dreigen talent te verliezen. Tegelijkertijd vinden veel werknemers dat zij te weinig ondersteuning krijgen om de transformatie bij te benen. Niet alleen nieuwkomers, zeker ook medewerkers op senior niveau.
Vorige week streek het giga-online event Web Summit neer in Lissabon. Met ruim 50.00 bezoekers uit 166 landen mag Web Summit het grootste online-event van Europa heten. In het immense MEO-arena-complex bood plek aan meer dan 21 stages voor het uitlichten van evenzoveel webtechnologie-gerelateerde onderwerpen. Als iets duidelijk is geworden tijdens de versie 2016, dan is dat wel dat al deze disciplines in belangrijke mate te maken hebben met het creëren van een klantgerichte omgeving.
Het Agile werken in scrumteams heeft de afgelopen jaren een grote vlucht genomen. In vrijwel iedere organisatie ontstaan kleinschalige teams die los van de bestaande processen opereren en in korte iteraties snel successen laten zien. Een logische stap is om met meer teams op een Agile manier te gaan werken. Dit vindt vaak eerst plaats binnen de IT-organisatie, maar in de afgelopen jaren zijn de Agile principes ook goed toegepast binnen andere afdelingen. Afhankelijk van de organisatie-omvang ontstaat bij een groeiend aantal Agile teams vaak ook de behoefte of noodzaak de werkzaamheden tussen deze Agile teams te coördineren. Dit hele proces noemen we ‘Scaling Agile’: het op grote schaal toepassen van Lean agile principes in een organisatie.
De nieuw gekozen president Donald Trump wil een muur om de Verenigde Staten om illegale immigranten tegen te houden, maar durfkapitalist Shervin Pishevar wil dat Californië zich afscheidt van de VS. Hij vreest dat de techindustrie onder Trump zal lijden.
Als er een marketingregel is die iedereen kent is het wel: meten = weten. Meten gaat over het verleden en weten over toepassen in de toekomst. Omdat de technologie zich zo snel ontwikkelt, werkt deze regel niet (altijd) meer. Hoe werkt het nieuwe meten?
Kunstmatige intelligentie ontwikkelt zich met grote sprongen. Toepassingen die enkele maanden nog ondenkbaar waren, verschijnen in rap tempo aan de horizon. Dat vertelde Facebook CTO Mike Schroepfer vanochtend op Web Summit, het internationale startupcongres dat dit jaar voor het eerst in Lissabon wordt gehouden.
“De Accenture Innovation Summit is een evenement waar innovaties en innovatoren uit de hele wereld elkaar tegenkomen, elkaar ontmoeten, inspireren en gesprekken aangaan”, verklaart initiatiefnemer en organisator Pieter Paul van Oerle in dit interview.