More stories

Werner Vogels: ‘Tv-studio’s verdienen niet primair aan uitzendingen’

“Het eerste uur van een serie op televisie is om de aandacht te trekken. Het geld wordt in de rest van de week verdiend”, zegt de Nederlandse CTO van Amazon.com Werner Vogels op basis van gesprekken met tv-studio’s.

Hosting

Naspers koopt bedrijf Nederlandse onlinestrategen

Media- en investeringsbedrijf Naspers uit Zuid-Afrika koopt adviesbureau Harvest Amsterdam. Het gaat om een kennisacquisitie die ertoe leidt dat de Nederlanders strategische posities gaan bezetten bij Naspers projecten en bedrijven.

Online marketing

Banco Santander neemt belang in iZettle

Weer een traditionele, financiële dienstverlener die investeert in iZettle. Na MasterCard en American Express is het nu het Spaanse Banco Santander dat zich voor een paar miljoen inkoopt.

Mobile

Nieuwe investering SEOshop: miljoen voor Europese groei

Webwinkelplatform SEOshop trekt in een nieuwe financieringsronde 1,1 miljoen euro groeigeld aan bij HENQ Venture Capital. Het bedrijf wil zijn koploperspositie in meer landen kunnen uitbuiten.

E-commerce

Dirk Pilat (OESO): ‘Meeste Nederlandse groei van jonge bedrijven’

Meer dan zestig procent van de groei in de Nederlandse economie komt van bedrijven die minder dan vijf jaar oud zijn. “Zij groeien ook in de economische crisis door en zijn goed voor de werkgelegenheid”, aldus de Nederlander Dirk Pilat van de OESO op een bijeenkomst van Google.

Online marketing

Vier strategieën om te anticiperen op digitale disruptie

Digitale disruptie is het fenomeen dat jonge bedrijven door digitale innovatie in een heel korte tijd een dominante positie in een markt kunnen innemen ten koste van bestaande marktpartijen. Tot voor kort waren slechts enkele branches gevoelig voor digitale disruptie. Maar dat verandert.

Strategy

RTL Ventures neemt belang in Squla

RTL Ventures neemt voor een onbekend bedrag een belang in Squla, maker van een site en apps met online leer- en oefenprogramma’s.

Venture

Interview: Sanoma’s proeftuin voor de toekomst

Sinds een klein jaar is Sanoma als investeerder actief in Nederland. Met zeven bedrijven in portfolio spreken we Investment Director Herman Kienhuis over internationalisering, de komende twee jaar en de vraag of een uitgever wel venture capitalist moet willen zijn.

Venture

Correspondent haalt ruim 1 miljoen euro op

De Correspondent van voormalig nrc.next hoofdredacteur Rob Wijnberg heeft meer dan een miljoen euro opgehaald. ‘Zonder al te euforisch te willen overkomen, durven wij met recht te zeggen: er is in de afgelopen 8 dagen een klein wonder geschied. Nooit eerder en nergens ter wereld waren er zoveel mensen bereid lid te worden van een nieuw journalistiek platform in oprichting.’

Venture

Nieuw Europees investeringsfonds van Accel Partners

Accel Partners opent een nieuw investeringsfonds van 475 miljoen dollar. Met het geldpakket zullen in de komende jaren participaties worden gedaan in Europese en Israelische bedrijven.

Venture

Samwers openen nieuw investeringsfonds

De Duitse broers Samwer openen een nieuw investeringsfonds van 150 miljoen euro. Daarmee willen ze vooral in de opkomende markt in Azië, Afrika en Zuid-Amerika gaan participeren in internetbedrijven.

Venture

‘Google Chrome gebruik verdrievoudigd in anderhalf jaar’

Uit een analyse van ruim 6.000 internetgebruikers door online marktonderzoeksbureau MetrixLab blijkt in januari 2013 het marktaandeel van Internet Explorer nog veruit het grootst te zijn (50%). Echter, waar Firefox ongeveer 18 maanden geleden nog de op één na meest gebruikte browser was, heeft Chrome deze browser nu definitief ingehaald en lijkt het zelfs op weg te zijn om Internet Explorer in te halen.

Venture

Prime Ventures opent vierde fonds

Het Nederlandse investeringsfonds Prime Ventures opent zijn vierde fonds. Het doel is 250 miljoen euro op te halen bij kapitaalkrachtige fondsen en beleggers.

Venture

Investeerder Axivate biedt op Neckermann Nederland

Het investeringsbedrijf Axivate van Bas Rasker, Andreas Ezinga en Hugo Mensink wil de Nederlandse tak van Neckermann kopen.

E-commerce

Klantbelang moet iets vanzelfsprekends zijn

We leven in een nieuw – digitaal – tijdperk, met nieuwe regels. De lezer haalt zijn harde nieuws online. En adverteerders eisen harde cijfers en (achter)volgen de lezer zover deze het toelaat. Ondertussen ligt de macht geheel bij de consument, die zijn relatie beëindigt wanneer hij dat wil.

Venture