-

Bebsy wil massatouroperator worden met maatwerk

Na twee jaar bouwen is het online reisboekingssysteem Bebsy sinds augustus vorig jaar live. De site gaat de concurrentie aan met de grote allround touroperators. Sleutelwoord daarbij is volgens medeoprichter Daan van Luipen technologie.

Hoe is Bebsy ontstaan?

“Mijn compagnon Joeroen Helder en ik komen allebei bij traditionele reispartijen vandaan. Ik ben onder andere e-commerce manager bij Corendon geweest. Dat is een touroperator die sterk op volume is gericht en daardoor vrij grote risico’s loopt op het gebied van de inkoop. Als de ingekochte vliegtuigstoelen niet worden gevuld, hebben ze een financiële strop. Wij besloten het anders aan te pakken en ons te richten op dynamic packaging pur sang. We bieden onze klanten de ervaring van een traditionele touroperator maar onder water hebben we een nieuwe stijl van werken. Onze technologie maakt het mogelijk om realtime pakketten samen te stellen met behulp van vooral low-cost carriers en beddenbanken of ingekocht hotels. Het samenstellen en boeken gebeurt volautomatisch. In tegenstelling tot partijen als Expedia vragen we niet naar een vertrekdatum, maar proberen we onze bezoekers te verleiden of inspireren een bepaalde bestemming te kiezen, waarna ze in de kalender de prijzen kunnen vergelijken van verschillende vertrekdata, luchthavens en reisduren.”

Daan van Luipen, BebsyIs dat geen conversiekiller dan?

“Vanuit conversieoptimalisatie zou de mogelijkheid om te zoeken op datum fijn zijn, maar het is technologisch nog niet mogelijk. Het staat hoog op onze agenda, hopelijk kunnen we deze functionaliteit komende maand implementeren. We combineren 144 miljoen routes per dag met tienduizenden hotels. Dat is een enorme databerg. Als je daarin op data gaat zoeken, duur het te lang voor er een resultaat uit komt. Dat is de reden dat de bezoeker eerst de bestemming of het hotel moet bepalen.”

Met als logisch gevolg dat reizigers die gebonden zijn aan bepaalde data hun heil elders zoeken?

“We zien inderdaad dat onze doelgroep wat ouder is en meerdere malen per jaar op vakantie gaat. Zij zijn flexibel in reisdata, prijsbewust en vinden het prettig dat het pakketje in één keer in elkaar wordt gezet. Die markt is voor ons op zich groot genoeg om goed te kunnen draaien. Onze topmaand is september, dat zegt genoeg, denk ik.”

Je zegt zelf dat bezoekers denken dat ze een pakketreis boeken. Waarom zouden ze dan naar jullie gaan en niet naar TUI of Neckermann?

“Prijsstelling en flexibiliteit in vertrekdata. Traditionele aanbieders van stedentrips bijvoorbeeld richten zich met hun inkoop op de standaard verblijfsduur van donderdag tot en met zondag. Wij kunnen alle dagen waarop wordt gevlogen aanbieden vanaf verschillende vertrekluchthavens en airlines. Wij produceren goedkoper maar bieden dezelfde service als traditionele touroperators: een goed call center, snelle respons per mail, noodnummers en klachtenafhandeling. We willen absoluut niet overkomen als een eendagsvlieg. Dat kunnen we waarmaken omdat we alleen producten selecteren waarmee we niet zoveel troep binnenhalen. De keuze van airlines, bestemmingen en hotels is zeer bewust. Bovendien zijn we niet afhankelijk van een bepaalde bestemming. We hebben bijvoorbeeld op dit moment geen Egypte of Turkije in het aanbod, vanwege de onrust in die landen. Als de vraag aantrekt, zetten we het productaanbod weer online.”

Wat is jullie verdienmodel?

“Net als bij andere reispartijen zit er bij ons een marge op de prijs. Op de vluchten verdienen we niet zozeer wat, want dat zijn de tarieven die je op hun website kunt vinden. Het inkoopvoordeel zit hem in de hotels. Daar is ruimte voor volumekorting en marges. Zelf boeken kan goedkoper zijn dan via ons de reis te regelen. Voor ons is het belangrijk dat we onder de prijsstelling van onze concurrenten uitkomen. Dat is in het hoogseizoen lastig, omdat we geen prijsafspraken maken met luchtvaartmaatschappijen maar gewoon de reguliere tarieven gebruiken.”

Tegelijkertijd verkopen jullie ook reizen van concurrenten. Hoe zit dat?

“We bieden zelf samengestelde reizen aan en zijn in die zin een touroperator, maar er staan ook pakketreizen van andere partijen op de site, zoals Corendon. De reden is dat we graag een volledig aanbod willen hebben en Corendon is sterk op Curaçao. Andersom zijn er ook partners die ons aanbod op hun site verkopen, zoals Tjingo. We zijn in gesprek met meer partijen hierover maar het feit dat er bij ons nog niet op datum kan worden gezocht is nog een struikelblok. Die functionaliteit proberen we volgende week te activeren.”

Wat staat er verder op de technologische roadmap?

“We kijken naar de mogelijkheid om meer steden in één reis aan te doen, bijvoorbeeld een vlucht van Amsterdam naar Barcelona, een treinreis naar Sevilla en vanaf daar een terugvlucht naar Amsterdam. Die productverrijking is nodig om relevant te blijven voor consumenten. Verder willen we mobiel boeken stimuleren door de procedure sterk te vereenvoudigen. We denken aan een oplossing waarbij iemand zijn e-mailadres en telefoonnummer achterlaat en wij vervolgens telefonisch de boeking afmaken. We zien dat als er te veel invulvelden zijn, dat een afhaakmoment is.”

Er is best veel prijsverschil tussen de verschillende airlines en luchthavens. Wat vinden klanten daarvan?

“De laagste prijzen die we laten zien betreffen vaak vertrek vanaf een minder populaire luchthaven als Weeze of Charleroi. We krijgen daarom wel de kritiek dat we lokkertjes publiceren. Het prijsniveau verschilt inderdaad veel tussen de verschillende luchthavens. De oplossing waar wij aan denken is om te personaliseren, bijvoorbeeld op basis van IP-adres, waarbij we iemand in Groningen geen prijzen laten zien met vertrek vanaf Brussel.”

Wanneer zijn jullie winstgevend, denk je?

“We hopen in 2018 al een flinke plus te noteren. Met hetzelfde aantal medewerkers willen we een fors hogere omzet realiseren. Dat kan doordat de technologie schaalbaar is. De afgelopen jaren hebben we vooral geïnvesteerd en haalden we een klein plusje. Daar doen we het niet voor. We kijken daarom ook naar de mogelijkheden over de grens. Frankrijk is nu al onze grootste markt qua aantal passagiers. Ons systeem wordt nu gebruikt door partners in Frankrijk, Italië, Spanje en Denemarken, waar we dus feitelijk de afhandeling verzorgen. Het zou dan ook een logische stap zijn om het hele traject zelf in handen te nemen. België, Duitsland en Denemarken zijn ook goede opties. Voor ons is het een kwestie van luchthavens openzetten in het systeem en content in de lokale taal verzorgen. Niet ingewikkeld, wel tijdrovend. Dus we moeten even kijken wanneer we de middelen vrij kunnen maken om dat te doen.”

Headerfoto: Radu Bercan / Shutterstock.com

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond