-

DML 2015: ‘Marketing zal steeds meer bewijsvoering moeten zijn’

Joost Schrage van De Zaak Van Vetrrouwen vindt de belofte het ondergeschoven kind van communicatie. Er wordt te veel beloofd, maar te weinig waargemaakt. Na een loopbaan als adviseur bij Deloitte en Berenschot is hij overgestapt naar de beloftesector bij uitstek: de reclame. Als strateeg heeft hij voor vele organisaties campagnes ontwikkeld, maar ook geconstateerd dat reclame meer gaat over het bedenken van beloftes dan het inlossen ervan. Hij spreekt op 3 juni op Digital Marketing Live in Amsterdam.

Je gaat het hebben over vertrouwen in een digitale wereld. Dat vertrouwen is ver te zoeken, of denk je dat dat meevalt?

“Je zou denken dat online en vertrouwen haaks op elkaar staan. Niets is minder waar. Internet is ooit gebouwd om te delen. Bij delen ligt vertrouwen aan de basis. En natuurlijk zullen er altijd partijen zijn die, on én offline vertrouwen zullen beschamen. Maar dat is niets nieuws.

“Vertrouwen is als zuurstof. Onmisbaar voor elke interactie, communicatie en relatie. Tussen mensen, merken én organisaties. Het is er altijd, maar je ervaart het pas als er te weinig van is. Online werkt vertrouwen hetzelfde als offline. Ik heb niet de indruk dat vertrouwen ver te zoeken is. Integendeel. AirBnB is een mooi voorbeeld hoe vertrouwen en online uitstekend samengaan. Ik laat wildvreemde mensen, die ik alleen online ken, in mijn eigen bed slapen!

Je stelt dat reclame meer gaat over het bedenken van beloftes dan het inlossen ervan. Hoe moeten we dat in de digitale marketing dan gaan oplossen?

“Als je je beloftes niet waarmaakt, krijg je dat op je boterham. In de ‘oude wereld’ werden beloftes vaak afgedaan als ‘Ach, het is maar reclame’. Dat kan nu niet meer, althans steeds minder. Als je kijkt naar Coolblue, die geeft online keihard aan dat zij ‘obsessief’ klantgericht zijn. En dat ze daar op afgerekend willen worden. Met andere woorden de bewijsvoering moet er ook écht zijn, anders kan je zomaar digitaal worden afgemaakt. Kijk ook maar eens hoe grote multinationals worstelen met hun online profiel.

“Marketing zal steeds meer bewijsvoering, bewijsvoering, bewijsvoering moeten zijn. Dat betekent écht luisteren en niet denken dat als je er maar genoeg geld instopt het vanzelf wel goed komt. Van betaalde naar verdiende aandacht. En daar kan ‘marketing’ nog veel leren.”

Heb je voorbeelden van bedrijven die het vertrouwenskrediet wel begrijpen?

“Iedereen begrijpt vertrouwenskrediet. Zo werkt het in je privéleven namelijk ook. Wie vertrouw je wel en wie niet. Wie gun je het wel en wie niet. Alleen zijn er nog veel, met name old school, organisaties die denken dat het met hun krediet wel los zal lopen. Neem nou de ABN AMRO en hun beloningen. De RvB/RvC voelt niet aan dat juist dit soort beslissingen, hoe terecht of onterecht ook, iets met het vertrouwenskrediet doen.

“Ik denk dat bedrijven als IKEA, Coolblue, Bold King goed begrijpen dat je in een relatie moet investeren om vertrouwenskrediet op te bouwen. Leg uit waarom je dingen doet, kom met bewijsvoering. Veel oude bedrijven hebben het een beetje laten versloffen. Of aangenomen dat vertrouwen er vanzelfsprekend was en altijd wel zal blijven.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond