-

eHome & Deco: ‘De eerste stappen voor virtual commerce zijn gezet’

Met recente toepassingen als die van IKEA begint augmented reality ook door te dringen tot de interieurmarkt. Hoe serieus moeten we deze ontwikkelingen nemen? Roel Pollen is eigenaar van 3DIMERCE, naar eigen zeggen dé specialist op het gebied van complexe ‘visuele configuratoren’ in de meubelbranche. Tien jaar geleden werden reeds de eerste stappen gezet met 3D.

Kun je om te beginnen iets vertellen over je bedrijf 3DIMERCE, en je belangstelling voor 3D technologie voor e-commerce?

“3DIMERCE staat voor The 3Dimensional Commerce Company, dus 3D zit al in onze naam. Wij hebben altijd 3D techniek gebruikt om marketing en (online) verkoop te faciliteren en stimuleren. De afgelopen vijf jaar zijn we ons volledig gaan toeleggen op visuele productconfiguratie. Wij vermarkten ons eigen configuratieplatform waarop de mooiste en beste productconfigurators gebouwd kunnen worden op basis van 3D-technologie. De uiting van iedere geconfigureerd product kan een plat fotobeeld zijn in een online configurator, maar natuurlijk ook een virtueel 3D-model dat je in je eigen woonkamer zet. Alles gegenereerd vanuit dezelfde virtuele showroom.

“Met klanten uit de meubelmarkt, zoals Leolux, zijn we aan het ontwikkelen om je online geconfigureerde product via AR in je eigen woonkamer te zetten. Uit de duizenden miljarden mogelijke combinaties, staat dan opeens jouw unieke product al in je huiskamer voordat deze überhaupt geproduceerd is. Dat gaat nog een stap verder dan de Ikea Place AR-app.”

De titel van je lezing luidt: Waarom Augmented Reality nu écht doorbreekt. Waarom was het tien jaar lang een loze belofte?

“Mijns inziens heeft AR sinds de introductie nooit echt goed gewerkt om twee hoofdredenen: Technisch gezien en qua UX (gebruikersvriendelijkheid) was het nog niet goed genoeg ontwikkeld. Ten eerste door de belemmering van de marker die nodig is om AR te projecteren in de echte wereld. Dat maakt dat het voor de gemiddelde gebruiker te moeilijk wordt. Ten tweede door de gebrekkige processor- en camerakwaliteit van smartphones; mocht iemand al zo ver komen dat ze het gingen gebruiken, dan was de beleving veelal niet naar verwachting. De cases die we hebben gezien waren dan ook zeer beperkt en het ging veelal niet verder dan een gek poppetje op een kaartje projecteren. Op een gegeven moment heb je dat wel gezien.’

De nieuwste smartphones van o.a. Apple en Samsung zijn klaar voor augmented reality. Maar iets dergelijks hebben we eerder ook gezien bij 3D in televisies. De omarming door het grote publiek bleef uit. Wat is er nu echt anders?

“Ik snap de vergelijking, maar die gaat niet helemaal op. Bij 3D TV was en is er nauwelijks behoefte bij de consument om met een gekke bril in je huiskamer te zitten en dan duizelig te worden van alle overdreven 3D effecten die je helemaal niet perse nodig hebt bij het kijken van een film. Daarnaast had niet iedereen ‘opeens’ een 3D TV, die moest je tegen een aanzienlijk bedrag aanschaffen. Doordat ARKit van Apple en ARCore van Google dit softwarematig toepassen op alle nieuwe en een groot deel van de bestaande toestellen, heb je opeens een groep van honderden miljoenen apparaten. Dat opgeteld bij de technische mogelijkheden en eenvoud, maakt AR opeens toepasbaar voor een grote groep consumenten.”

De nieuwe IKEA app plaatst virtuele meubels in een echte woonomgeving. Denk je dat dit kopen op afstand makkelijker maakt?

“Absoluut! Door het gemak waarmee het kan, zie je al je nieuwe stoel of kastje in je eigen woonkamer staan. Dat maakt hebberig en helpt ook daadwerkelijk bij de keuze. Natuurlijk gaat dit makkelijker met een fauteuil dan met een grote hoekbankopstelling of bed, maar het zijn de eerste stappen richting v-commerce (virtual commerce).”

Geloof je in virtuele meubelboulevards?
“Dat hangt af van de definitie, maar als je daarmee doelt op ‘we lopen met avatars van onszelf door een virtuele omgeving’, dan is dat een te letterlijke interpretatie. Wellicht komt dat er ooit aan, maar dan ziet het er zeer waarschijnlijk heel anders uit. Dit zal ook hand in hand gaan met hardware-ontwikkelingen. En waarom zou je in een virtuele meubelboulevard rondlopen, als je ook ieder meubel in je eigen huis kunt zetten?

“Ik denk persoonlijk dat het kopen van een meubel onderdeel is van de gehele klantreis. Zo’n tien jaar geleden ging je inderdaad gewoon naar de meubelboulevard en koos daar je nieuwe bank uit. Nu zijn er vele kanalen bijgekomen en dat legt druk op het bestaande proces en de winkelketens. Iedereen is zoekend, maar ik denk dat het hele businessmodel op de schop moet. Het moet bijvoorbeeld niet meer zoveel uitmaken waar en hoe je een product koopt. Daarmee gaat het traditionele verdienmodel veranderen. Uiteindelijk is de consument leidend en of die hun nieuwe meubel nu in een winkel, bij de meubelboulevard, op Utrecht Centraal, online of via een AR-applicatie wil kopen, dat moet niet uitmaken. Daarmee kan de point of sale wel gaan veranderen. Denk aan Audi City, die een showroom midden in de stad heeft en daar staan slechts 2 a 3 auto’s. De rest gebeurt virtueel. En het werkt!”

eHome & Deco vindt plaats op 2 november bij Sanoma in Hoofddorp. Tickets hier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond