-

Inezia Tours: dankzij niche groots in SEO

Op expeditiecruise naar Antarctica of orchideeën bekijken op Lesbos – het zijn geen standaardreizen die Inezia Tours aanbiedt. Daardoor scoort de Nederlandse nichetouroperator/direct seller hoog in de organische zoekresultaten van Google. Oprichter Pieter van der Luit vertelt over zijn snelgroeiende bedrijf.

Hoe is het idee voor Inezia Tours ontstaan?

“Ik vogel al van jongs af aan. Op een gegeven moment kwam ik in de positie dat ik huisman kon worden. Dat gaf mij de kans om de zorg voor de kinderen te combineren met mijn passie voor de natuur. Ik heb HBO Toerisme gedaan en heb ook gewerkt in de reisbranche dus het lag voor de hand om iets met die ervaring te doen. Samen met een websitebouwer heb ik een site gemaakt voor buitenlandse vogelaars die naar Nederland komen om te vogelen. Gericht op inkomend toerisme dus. Die site ging op 31 oktober 2007 live en drie dagen later had ik mijn eerste klant. Het was heel leuk maar na een jaar realiseerde ik me dat er geen goede boterham mee te verdienen viel. Ik besloot me te richten op reizen voor Nederlandse vogelaars en natuurliefhebbers die naar het buitenland willen. Het is niet alleen gemakkelijker om één markt te bewerken in plaats van heel veel verschillende buitenlandse markten. Ook is de belasting die op inkomend toerisme wordt geheven heel hoog, terwijl dat bij uitgaande reizen niet het geval is.”

Stellen jullie alle reizen zelf samen?

“Ja, we zijn echt een touroperator, het zijn onze eigen reizen. We werken hiervoor samen met destination management companies of doen het helemaal zelf. Een ticketbroker verzorgt de vliegtickets. De reizen verkopen we alleen online. Mensen kunnen langskomen maar we zitten in Groningen dus dat gebeurt niet zo vaak. Het is niet mogelijk om op de website de boeking te maken, alleen om een aanvraag te doen via het boekingsformulier. Bellen kan natuurlijk ook. Wij nemen altijd contact door om de reis door te spreken zodat mensen precies weten wat ze boeken. Bepaalde bestemmingen zijn nu eenmaal niet voor iedereen geschikt.”

Hoe heeft het bestemmingsaanbod zich ontwikkeld in de afgelopen tien jaar?

“We hebben het aanbod verfijnd in de loop der jaren. Maar meer dan de helft van wat je nu op de site ziet staan bieden we al sinds het begin aan. Je moet de juiste mix van verrassende en populaire klassieke bestemmingen weten te vinden. We kijken naar bestemmingen met een goede infrastructuur en natuurlijk veel vogels en andere dieren. Die bezoeken onze klanten via een groepsreis, individuele maatwerkreis of expeditiecruises. Per jaar boeken ongeveer zeshonderdvijftig mensen bij ons. Tachtig procent van de groepsreizen heeft een gegarandeerd vertrek, dat is heel hoog. Onze vlinderreis naar Bulgarije gaat bijvoorbeeld altijd door, evenals de ijsberenreis naar Spitsbergen. Maar de reizen voor vogelaars zijn verreweg de grootste markt.”

Hoe zorg je voor traffic naar de site en conversie?

“We moeten het hebben van mond-tot-mondreclame. De natuur- en vogelaarsmarkt is niet erg groot en wij hebben daar een goede naam opgebouwd. Als je in Google zoekt op vogelreizen staan wij bovenaan in de organische zoekresultaten. Daarvoor hoeven we geen kunstjes uit te halen – we schrijven alle teksten op de website zelf en gaan uit van heldere, simpele keywords. Google beloont dat echt, is onze ervaring.”

Als mond-tot-mondreclame zo belangrijk is, waarom staan er dan geen ervaringen van reizigers op de site?

“Goed opgemerkt. User-generated content staat op de wensenlijst voor de volgende website maar voor de ontwikkeling daarvan hebben we nog geen concrete timeline. Op zich zijn we op dit moment namelijk tevreden met de site zoals die er nu staat – we hebben het meer dan druk.”

Welke rol spelen social media?

“We zijn aanwezig op social media maar het is niet de kern van onze communicatiestrategie. Facebook is het belangrijkst. Ons publiek is wat ouder en dat is hun voorkeurskanaal als het om social media gaat. Maar we merken dat de doelgroep vooral wil zien, horen en proeven. Uit social media komt wel wat business maar het is niet de hoofdmoot.”

Jullie zijn een van de vijf reisorganisaties die in de FD Gazellen-lijst staan van snelst groeiende Nederlandse bedrijven. Vorig jaar steeg de omzet met 118 procent naar bijna 1,5 miljoen euro. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

“Die sprong komt met name doordat we grote contracten hebben afgesloten met natuurorganisaties, zoals de Vogelbescherming, die hun leden speciale reizen aanbieden. Wij huren een schip af en dan gaan we met honderd man naar Spitsbergen. Daar zijn we vijf jaar geleden mee begonnen en het heeft een sneeuwbaleffect veroorzaakt, met de vermelding op die lijst als gevolg.”

Dit bericht is 5 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond