-

Marktplaats kijkt naar mogelijke rol voor voice en digitale assistenten

Marktplaats bekijkt onder meer welke rol digitale assistenten kunnen spelen in het koop- en verkoopproces. Dit vertelt Chief Commercial Officer Annemarie Buitelaar op E-Commerce Live!. “Er zijn een hoop trends die buiten ons zichtveld plaatsvinden, maar met een fundamentele impact op het beslissingsproces. Voice is daarvan een voorbeeld.”

Ze vertelt dat het bedrijf twee jaar geleden is gestart met een grote transformatie. Door het bedrijf te organiseren aan de hand van journey teams wil het dichter op de ontwikkelingen en klantbehoefte zitten. Eén van de vragen waarnaar wordt gekeken is hoe Marktplaats er door de inzet van nieuwe technologieën uit kan zien.

Buitelaar schetst een situatie waarin ze op zondagavond de week doorneemt met een digitale assistent. “Die zal me er vervolgens op wijzen dat zaterdag mijn nieuwe bankstel wordt geleverd. Het zou mooi zijn als die assistent dan mijn oude bankstel direct in de verkoop zet.” Op basis van de foto’s die ze uploadt en een aankoopbewijs dat is teruggevonden, wordt direct een aanbevolen prijs genoemd. “Een paar dagen later ontvang ik een bericht dat het bedrag is bijgeschreven op mijn rekening. Een koerier die door Marktplaats is geregeld staat korte tijd later voor de tijd om het bankstel op te halen.”

Marktplaats voert inmiddels gesprekken met Google om te zien hoe bijvoorbeeld Google Assistant kan worden omarmd. Moederbedrijf eBay maakt in een paar experimenten al gebruik van de techniek. Dit klinkt nu nog als toekomstmuziek, maar het is dichterbij dan we denken, zegt ze. “Als je ziet hoe snel voice zich ontwikkelt, denk dat we allemaal moeten nadenken over wat dit voor ons betekent.”

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond