Influencer marketing neemt snel toe in populariteit
Nu de zorgen om adblocking toenemen, groeit de populariteit van influencer marketing. Kanalen als Twitter, Instagram en Facebook worden steeds belangrijker en nieuwe tools maken het werken met influencers makkelijker. Vandaar dat momenteel slechts 14 procent van de social media-professionals niet van plan is het toe te voegen aan hun social strategie.
Dat concludeert eMarketer. In 2015 verwachtte maar liefst 84 procent van de ondervraagde merken een campagne te starten met behulp van influencers. En misschien wel belangrijker: 81 procent van de professionals wereldwijd gaf aan de betrokkenheid van influencers effectief of zeer effectief te vinden, aldus onderzoek van Augure.
Van grote waarde voor merkstrategie
Waar influencer engagement zoal goed voor is? Het verhogen van merkwaarde en –zichtbaarheid (93 procent). Maar ook voor het genereren van leads en de ondersteuning van sales (75 procent) vindt een meerderheid de betrokkenheid van influencers (zeer) effectief. 76 procent gelooft tot slot dat het goed is voor customer loyalty strategie.
Grote onderlinge verschillen
Maar laten we niet te snel juichen. Waar in Amerika vorig jaar een volle 60 procent van de ondervraagde professionals aangaf de budgetten voor influencer marketing te verhogen, verwachtte in Europa slechts 20 procent dit te doen. Of bedrijven overstag gaan hangt bovendien sterk af van de bedrijfsgrootte, industrie en type specialisatie.
En er zijn ook veel uitdagingen. Zo maakt 75 procent van de ondervraagde professionals wereldwijd zich zorgen om het vinden van de juiste influencers. 69 procent heeft moeite met het vinden van de juiste engagement tactics. En 53 procent vindt het moeilijk om de campagneresultaten effectief te meten.
Twitter meest gewilde kanaal
Heeft een merk uiteindelijk de juiste influencer gevonden dan is Twitter hét kanaal. Maar liefst 68 procent gebruikt het voor influencer engament. Ook blogs (54 procent) en Facebook (51 procent) doen het daarnaast goed. Instagram (24 procent) blijkt als influencer-kanaal minder in trek. En LinkedIn (20 procent) verdwijnt zelfs naar de zesde plek.
Influencer engagement wordt het meest ingezet voor contentpromotie (67 procent). En daarbij worden de influencers niet alleen maar gezien als contentverspreiders. Zo worden ze door 59 procent van de professionals ook betrokken bij de fase van contentcreatie.
Meer highlights:
- Slechts 24 procent van de influencers doet het voor het geld. 55 procent van de influencers verwacht van merken dat ze hen aan meer publiek helpen.
- Binnen bedrijven heeft vooral de PR manager (28 procent) leiding over influencer engagement en in mindere mate de community manager (17 procent), CEO (17 procent), digital marketing manager (11 procent) en content marketing manager (11 procent).
Het volledige onderzoek State of Influencer Engagement 2015 van Augure is hier op te vragen.
Een infographic van het onderzoek vind je hier.
Gerelateerd event
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
5 Reacties
Mathijs Visser
Interessant artikel! Onlangs schreef ik een blog over influencer marketing in het “jonge moeder segment”: https://www.linkedin.com/pulse/hoe-bereik-jij-zwangere-vrouwen-en-moeders-mathijs-visser
bert
Vreemd die nummer 1 positie van Twitter. HWS heel erg gekeken naar influencers in de online0media wereld. Ken echt niemand meer die Twitter gebruikt die niet in die hoek zit. Ik zou Whatsappgroepen/Youtube eerder in top 3 verwachten, naast FB natuurlijk.
Robbert
Krijg ernstige twijfels van volledigheid onderzoek gezien het ontbreken van YouTube in alle aspecten… Wat is hier de verklaring voor?
Rinus Wittenberg
Erg interessante paper – verrassende score – ben benieuwd hoe gen Y hierover denkt!
Lora - Onfluence
In de praktijk is Twitter niet hét platform voor een bedrijf om iets te promoten. Ben benieuwd waar je dat vandaan haalt. Wij merken dat vooral Instagram in populariteit toeneemt.