-

Vijftien social media trends voor 2015: van tactisch naar strategisch

Wereldwijd maken 1,8 miljard mensen gebruik van social media. Dat is bijna tweederde van alle mensen met toegang tot internet. De verwachting is dat dit aantal de komende jaren blijft groeien. Tot 2,44 miljard in 2018. Als content vuur is, dan zijn social media brandstof. Welke trends zijn in 2015 de zuurstof voor deze aanwakkerende vlammen?

Vorige week hadden we het al over de verschuiving van budgetten naar mobiel. Deze week hebben we het over de impact die social media in 2015 gaan hebben op marketeers en entrepreneurs in Nederland.

Money follows eyeballs

Sociaal internet groeit explosief - grafiek

Een bekend gezegde uit de reclamewereld luidt: ‘money follows eyeballs’. Oftewel, de adverteerders volgen de mediaconsumptie van de consument. De veranderingen van de afgelopen paar jaar gingen echter zo snel, dat de advertentiebestedingen de eyeballs niet konden bijhouden.

Voor 2015 zit er denk ik een flinke correctie aan te komen. Daarbij verschuift voor veel organisaties het belang van social media van tactisch naar strategisch.

Organisaties kunnen niet om de invloed van social media gebruikers heen en verhogen daarom de prioriteit die ze aan social media toekennen.

Wat staat ons in 2015 te wachten in de snel veranderende wereld van social media? Vijftien trends om rekening mee te houden.

1) Go Mobile or Go Home

Social media is bij uitstek een mobiel fenomeen. Meer dan welke andere online activiteit speelt social media zich af op smartphones. Wereldwijd komt al 71 procent van al het social media verkeer van smartphones.

Dit zijn de cijfers voor de VS per sociaal netwerk (alweer een jaar oud) :

  • Facebook: 68 procent (30 procent bezoekt Facebook uitsluitend mobiel)
  • Twitter: 86 procent
  • Instagram: 98 procent
  • Linkedin: 26 procent
  • Pinterest: 92 procent
  • Tumblr: 46 procent
  • Vine: 99 procent
  • Snapchat: 100 procent

In Nederland groeide het percentage smartphone gebruikers het afgelopen jaar van 56 procent naar 72 procent (nu.nl). De werkelijke percentages liggen voor 2015 hier in Nederland dus ongetwijfeld een stuk hoger. Behalve voor Snapchat dan… die zat al op 100 procent.

Marketeers en entrepreneurs die social media willen inzetten om bezoekers naar hun website te sturen, kunnen er dan ook niet omheen: die website moet absoluut geschikt zijn voor smartphones. Zo niet, dan gooi je van elke Euro die je uitgeeft aan social traffic zo’n 75 cent weg.

Social media advertentie uitgaven desktop en mobiel

Daar komt bij dat consumenten die op hun smartphone een slechte ervaring hebben met een website, deze doorgaans ook op hun tablet, laptop of desktop mijden.

Voor 2015 geldt dan ook zonder enige twijfel: Go Mobile or Go Home!

2) Je kan niet meer zonder video

Over vijf jaar is de meeste content op Facebook video.” Dit zijn niet de woorden van een of andere blogger. Dit zijn de woorden van Mark Zuckerberg zelf. Hij sprak ze tijdens zijn vraag en antwoord sessie met Facebook gebruikers begin november 2014.

Zuckerberg weet natuurlijk als geen ander welke content het goed doet op Facebook. Dus als hij dit beweert, is het iets om serieus te nemen.

Afbeeldingen zijn al langer belangrijk om tweets en facebook posts geshared te krijgen.

Komend jaar wordt video essentieel om je boodschap via social media te verspreiden.

En dat is niet zo verwonderlijk. (Audio-) visuele content is social-media-klaar. Het is makkelijk te delen en makkelijk te consumeren.

Posts met video’s krijgen volgens SEOmoz drie keer zo veel inbound links als posts met alleen tekst.

Dat video steeds belangrijker wordt voor social sharing blijkt ook uit de strijd die het afgelopen jaar is losgebarsten tussen Facebook en Youtube over welke van de twee de meeste video’s publiceren.

Marktaandeel video sites

Youtube lijkt nog wel de grootste te zijn, maar het tempo waarin Facebook op Youtube inloopt is indrukwekkend.

3) Content marketing eist meer kwaliteit social posts

De hoeveelheid informatie die we met elkaar delen via social media verdubbelt elk jaar. Althans volgens Mark Zuckerberg met z’n law of information sharing. In de video hieronder legt hij het uit.

Nu is er de nodige kritiek op deze wet van Zuckerberg. Maar dat neemt niet weg dat we allemaal merken dat onze Facebook news feeds en Twitter streams steeds drukker worden.

 

If-businesses-share-content-that-is

Het afgelopen jaar zagen we dan ook al een sterke daling van het organische bereik voor bedrijfspagina’s op Facebook. Hierover ontstond de nodige ophef. Veel bedrijven voelden zich afgeperst door Facebook. Eerst hadden ze veel geld uitgegeven om fans te verzamelen. En nu moesten ze ineens nog meer betalen om die fans te kunnen bereiken. Het antwoord van Facebook op al die kritiek is leerzaam.

En per januari 2015 gaat Facebook posts die eigenlijk advertenties zijn weren uit de news feed. Komend jaar kun je dus geen posts meer op Facebook plaatsen waarin je een product of dienst openlijk verkoopt, zonder dat Facebook je hiervoor ‘straft’ door je organisch bereik nog verder in te perken.

Dus dit kan vanaf januari 2015 echt niet meer:

Ok, die video kon natuurlijk sowieso al niet. Maar je snap wellicht wel wat het betekent voor bedrijven die social media vooral zien als een kanaal om reclameboodschappen op uit te zenden.

Voor ons als serieuze marketeers en entrepreneurs betekent het feitelijk dat we allemaal mediabedrijven worden. En dat we moeten leren denken als journalisten.

Overweeg daarom serieus om voor 2015 meer mankracht en budget beschikbaar stellen voor de curation, creatie en distributie van goede content via social media.

Stel je bij alle content die je met je volgers deelt altijd deze vraag uit naam van de ontvanger: “Vertel me niet wie je bent, maar wat je voor me betekent.

4) Bruikbaar is deelbaar

Als content vuur is, is social media brandstof. En als social media brandstof is, dan is ‘deelbaarheid’ zuurstof.

Hoe wakker je een lopend vuurtje zoveel mogelijk aan? Hoe zorg je ervoor dat er continu zuurstof bij komt? Dat doe je door ervoor te zorgen dat mensen de content blijven delen. En daarvoor is het belangrijk om goed te begrijpen waarom mensen informatie delen.

Mensen delen informatie met hun netwerk om een aantal redenen. Een hele belangrijke is dat de informatie die ze delen bruikbaar is voor de ontvanger. Die zal dankbaar zijn en dat levert ‘kudos’ op voor de deler.

In elke social media strategie voor 2015 hoort dan ook het fenomeen ‘Youtility’ thuis. Youtility is marketing die zo nuttig is, dat mensen er in principe geld voor over zouden hebben.

Laat je in 2015 dan ook niet teveel verleiden om alleen maar grappige meme’s te verspreiden omdat dit in het verleden zo goed heeft gewerkt.

De drukke, kritische consument van 2015 bereik je veel effectiever met informatie waar hij of zij écht iets aan heeft.

5) Pay to play

Trend 3 hierboven gaf al aan dat het organisch bereik binnen Facebook steeds kleiner wordt. Hetzelfde geldt ook voor Twitter, want als je een paar honderd mensen volgt, is je Twitter stream al niet meer te overzien. Een gemiddelde tweet bereikt nog maar zo’n 10 procent van je volgers.

Zoals we al schreven in onze eerdere post ‘Vijftien Online Marketing Trends voor 2015’ bij trend 15, gaan we in 2015 dokken voor sociaal bereik.

Daarbij is het belangrijk om je te beseffen dat in ieder geval bij Facebook voor betaald bereik vergelijkbare ‘regels’ gelden als voor organisch bereik.

Dat wil zeggen dat Facebook betaalde posts van goede kwaliteit voortrekt ten opzichte van betaalde posts die volgens de maatstaven van Facebook van slechte kwaliteit zijn.

Als je posts weinig betrokkenheid ontvangen van fans, gaat het je dan ook steeds meer geld kosten om ze toch nog te bereiken.

Ook Twitter heeft al gehint dat ze in navolging van Facebook de Twitter stream gaan filteren met een algoritme.

Al met al is het onontkoombaar dat social media marketing in 2015 meer gaat kosten. En die extra kosten zitten niet alleen in het betaalde bereik. Ook het creëren van goede content is kostbaar.

We zullen in 2015 dan ook een significante verschuiving binnen budgetten zien van TV/print naar digitaal bij veel bedrijven. En dat kan goed voor die bedrijven uitpakken, zoals Procter & Gamble vorig jaar liet zien.

6) Business wordt social

Business to business heeft social media ontdekt. Bedrijven zien Linkedin niet meer louter als een werving- en selectieplatform. Ze gebruiken het zakelijke netwerk ook steeds meer als sales en marketing tool.

Het afgelopen jaar zette Linkedin flink in op content distributie en zag daarmee de betrokkenheid van de gebruikers sterk groeien. Veel bedrijven omarmen de mogelijkheid om op Linkedin te publiceren.

Het zakelijke netwerk heeft dan ook een behoorlijk succesvol jaar achter de rug. Succes dat ook bij Facebook niet onopgemerkt bleef. De social media gigant kondigde onlangs ‘Facebook at Work’ aan.

Facebook zet Facebook at Work momenteel op vanuit hun kantoor in Londen. Het wordt strikt gescheiden van persoonlijke Facebook accounts. Veel werkgevers blokkeren deze namelijk op het bedrijfsnetwerk.

In 2015 gaan social media een grotere rol spelen in het zakelijke verkeer. En dat biedt nieuwe mogelijkheden en kansen voor b2b marketeers.

7) ‘Dark social’ verkeer wordt beter traceerbaar

Zie je in de statistieken van je website veel ‘direct’ verkeer? Dat zijn bezoekers waarvan je analyticsprogramma niet weet waar ze vandaan zijn gekomen. Sinds jaren gaan we ervan uit dat deze bezoekers afkomstig zijn van de volgende bronnen:

  • URL direct ingetypt in de browser.
  • URL geklikt vanuit favorieten.
  • URL geklikt vanuit e-mail programma’s.
  • URL geklikt in een chat programma
  • URL geklikt in een mobiele app.
  • Niet versleutelde URL geklikt vanaf een versleutelde (https://) website.

De afgelopen twee jaar zien we echter een toename van dit verkeer. Een vervelende ontwikkeling voor bedrijven die graag sturen op data.

Iemand die zich daarom in dit fenomeen verdiepte was Alexis C. Madrigal. Hij concludeerde dat een groot deel van dit ‘directe’ verkeer afkomstig was van de sterk in opkomst zijnde berichtendiensten als Whatsapp (zie trend 10). Alexis doopte dit verschijnsel ‘dark social’. Een term die vervolgens breed is overgenomen.

Volgens analytics bedrijf Chartbeat is gemiddeld zo’n 30  van het verkeer dat ze meten ‘dark social’. Het lukt Chartbeat steeds beter om de herkomst van dit verkeer te achterhalen. En wat blijkt: het grootste deel van dit onbekende verkeer is afkomstig van Facebook’s mobiele apps.

Het ziet ernaar uit dat in de loop van 2015 de meeste analyticsprogramma’s in navolging van Chartbeat het ‘dark social’ verkeer beter in kaart kunnen brengen. En dan zal naar alle waarschijnlijkheid blijken dat Facebook nog belangrijker is voor je traffic dan je nu al denkt.

8) We gaan meer luisteren

De meeste bedrijven hebben inmiddels social media in meer of mindere mate omarmd. Maar helaas behandelt het merendeel social media hetzelfde als massa media: ze zenden, zenden, zenden.

Echter, bij social media gaat het er niet om uitsluitend over jezelf te praten. Integendeel. Het gaat op de eerste plaats om het voeren van conversaties. En daarvoor zul je ook moeten luisteren.

En dat heeft grote voordelen. Niet alleen zul je een hechtere band smeden met je volgers, wat weer goed voor de business is.

Je zult meer terugkrijgen dan je nu misschien denkt. Want als je met je fans converseert, worden ze gratis content creators.

Je kunt de content als het ware crowdsourcen. En dat is bijzonder waardevol in deze tijd waarin content marketing zo belangrijk is.

De uitdaging voor 2015 wordt dan ook om met je volgers één-op-één conversaties aan te gaan. Maar dan op schaal.

Hoe je dat kunt aanpakken beschreef ik eerder in het artikel 1-op-1 mass marketing, kan dat?

9) Steeds meer ‘gewone’ mensen hebben een buitengewone invloed.

Als een consument fan is van je merk, betrek deze dan in je marketing. Steeds meer ‘gewone’ mensen hebben een buitengewone invloed. Sommigen ontwikkelen zich zelfs tot beroemdheden.

Van oudsher zetten adverteerders al beroemdheden in om producten aan te prijzen. De consument van vandaag trapt daar echter steeds minder in. Die heeft door dat die beroemdheid het meestal alleen voor het geld doet.

Veel geloofwaardiger zijn de echte fans van een merk. Pure ambassadeurs die vol overtuiging en volstrekt geloofwaardig een merk bij al hun vrienden en kennissen aanprijzen.

Social media stellen ons in staat om deze pleitbezorgers te vinden en ze nog meer aan ons merk te binden.

Ga in 2015 actief op zoek naar je grootste aanbevelers en leg ze in de watten. Help ze met informatie en gratis producten om hun invloed verder uit te breiden.

Recensies zijn ook heel krachtig. Zowel negatief als positief. Dat weet elke restauranthouder en hotelmanager.

Toch maken maar weinig bedrijven gebruik van de mogelijkheid om hun tevreden klanten om een recensie op Google+ te vragen. Dat is jammer, want wanneer mensen op je bedrijfsnaam zoeken in Google is het eerste dat ze zien de Google+ Local card van je bedrijf. Tenminste: als je een Google+ bedrijfspagina hebt aangemaakt.

Concentreer je in 2015 op het krijgen van recensies en je zult er nog vele jaren van profiteren.

10) Berichten Apps halen Sociale Netwerken in

Berichten apps ontwikkelen zich in razend tempo tot de grootste publiekstrekkers op mobiel. Begin 2015 zullen ze al populairder zijn dan de traditionele sociale netwerken.

De vier grootste berichten apps Whatsapp, LINE, WeChat en Facebook Messenger zijn het afgelopen jaar onstuimig gegroeid. Business Insider Intelligence voorspelt dat de grootste, Whatsapp, 2014 zal afsluiten met 650 miljoen maandelijks actieve gebruikers (MAG’s). Dat betekent een groei van 57 procent in 2014!

Business Insider voorspelt dat deze vier berichten apps samen begin 2015 al meer MAG’s zullen hebben dan de vier grootste internationale sociale netwerken Facebook, Twitter, Instagram en Linkedin bij elkaar opgeteld.

grafiek-groei-berichten-apps

Business Insider Intelligence neemt Google+ bewust niet mee in deze vergelijking, omdat ze de gebruikersaantallen van deze dienst onbetrouwbaar vinden. Ze worden in hun visie sterk opgeblazen, omdat Google+ als login dient voor tal van andere Google diensten, zoals Youtube comments. Een overweging waarin ik me ook prima kan vinden.

Een belangrijke factor in de groei van berichten apps ten opzichte van de grote sociale netwerken is ook de beslissing van Facebook dat gebruikers van de Facebook berichtenservice afgelopen jaar werden verplicht om de Facebook Messenger app te gebruiken in plaats van de gewone Facebook app.

Waarom zijn deze berichten apps zo snel zo groot geworden? Een reden is dat ze zich als het ware tot op zichzelf staande platforms hebben ontwikkeld. Ze zijn de basis van veel sociale activiteit op smartphones. Inmiddels omvat dat veel meer dan louter tekstberichtjes. Ook het delen van foto’s en video’s, het spelen van spelletjes en zelfs directe geldtransacties tussen gebruikers gebeurt steeds vaker via deze diensten.

Voor marketeers en entrepreneurs betekent dit dat het zinvol is om in 2015 de mogelijkheden te onderzoeken om met hun doelgroep te communiceren via berichten apps. Een eerste stap kan zijn om een Whatsapp share button op te nemen in je website.

11) Niche netwerken

In de wereld van social media geldt al langere tijd ‘the winner takes all’. De grote netwerken worden groter en de rest verdwijnt.

Zo lijkt het wel alsof Facebook zo’n beetje het enige sociale netwerk is. Er is zelfs een speelfilm over gemaakt met de titel ‘The Social Network’.

Film: The Social Network

Afbeelding: Online TV cast

Een trend die we nu zien opkomen is een soort reactie op de wereldhegemonie van Facebook. Dit in de vorm van steeds meer niche netwerken die zich richten op een specifieke doelgroep of belevingswereld.

Een aantal nieuwe sociale netwerken speelt in op de bezorgdheid van veel mensen over hun privacy.

Het meest in het nieuws in die categorie was de laatste tijd Ello. Dit sociale netwerk verkoopt zichzelf met de tagline ‘Simple, beautiful & ad-free’.

Voor marketeers en bedrijven is het vooralsnog niet duidelijk wat je met Ello kunt doen.

Een ander sociaal netwerk dat zegt de privacy van de gebruikers te beschermen is Diaspora. Dit zogenaamde ‘decentrale’ sociale netwerk heeft z’n naam als ‘Facebook killer’ nog niet echt waargemaakt. Het draait inmiddels geheel op vrijwilligers.

Een ander nieuw type sociaal netwerk is dat van content creatie en distributie. Zo zijn daar Medium, Bubblews en Tsu. De laatste twee beweren dat ze de advertentieinkomsten delen met de leden die content posten. Al vertrouwt niet iedereen dit businessmodel.

Een interessant Nederlands initiatief is Gibbon. De makers van deze site geloven dat vrijwel alle kennis al beschikbaar is op het web. Je hebt alleen iemand nodig om je de weg te wijzen.

Andere niches zijn roddel, dating, samenwerking en gaming en chat: Whatsapp, Snapchat, Telegram.

Moet je als bedrijf actief zijn op al die nieuwe sociale netwerken? Nee, natuurlijk niet. Dat is voor de meeste bedrijven geen doen en bovendien zinloos.

Wel is het een goed idee om ze te onderzoeken. Om te kijken of zo’n sociaal netwerk past bij jouw doelgroep. En als dat het geval is, experimenteer ermee.

Onderzoek van Bain & Co wees drie jaar geleden al uit dat het voor bedrijven zeker kan lonen om vroeg in te stappen in een nieuw sociaal netwerk.

Zet voor 2015 daarom op je to-do-list dat je aan alle nieuwe sociale netwerken tenminste even kort snuffelt om te bepalen of het iets voor jouw doelgroep is. Zo ja, dan heb je als ‘early adopter‘ voordeel op de concurrentie.

12) Social shopping zet door

Twitter buy button

Afbeelding: Time

De belofte van social shopping hangt al jaren in de lucht. Maar momenteel lijken de ontwikkelingen op dit vlak ineens heel hard te gaan. Zo introduceren Twitter en Facebook buy buttons. Social shopping zet dan ook door in 2015.

De laatste tijd zijn er een aantal initiatieven ontstaan om social commerce te faciliteren voor retailers. Zo beweert het platform ShopSocially dat consumenten via hun toepassingen 3-5 keer beter converteren dan via traditionele kanalen. Social Marketing bureau Addshoppers groeide 600 procent van 2012 naar 2013.

In Nederland kennen we de startup Social Shop die behoorlijk aan de weg timmert. Bij Social Shop kun je snel en makkelijk als consument zelf een webwinkeltje inrichten met producten die jij graag aan je vrienden wilt aanbevelen. Je kunt er een leuke commissie mee verdienen. Sympathiek detail is dat de meeste deelnemers aan Social Shop hun commissie 50/50 delen met de vriend die de aankoop doet.

Het grootste voordeel van social commerce is dat je de consument al veel vroeger in het aankooptraject kunt beïnvloeden.

Daardoor kun je klanten wegkapen voor je concurrenten die zich beperken tot search en display advertising.

Aangezien sociaal verkeer voor het grootste deel mobiel verkeer is, is het essentieel dat je website geschikt is voor smartphones voordat je serieus investeert in social commerce en social marketing.

Meer weten over social commerce? Lees ons eerdere artikel ‘Wordt 2015 het jaar van social commerce?

13) Hyper targetting

Steeds meer mensen gaan online met hun smartphone terwijl ze zijn ingelogd op diensten van Google en Facebook. Dit stelt marketeers in toenemende mate in staat om heel gericht te adverteren.

De trend voor 2015 is daarbij om naast de voor de hand liggende demografische data ook steeds meer te richten op psychografische aspecten. Dat wil zeggen: we weten al waar iemand is, hoe oud hij of zij is, welk geslacht, welke apps hij heeft geïnstalleerd, en nog veel meer. Maar nu kunnen we ons ook richten op interesses en gedrag.

In onze blogpost Vijftien Online Marketing Trends voor 2015 schreven we al over de kracht van Facebook aangepaste doelgroepen (trend 14). Bij een aangepaste doelgroep verbind je de data die je al hebt in CRM, mailing lists, website bezoekers, etc aan advertenties op social media.

In combinatie met beacons kan de targeting van met name mobiele gebruikers nog accurater. En omdat de ruimte op smartphoneschermpjes beperkt is, wekken advertenties al snel irritatie op. Maar hoe beter gericht een advertentie is, hoe minder irritatie deze oproept.

Het mes van hyper targeting snijdt dan ook aan twee kanten. De ontvanger zal zich minder snel ergeren. En de verzender bereikt doorgaans een hogere conversie.

Voor 2015 is het dan ook zaak om gedetailleerde profielen, ofwel ‘persona’s’ te formuleren van de doelgroep. Geef daarbij nadrukkelijk ook veel aandacht aan de psychografische aspecten.

Met deze persona’s als uitgangspunt kun je in 2015 veel beter gebruik maken van de ongekende hyper targeting mogelijkheden die social media en mobiel gaan bieden.

14) Cross device tracking wordt mogelijk

Door de snelle groei van het aantal smartphones en tablets de laatste jaren, hebben marketeers er een groot probleem bijgekregen: het volgen van consumenten over het web.

Stel je dit scenario voor: een consument, laten we hem Johan noemen, zit in de trein op weg naar z’n werk. Plotseling herinnert hij zich dat hij nog een kerstkado voor z’n vrouw moet kopen. Toevallig zag hij haar laatst lang kijken naar een mooie pashmina sjaal.

Johan pakt snel z’n smartphone en gaat naar de Google search app. Hij vindt de winkel waar ze die pashmina’s verkopen. Vlak voordat hij moet uitstappen stuurt hij de link naar z’n desktop browser met pushbullet.

Op z’n werkcomputer staat de gevonden webwinkel al klaar in de browser. Hij besluit dat hij nog wat meer kleuren wil bekijken, maar heeft daar nu geen tijd voor.

‘s-Avonds op de bank voor de TV zit Johan met z’n tablet op schoot en bestelt de pashmina van z’n keuze.

Nog niet zo lang geleden moest Johan dit hele proces op één computer doorlopen. En dat maakte het makkelijk voor marketeers om Johan te volgen. Door cookies te plaatsen konden ze hem mooie advertenties van pashmina’s voorschotelen.

Volgens onderzoek van Facebook loopt het aankooptraject vandaag in 41 procent van de gevallen via meerdere apparaten. Typisch van klein (smartphone) naar groot (tablet, laptop of pc).

De heilige graal voor online marketeers is dan ook ‘cross device tracking’. Oftewel het kunnen volgen van consumenten op de verschillende apparaten waarmee ze online gaan.

Facebook is het gelukt. Met het Atlas advertentie en trackingsysteem is Facebook nu in staat om (zonder cookies) via het Facebook ID consumenten over meerdere apparaten te volgen en advertenties op maat te serveren.

Bovendien stelt het adverteerders in staat om conversies veel gerichter toe te kennen aan de diverse kanalen.

Met Atlas neemt Facebook dan ook een voorsprong op Google, die minder goed in staat is om consumenten over verschillende apparaten te volgen.

Hiermee wordt overduidelijk dat social media niet zomaar een apart kanaal is. Social media verandert fundamenteel hoe we met digitale marketing omgaan.

Succesvolle online marketing gaat om het vinden van echte mensen op basis van hun echte behoeften, in plaats van abstracte campagnes op basis demografische gegevens.

Atlas maakt Facebook persoonlijker dan ooit tevoren. Als marketeer kun je daar in 2015 heel mooi op inspelen.

15) Realtime Marketing

Als adverteerder op social media concurreer je niet alleen met je echte concurrenten om de aandacht van de klant. Je concurreert ook met het nieuws en met de status updates van vrienden en familie.

Om in de Facebook newsfeed of de Twitter stream op te vallen met je commerciele boodschap is dan ook heel erg moeilijk geworden.

Consumenten scrollen in razend tempo op hun smartphone door de newsfeed en het laatste waar ze tijd voor hebben is een verkooppraatje.

Slimme marketeers hebben hier iets op gevonden: realtime marketing. Als merk inspelen op de actualiteit door grappige of ontroerende commentaren te leveren op actuele gebeurtenissen.

Zo speelde Oreo geniaal in op de stroomstoring tijdens de Superbowl.

Realtime marketing Oreo Superbowl.

 

En Smart op een tweet waarin de kleine Smart belachelijk werd gemaakt.

 

Realtime marketing Smart

Realtime marketing is echter niet zonder risico, zoals KLM afgelopen zomer tijdens het WK merkte toen ze met een tweet heel Mexico tegen zich in het harnas joegen.

Pijnlijke WK-tweet KLM

 

Bonus: Social wearables

Nog niet echt een trend voor 2015 wellicht, maar wel interessant is een ontwikkeling die ik voor nu ‘social wearables’ noem.

De markt voor wearables groeit hard en de mogelijkheden om deze te koppelen aan social media zijn eindeloos.

De Ryder Cup experimenteerde afgelopen najaar met een RFID-armbandje dat de dragers konden koppelen aan hun social media accounts. Toeschouwers konden vervolgens deelnemen aan leuke activiteiten rond de baan en hun ervaringen direct delen via social media.

 

Wearble polsbandje Ryder Cup

Een andere mooie toepassing van wearables in combinatie met social media zagen we bij het Tomorrowland Festival. Bezoekers kregen een armandje waarmee ze nieuw gemaakte vriendschappen online konden bezegelen. Bekijk de promotievideo hieronder en laat je inspireren.

Nu steeds meer smartphones zijn voorzien van nfc-chips en de hoeveelheid wearables snel toeneemt, biedt dit interessante mogelijkheden voor directe en persoonlijke interactie met consumenten op grote schaal.

Veel hiervan is natuurlijk nog toekomstmuziek, maar de ontwikkelingen gaan razendsnel. In 2015 kunnen early adopters van deze technologie daar weleens flink hun voordeel mee kunnen doen.

Nog meer trends voor 2015

Dit artikel is het vierde uit een serie van vijf over trends voor 2015 die van belang zijn voor online marketeers en entrepreneurs. Eerder verschenen al Vijftien e=commerce trends voor 2015: Go Big, Go Niche, or Go Home!, Vijftien online marketing trends voor 2015 en Vijftien mobiele trends voor 2015.

Afbeelding: Peshkova / Shutterstock.com

Deel dit bericht

12 Reacties

Johan Simon

Bedankt voor deze concrete, intelligente post, Eric. Hier zit veel werk in. Fijne afwisseling tussen al die oppervlakkige blogs over sm trends.

Groet, Johan

Eric van Hall

Bedankt Simon! Heel fijn om zulke feedback te ontvangen.

Jeroen

Goed artikel! mvg, Jeroen

Eric van Hall

Bedankt Jeroen!

Marc Geboers

Goed artikel! Maar de afbeelding bij punt 10 klopt niet. De benaming bij de roze en blauwe lijn staat net andersom zie ik. Op http://mediaweb.nl/blog/15-social-media-trends-2015 staat deze wel goed weergegeven.

Eric van Hall

Zeer oplettend Marc. En heel fijn dat je erop wijst, want het moet idd precies andersom zijn. De redactie zal het z.s.m. corrigeren! Bedankt.

Egbert

De grafiek is gecorrigeerd. Dank Marc.

Egbert

Petra

Enorm leerzaam. Kan ik wat mee voor mijn nieuwe bedrijf in petto! Bedankt!

Eric van Hall

Bedankt Petra! Succes met je nieuwe bedrijf.

Rob le Pair

Klein puntje: ik denk dat je jezelf tegenspreekt. Want je zegt in 9.:
“Veel geloofwaardiger zijn de echte fans van een merk. Pure ambassadeurs die vol overtuiging en volstrekt geloofwaardig een merk bij al hun vrienden en kennissen aanprijzen.”
En daarop laat je de tip volgen:
“Ga in 2015 actief op zoek naar je grootste aanbevelers en leg ze in de watten. Help ze met informatie en gratis producten om hun invloed verder uit te breiden.”
“help ze met gratis producten”: dat is precies waarom de ‘beroemdheden’ juist niet geloofwaardig zijn.
Denk je dat die zogenamde ‘echte, geloofwaardige ambassadeurs’ dan nog wel geloofwaardig zijn? Daar kijkt de consument ook snel doorheen.
Verkeerde tip dus. Te vervangen door: geef GEEN gratis producten, hou hen liever geloofwaardig.

Eric van Hall

Beste Rob. Ik ben het helemaal met je eens dat je geen ongeloofwaardige aanbevelingen door beroemdheden moet adverteren.

Wat ik bedoel is om influencers te helpen aan goede informatie en eventueel producten om uit te proberen. Niet om ze om te kopen.

Je kunt nu eenmaal niet van een bekende blogger verwachten dat hij of zij jouw producten eerst koopt om ze te testen. Ik probeer ook weleens software uit om erover te schrijven, zonder deze aan te hoeven schaffen. De leverancier stelt die software wel ter beschikking, zodat ik het kan uitproberen. Maar ze hebben absoluut geen invloed op wat ik erover schrijf.

In ieder geval bedankt voor je opmerking. Ik hoop dat ik het punt nu beter toegelicht heb.

Rob le Pair

Dag Eric,
Ja, dan begrijp ik beter wat je bedoelde; en dan lijkt me dat dat inderdaad wel een geloofwaardige review oplevert. Bedankt voor je toelichting.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond