-

Laat CashOrCard POS de kassa rinkelen?

Die logge zwarte beeldschermen van kassasystemen in winkels zien er even ingewikkeld uit als ze zijn. Althans, als je vanuit het perspectief van CashOrCard POS kijkt. “De kracht zit in het platform achter ons kassasysteem. Dit verbindt alle partijen die een verkoper nodig heeft via één app aan elkaar”, zegt John Staunton, CEO en een van de oprichters. Retailers runnen met behulp van één app hun hele winkel. Hoe succesvol is dat?

John, kun je CashOrCard omschrijven in één zin?

“Het is een volledige retailoplossing voor iOS en Android, een multikanaal met een mobiel kassasysteem, voorraadbeheer, mogelijkheid tot het aansluiten van een webwinkel, een loyaliteitsprogramma, rapporten en meer.”

Meer dan een kassa dus?

“Het is een volwaardige vervanger voor het traditionele kassasysteem. In plaats van die grote zwarte dozen waar ze bijvoorbeeld bij Starbucks of andere winkels een bestelling intoetsen, leveren wij een kleine, eenvoudige oplossing voor retailers: een tablet. Het kassasysteem is de voorgevel van CashOrCard. Aan de achterkant draait een platform dat fungeert als marktplaats voor derde partijen. Denk aan aanbieders van loyaliteitsprogramma’s, (mobiele) betaling-aanbieders, e-commerce software, werknemers of je accountant. Wat wij bedacht hebben, helpt winkeliers om hun zaak te runnen en groeimogelijkheden direct aan te grijpen.”

Stel ik heb een schoenenwinkel, welke rol kan CashOrCard dan spelen?

“Je installeert de app op je tablet en je voert al de schoenen in die je in voorraad hebt. Tenzij je een webwinkel hebt waar je schoenen al in staan, dan download je de producten vanuit daar in de app. Verder hoef je je alleen maar bezig te houden met de transactie tussen jou en je klant. De tablet fungeert als point of sale (POS) en is het enige fysieke object dat je gebruikt. Via het platform kun je naar wens derde partijen inschakelen. Indien je een loyaliteitsprogramma aan je zaak linkt, ontvang je interessante inzichten in consumentengedrag. Daarnaast kies je wie van onze betalingssysteempartners je wilt aannemen en wat voor creditcards ze bijvoorbeeld accepteren. En heb je geen zin meer om twee dagen per maand aan de boekhouding te zitten? Verbind je accountancyprogramma en dit klusje wordt automatisch geklaard.”

En hetzelfde geldt voor niet-fysieke transacties?

“Precies. Wil je betalingen per telefoon accepteren? Dan is dat uiteraard mogelijk. Wil je zien hoe laat je werknemers in- en uitklokken? Dan houd je dat bij op de app. Wil je een tastbare loyaltykaart, zoals Ikea FAMILY of een digitaal alternatief hiervan? Dan verbindt CashOrCard dit aan je platform.”

Wanneer is het idee van CashOrCard POS ontstaan?

“Ik heb mijn baan bij Accenture opgezegd om samen met een compagnon Buzzoek op te zetten, een loyaltyprovider. Een probleem waar we steeds opnieuw tegenaan liepen was het verbinden van loyaltyprogramma’s met kassasystemen in winkels. Precies een jaar geleden zijn we gestopt met de verkoop van Buzzoek en hebben we CashOrCard POS opgezet. Dus puur uit het gemis van een platform dat loyaltyprogramma’s en dergelijke verbindt met het kassasysteem.”

Wat heb je sinds de start bereikt?

“In één jaar tijd hebben we een klantenportfolio van 2500 retailers opgebouwd, in 87 verschillende landen. Daarnaast hebben we veel partners kunnen aansluiten, zoals ABN AMRO, ING, Worldline, Isac, Dell, Intel en HP. Onze focus ligt op groeien en dat is tot dusver gelukt. Ons team is zeer internationaal. Ik ben Iers, de andere oprichter komt uit India en verder telt ons team twee Brazilianen, twee Italianen, een Indiër, een Litouwse en een Nederlandse.”

Wat is jullie strategie bij deze groei?

“We richten ons op zichtbaarheid in de App Store en Google Play. Ook hebben we campagne gevoerd op social media. Maar de meeste van onze klanten zijn bij ons terechtgekomen omdat ze naar een dergelijk platform op zoek waren.” 

*) CashOrCard POS behoorde tot de vijf finalisten binnen het innovatiethema Personalized Shopping & Paying van de Accenture Innovation Awards van 2015. Op 30 oktober zijn de Blauwe Tulpen uitgereikt binnen tien thema’s en ook is de favoriet van het Nederlandse publiek bekroond met een award. Een compleet overzicht van de winnaars staat op www.innovation-awards.nl.

**) Dit artikel schreef ik in samenwerking met mijn collega Lianne Plouvier.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond