-

Zo gaat generatie Alpha om met technologie

De generaties die zonder internet opgroeiden, worden schaarser. De nieuwste telgen, generatie Alpha, gaan wéér anders om met technologie dan hun oudere broers en zussen. Maar technologie maakt niet dom. Het maakt ons vrij om ons te concentreren op meer intellectueel uitdagende activiteiten. Hoe kom je mee met toekomstige generaties? 

Elke ouder kent het wel – je kunt bijna alles goed doen, en jezelf toch nog steeds voor het hoofd slaan om de dingen die je ofwel slecht, ofwel helemaal niet hebt gedaan. Mijn dochter is inmiddels een puber in de tweede klas van de middelbare school en zit af en toe zeker vastgeplakt aan haar telefoon. Tegelijkertijd zie ik dat de kinderen van een vriendin – geboren na 2010 en dus generatie Alpha – nog weer anders omgaan met technologie.

Zij vertelde de volgende anekdote: “Tijdens het avondeten at mijn dochter haar hele bord broccoli leeg– een pluspunt voor mij. Maar hoewel ik het al heel vaak heb uitgelegd, weet ze nog steeds niet hoe ze 11×10 moet uitrekenen – minpunt. Vervolgens liet ik haar een uur voor het slapengaan op haar iPad om YouTube door te spitten, in plaats van haar boek te lezen – weer een minpunt.

En ja, dat heb je goed begrepen: ze is zes en heeft haar eigen iPad. Toen haar vriendinnetje haar op vakantie uitlachte omdat ze er geen had, heb ik haar mijn iPad gegeven – nog zo’n voorbeeld van een geweldige opvoeding. Ik gaf meteen toe, in de hoop wat rust en stilte te krijgen op een ligstoel, en liet de kans lopen om haar iets te leren over de waarde van geld en over niet verwend worden.”

Ondanks de waarschuwingen van neurowetenschappers zijn mijn vriendin en ik niet enige. Ook al voelen we dat moederlijke schuldgevoel, de meerderheid van ons doet eraan mee. Volgens het rapport van Hotwire en Wired – Maak kennis met Generatie Alpha – gebruikt meer dan 55% van de 3- tot 4-jarige kinderen een tablet.

Technologie die ons verder helpt

Misschien moeten we niet zo hard voor onszelf zijn als het gaat om onze kinderen en tablets en beginnen met kijken naar de voordelen. Laten we een stap verder gaan en vragen hoe technologie onze kinderen verder kan helpen. We moeten op zijn minst weten hoe technologie bijdraagt aan wie onze kinderen zijn en worden, zodat wij het kunnen bijbenen.

Dus hoe verandert technologie de manier waarop onze kinderen denken? Dramatische koppen zoals Google maakt ons dom en Smartphones veranderen ons in zombies slaan de plank mis – technologie maakt ons niet dom. Het maakt ons vrij om ons te concentreren op meer intellectueel uitdagende activiteiten.

Zo is er nu op school minder nadruk op het onthouden van tafels om vermenigvuldiging te begrijpen en meer aandacht voor het begrijpen van het probleem zelf. Naarmate er nieuwe technologieën worden ontwikkeld, zien we dit steeds meer. Denk aan zelfrijdende auto’s en de IoT-technologie die de noodzaak wegnemen om onze hersens te gebruiken voor traditionele taken zodat we ons kunnen concentreren op het oplossen van grotere problemen.

Verbeterde cognitieve vaardigheden

Maar het gaat niet alleen om werk. Technologie heeft ook invloed gehad op hoe onze kinderen hun vrije tijd doorbrengen. Van videogames en smartphones tot tablets, de mogelijkheden van onze kinderen om constant te worden vermaakt, doen alles wat wij hadden toen we opgroeiden verbleken. En niet per se in negatieve zin. Onderzoek uit 2013 koppelde videogames aan verbeterde cognitieve vaardigheden, zoals oog-handcoördinatie en de capaciteit om te multitasken. Andere studies hebben aangetoond dat het spelen van bepaalde videogames ertoe kan leiden dat kinderen hoger scoren op intelligentietests.

Dat komt door een verbeterde visuele respons en probleemoplossende vaardigheden. En laten we de recente komst van stemassistenten zoals Alexa of Google Home niet vergeten: kinderen kijken nu op van hun schermen en communiceren via spraakinterfaces op een persoonlijkere en bevredigendere manier met de omgeving om hen heen. Google heeft onlangs aangekondigd dat het gezinsvriendelijker gaat worden met 50 nieuwe audio-ervaringen op maat voor onze kleintjes in samenwerking met merken zoals Disney. Maar terwijl mijn nichtje een gil van vreugde slaakt bij de gedachte aan Alexa die het verhaal van Sneeuwwitje voorleest, vraag ik me af wat er gebeurt als ze haar dan vraagt ​​wat voor soort appel vergiftigd was, wat ‘bedeesd’ betekent en of een kus je echt wakker kan maken na vergiftiging?

En dan is er de overvloed aan AI-apparaten die de markt overspoelen – waardoor entertainment nog persoonlijker is. Dit is wat generatie Alpha van entertainment leert verwachten en het is wat ze zullen eisen van alle merken waarmee ze bezig zijn tijdens het opgroeien tot volwassenen.

Dus wat betekent dit voor communicatie?

  1. Verander je werkwijze. Onze proactieve communicatie moet mensen op gedenkwaardige manier entertainen en zo zorgen dat ze terugkomen voor meer. Feiten alleen blijven niet hangen. Zorg dat je beschikbaar bent op het moment dat generatie Alpha antwoorden nodig heeft. De winnaars zijn diegenen die overtuigend, kort en het meest zichtbaar op Google zijn.
  2. Laat je stem horen. Als generatie Alpha volwassen wordt kan de stem terugkeren. Speelde deze na jaren de tweede viool naast e-mail, sms en Whatsapp, kan voice als het gaat om het oproepen van een reactie, het medium zijn waar merken zich rechtstreeks op individuele basis profileren. Vergeet echter niet om zowel diepte als breedte in te bouwen in spraakgestuurde campagnes – het heeft geen zin om een spraaksysteem in te stellen dat vervolgvragen niet kan oplossen.
  3. Ontwikkel subtiele campagnes die niet over eigen merken gaan. Er komt een hele nieuwe wereld aan en we bereiken generatie Alpha niet via de gewoonlijke buitenreclame, displays of digitale advertenties. In plaats daarvan moeten we met hen praten op het moment dat zij ergens behoefte aan hebben – wanneer ze Alexa om een aanbeveling vragen over hun volgende tandpasta of wanneer ze op YouTube aan het browsen zijn op zoek naar hun volgende maaltijd. De dapperste, en misschien wel meest succesvolle marketeers, ontwikkelen nieuwe, subtiele communicatiecampagnes. Als zij bijvoorbeeld een maaltijd aanbevelen, mag die maaltijd niet eens één van hun producten bevatten. De aanbeveling moet voorzien in een behoefte zodat generatie Alpha in eerste instantie de organisatie kan vertrouwen als content provider en daarna pas als merkmarketeer. Door deze emotionele connectie in de loop der tijd op te bouwen, zullen we een ander soort relatie creëren, een die persoonlijk is voor de consument van morgen, en hen bovenaan de lijst plaatst.

Dit bericht is 24 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond