-

Na Google’s Core Update steeds meer onderscheid tussen vergelijkbare zoekwoorden

Afgelopen september is door Google een Core Update afgerond. Uit nader onderzoek blijkt die veel invloed te hebben op de weergave van zoekvolumes van zoektermen die veel op elkaar lijken.

Google’s recente Core Update heeft (voor gebruiker) onverwachte gevolgen gehad als het gaat om hoe zoekwoorden worden behandeld. Waar soortgelijke zoekwoorden voorheen vaak exact dezelfde volumes binnen haalden en dus ook vrijwel dezelfde vertoningen kregen, wordt er nu steeds meer onderscheid gemaakt tussen de verschillende vormen van het zoekwoord.

Hoe zag het er eerst uit?

Voor we ingaan op de verandering is het goed nog eens te bekijken waar we eigenlijk vandaan komen? In de eerdere situatie werden zoekwoorden met kleine verschillen gegroepeerd op basis van dat waarin ze juist wel overeenkwamen. Zo kon je er bij kleine spellingsfouten in het zoekwoord nog steeds vanuit gaan dat dezelfde vertoningen verschenen. Deze groepen zoekwoorden die erg veel op elkaar leken, kregen ook hetzelfde gecombineerde maandelijkse zoekvolume toegewezen. Dit maakte data wel makkelijker te begrijpen, maar zorgde ervoor dat er uit de statistieken een heleboel finesse ontbrak. Je kon immers niet zeker weten of een zoekwoord ook daadwerkelijk dezelfde intentie diende of niet.

Wat is er nu gebeurd?

Google groepeert soortgelijke zoekwoorden niet langer onder één zoekvolume, maar splitst de zoekwoorden stuk voor stuk af met hun daadwerkelijke zoekvolumes. Er bestaan nog wel groepen, maar deze zijn een stuk minder breed geworden en omvatten nu steeds vaker nog maar één intentie. Door deze verandering kan het zijn dat sommige zoekwoorden nu met een lager zoekvolume getoond worden, wat misschien frustratie kan veroorzaken. Je hebt net je content afgestemd op een zoekwoord en nu blijkt het volume een stuk lager. Op de lange termijn kunnen we door de genuanceerdere weergave van zoekvolumes bij verschillende zoekwoorden echter een stuk beter in gaan schatten wat de daadwerkelijke zoekintentie van de gebruiker is.

Steeds meer kwaliteitscontent

Ook met deze verandering geeft Google een beweging aan naar steeds meer kwalitatief hoogstaande content die echt aansluit bij de behoefte van de gebruiker. Niet langer kom je weg met het verwerken van alle mogelijke synoniemen in een korte tekst: ieder keyword wordt als een steeds individuelere keus beschouwd. Bij het schrijven van je content moet je je hierdoor gaan richten op het begrijpen van de zoekintentie van de gebruiker en de inhoud daar goed op afstemmen.

Als een zoekwoord nu een lager volume heeft, betekent dat ook zeker niet dat het zoekwoord zomaar weggelaten kan worden uit de content. Eerder geeft dit aan dat er met dat zoekwoord – en de soortgelijke zoekwoorden die er nog wel zijn – nu aparte gespecialiseerde pagina’s gemaakt kunnen worden.

Hoe blijf je meespelen?

De recente veranderingen die Google aan het doorvoeren is, zoals EEAT, Helpful Content, en nu deze algoritme update, geven een duidelijke trend aan, namelijk van de eis voor steeds kwalitatief hoogstaandere content. Om niet achter de feiten aan te lopen is het belangrijk om niet te lang te wachten met reageren op deze veranderingen. Dankzij nauwkeurigere inzichten in het gebruik van verschillende zoekwoorden kun je je search strategie nog gerichter inzetten op belangrijke stukken content. Zo zorg je dat de juiste pagina’s worden geoptimaliseerd en dat de bezoekers van je website ook vinden waar ze naar op zoek zijn. Zo blijf je ook in het altijd veranderende zoeklandschap in de top meespelen.

Over de auteur: Catherine Mastebroek is SEO Consultant bij OrangeValley.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond