-

Trends in de verpakkingsbranche: Van robots en AR tot papieren flessen

De verpakkingsbranche staat niet stil. In tegendeel: innovaties volgen elkaar in rap tempo op. Drie belangrijke trends van dit moment zijn robotica, AR en meer milieuvriendelijke verpakkingen. Al ooit gehoord van AR-dozen of papieren wijnflessen? Lees hier meer.

Het gebruik van Augmented Reality is op zichzelf niet nieuw, maar AR toepassen bij verpakkingen staat wel nog in de kinderschoenen. Grote merken zie je langzaamaan steeds meer experimenteren met AR-toepassingen bij hun verzendverpakkingen. Wat dacht je van Amazon of Herbal Essences? Het is een goede marketingtool voor storytelling of om extra awareness te creëren onder je doelgroep.

Daarnaast zijn duurzame verpakkingen nog steeds een actuele trend. Er gebeurt van alles. Wie weet drinken we over paar jaar al onze sappen of frisdranken uit een papieren fles? Je kan het je niet direct voorstellen, maar er zijn al veel prototypes op de markt. Een overzicht van deze en andere actuele trends in de verpakkingsbranche.

Technologische innovaties en verpakkingen
  • Een robothulpje om karton bij te vullen op het magazijn  

Bron: www.packagingnews.com.au

De Noorse robotontwikkelaar Halodi Robotics is een samenwerking aangegaan met het Italiaanse verpakkingsbedrijf Altopack voor de gezamenlijke ontwikkeling van een humanoïde robot. Deze robot moet medewerkers in magazijnen gaan ondersteunen met het bijvullen van verbruiksartikelen, zoals karton en plastic. Hij voert voorgeprogrammeerde taken uit door middel van kunstmatige intelligentie.

Halodi Robotics gelooft dat er enorme kansen liggen voor de verpakkingsrobot in de levensmiddelensector. Het doel van de samenwerking is om een robot te ontwikkelen voor de levensmiddelendetailhandel die het personeel helpt bij repetitieve handelingen. Het personeel kan zich dan focussen op meer complexere taken en meer tijd en focus aan klanten besteden. De verwachting is dat de verpakkingsrobot in 2023 klaar is voor levering.

Augmented reality en verpakkingen
  • Herbal Essences gebruikt AR als storytelling voor verpakkingen 

Herbal Essences weet handig gebruik te maken van AR om het verhaal rondom de plastic soep in de oceanen uit te kunnen leggen. Ze hebben de technologie gebruikt als een middel voor storytelling voor een limited edition verpakking. Herbal Essences is een samenwerking aangegaan met TerraCycle, een innovatief recyclingsbedrijf. Deze limited edition shampoo- en conditionerflessen bestaan voor 25% uit gerecycled plastic dat afkomstig is van vervuile stranden.

Zodra consumenten met een smart device de limited edition fles scannen komt er een interactief strandlandschap tevoorschijn. Vervolgens wordt er een informatieve video afgespeeld waarin het product word besproken en het plastic afvalprobleem wordt aangekaart. Herbal Essences wilde met deze campagne meer aandacht vragen om consumenten aan te moedigen om betere keuzes te maken.

  • Amazon experimenteert met AR op hun verzenddozen 

Amazon heeft een speciale AR-app ontwikkeld waarmee klanten hun verzenddozen tot leven kunnen brengen. De applicatie is gratis de downloaden voor iOS- en Android-gebruikers. Amazon is een tijd gelezen gestart met een nieuwe tv-serie: The Pack, waarin hondenbezitters en honden met taken aan de slag gaan. Met de ‘augmented’ dozen laat het bedrijf het grote publiek kennis maken met de cast. Het was voor Amazon de uitgelezen kans om met techniek van AR extra awareness te creëren.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Het werkt als volgt: zodra klanten de verzenddoos in huis hebben ontvangen, scannen ze met de Amazon AR-Player-app de QR-code op de verpakking. Ze kunnen op deze manier de dertien castleden uit de serie digitaal bekijken. De honden blaffen niet alleen, maar volgen ook je blik en je kunt ze zelfs virtueel aaien door op het scherm te tikken. Er is ook een optie waarmee je een foto kunt maken van een vriend die poseert naast een van de vierpotige reality-sterren.

De AR-app van Amazon is gelanceerd in oktober 2020. Het bedrijf experimenteerde al eerder met AR-toepassingen op hun verzenddozen. Dit gebeurde tijdens de Halloweenperiode. Klanten konden met de speciale dozen een AR-pompoen in huis halen: op de verpakking stond een pompoen afgedrukt. Klanten konden die zelf inkleuren en vormgeven. Na het scannen van de verpakking kwam de AR-pompoen tot leven.

Verdere ontwikkeling van duurzamere verpakkingen

Langzaamaan komen er meer bedrijven met duurzame initiatieven voor een zero waste-ervaring en ontwikkelen merken steeds vaker duurzame verpakkingen. Zo zijn er plasticproducten als noppenfolie die voor een groot deel uit bio-based verpakkingsmateriaal bestaan, zoals suikerriet (ook ons bedrijf maakt zo’n folie). Als algemene trend geldt dat verpakkingsmateriaal zoveel mogelijk wordt teruggedrongen. Hierbij staat centraal dat de beste verpakking een verpakking is die over de gehele levenscyclus (van grondstof tot afval) leidt tot een zo klein mogelijke impact op het milieu.

  • 7UP maakt de stap van groene naar transparante flessen

Sinds het begin van 7UP (1929) herkennen consumenten het merk aan de groene flessen. Daar is per ingang van februari 2021 verandering in gekomen. De groene flessen zijn vervangen voor een transparante variant. Dit is een goede stap in de richting naar een circulaire economie. Transparante PET is namelijk eenvoudiger te recyclen. Vrumona, de bottelaar van 7UP in Nederland, past hiermee het ‘bottle to bottle’-principe toe, waardoor de fles steeds weer opnieuw gebruikt kan worden.

Vrumona deed onderzoek naar de wensen van consumenten. Uit het onderzoek kwam naar voren dat een transparante PET-fles beter aansluit op die wensen. Consumenten willen namelijk meer transparantie over de ingrediënten en samenstelling van het product. Zo geeft een op de vier consumenten aan dat een transparante fles bijdraagt aan een betere smaakperceptie en aankoopintentie. Daarnaast geeft 40% van de consumenten aan dat ze een transparante fles eerder zouden recyclen.

  • Grote merken experimenteren met een papieren fles

Verschillende grote merken, waaronder L’Oreal, Carlsberg, Pernod Richard en Coca-Cola onderzoeken de mogelijkheden om een papieren fles te ontwikkelen. De vier merken nemen deel aan Paboco: de Paper Bottle Company.

Ze werken samen aan verschillende prototypes. Deze prototypes zijn bio-based flessen en worden gemaakt uit houtvezel, in plaats van glas of kunststof. Ze worden gebruikt voor verschillende toepassingen, van koolzuurhoudende dranken tot lotions.

Maar zo zijn er meer initiatieven, zoals bijvoorbeeld Pulpex en Frugalpac:

  • Frugalpac ontwikkelt een papieren wijnfles 

Die laatste – de Britse verpakkingsfabrikant Frugalpac – heeft een papieren wijnfles ontwikkeld die voor 94% bestaat uit gerecycled karton.  De papieren fles heeft aan de binnenkant een voedselvriendelijke coating. Een ander voordeel van de fles is dat die vijf keer lichter is dan een glazen fles.

De missie van Frugalpac is om producten op basis van gerecycled papier te creëren en leveren, waarbij een zo laag mogelijk ecologische voetafdruk wordt achtergelaten. De ecologische voetafrduk van de papieren fles is naar verluid zes keer kleiner dan die van een glazen fles. Daarnaast moet de fles gemakkelijk te recyclen zijn en niet naar de stortplaats hoeven te gaan.

In de kartonnen buitenfles zit een zak van gerecycled plastic. Na gebruik kun je de fles gemakkelijk uit elkaar halen. De kartonnen buitenkant kan bij het oud papier en de plastic zak bij het PMD.

  • Pulpex bundelt krachten om de papieren fles te industrialiseren

Het komende jaar gaat Pulpex de papieren fles gemaakt uit houtvezelpulp verder opschalen. Dit moet ervoor zorgen dat deze innovatieve fles op grote schaal wordt uitgerold. In samenwerking met het Zweedse Stora Enso willen ze de verpakking verder industrialiseren.

De hernieuwbare papieren fles moet een alternatief bieden voor glas of PET-kunststoffen. Er zijn een aantal wereldwijde merken waarvoor Pulpex de papieren fles zal gaan produceren. Denk wat branches betreft aan persoonlijke verzorgingsproducten tot aan (alcoholische) dranken. Zo gaat Johnny Walker bijvoorbeeld in 2022 experimenteren met de papieren Pulpexverpakking.

Over de auteur: Marthijn van Oostveen is tekstschrijver en SEO marketeer bij Vendrig Packaging.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond