-

Waarom elk bedrijf kan profiteren van Artificial Intelligence

Er is geen sector denkbaar die niet zal profiteren van Artificial Intelligence. Dat nog weinig Europese bedrijven de stap wagen, maakt het potentiële concurrentievoordeel alleen maar groter. Waar wachten we nog op?

Inmiddels kent Europa zo’n 400 bedrijven die investeren in Artificial Intelligence (AI) als onderdeel van hun kernactiviteiten. Hiervan legt Nederland slechts een magere zeventien AI-spelers in. Als je weet dat zelfs de top van Europa lichtjaren achterloopt op China en de Verenigde Staten, dan is dit cijfer nog magerder.

Hoe meer data, hoe slimmer AI wordt

De Europese markt is weliswaar jong, maar groeit snel. Het gros van de Europese AI-sector houdt zich bezig met data-analyse. Data zijn dan ook de fundering voor elke mogelijke AI-toepassing. Op basis van de data die je een AI voedt, wordt het algoritme steeds slimmer om op den duur zelfstandig patronen te kunnen herkennen. Op menig beurspodium wordt dit ook wel aangeduid als machine-learning.

Op basis van grote hoeveelheden informatie kan AI vervolgens conclusies trekken die een mens nooit voor mogelijk had gehouden. Al enkele jaren terug deed transportbedrijf UPS een interessant experiment. Na het verzamelen en analyseren van data over de route van hun bezorgbusjes, lieten zij deze alleen nog maar rechts afslaan. Waarom? Het bleek niet alleen kostbare levertijd, maar ook miljoenen liters benzine op jaarbasis te besparen. Dit omdat de busjes minder vaak voor een rood licht op tegenliggers stonden te wachten.

De mogelijke toepassingen van AI zijn eindeloos. Kunstmatige intelligentie is revolutionair, maar tegelijkertijd wordt de technologie al decennialang door ons allemaal gebruikt. Navigatiesystemen, stappentellers, aanbevelingen in webwinkels, beeld- en stemherkenning, chatbots. Dit zijn allemaal AI-technologieën gevoed door machine-learning.

Garbage in, garbage out

Hoe vernuftig ook, de data die je een AI voedt moeten wel kloppen. Wat je invoert, komt er aan de andere kant ook weer uit. Garbage in betekent garbage out. Data zijn dan ook in geen geval objectief. Wanneer deze fouten bevatten of incompleet zijn, schiet je er dus niets mee op. Zo kan je enerzijds een AI leren om hartziekten in een vroeg stadium te constateren op basis van scans en medische gegevens. Anderzijds, toen de onderzoekers van MIT hun fotoherkenningssoftware een reeks aanstootgevende afbeeldingen van een berucht internetforum voerden, herkende hij in een doodgewone inktvlek plotseling bloederige moorden. De eerste psychopatische AI genaamd ‘Norman’ was geboren.

Zorg dus dat de data die je verzamelt de werkelijkheid weerspiegelen en representatief zijn voor de hulpvraag die je als bedrijf hebt. Alleen dan kun je overgaan tot data-analyse en, uiteindelijk, de implementatie van AI.

Een economische revolutie

Het duurt niet lang meer voor de computer het menselijk brein op meerdere gebieden overstijgt. De komende jaren zullen we grote sprongen zien in onder meer de industriële, logistieke en financiële sector. Hoe dan ook komt er een economische revolutie, vergelijkbaar met de agrarische en industriële revolutie daarvoor.

Dat wil overigens niet zeggen dat we massaal moeten vrezen voor onze banen. Nieuw onderzoek van OESO concludeert dat in moderne westerse landen slechts 14 procent van de banen het risico loopt geautomatiseerd te worden. In Nederland is dat percentage nog kleiner, namelijk 11,4 procent. Eerder onderzoek van Oxford University dat vaak wordt aangehaald in doemscenario’s en bijna de helft van onze banen ziet verdwijnen, blijkt volgens OESO onnodige bangmakerij. Er is namelijk een belangrijk detail vergeten: een beroep bestaat uit veel verschillende taken.

Een deel van ons takenpakket kan ongetwijfeld makkelijker en sneller machinaal gedaan worden, zoals herhaaldelijke berekeningen van banken en verzekeraars. Ook zwaar fysiek of zelfs gevaarlijk werk kunnen we straks beter aan bots overlaten. Maar ook in deze gevallen is de menselijke intelligentie onmisbaar. Mensen zijn hard nodig om de potentie van AI ten volste te benutten. Door te interacteren met slimme software kan AI ons ondersteunen, onder meer door de impact van onze besluitvorming op grote schaal te meten. Zo blijft er voor medewerkers meer tijd over voor daadwerkelijke bedrijfsvoering, complexe besluitvorming en creatieve probleemoplossing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond