-

Waarom een marketplace bijdraagt aan meer groei

De afgelopen jaren steeg het aantal online marketplaces en deze trend is door de uitbraak van het coronavirus en bijbehorende maatregelen in een versnelling geraakt. Uit onderzoek blijkt dat vooral retailers met een eigen marketplace het afgelopen jaar snel zijn gegroeid.

Afgelopen maand lanceerde technologiebedrijf Mirakl de eerste editie van de Enterprise Marketplace Index, een onderzoek over de belangrijkste ontwikkelingen in het marketplace-landschap. Aan het onderzoek deden diverse grote B2C marketplaces mee die samen 50.000 verkopers, 60 miljoen producten en 100 miljoen aanbiedingen vertegenwoordigen.

Marketplace versnelt groei

Een van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek is dat marketplaces in 2020 op jaarbasis met 81% groeiden. Dit terwijl de e-commercemarkt over dezelfde periode met 40% groeide. 

De groei werd met name aangejaagd door de verkopers op het platform. Het afgelopen jaar steeg het aantal verkopers op de marketplaces met gemiddeld 46%, terwijl de omzet per verkoper met 24% toenam. De toename van zowel het aantal verkopers als de door hen gerealiseerde omzet laat zien dat er geen kannibalisatie tussen verkopers plaatsvindt, maar dat ze elkaar juist versterken. Nieuwe verkopers bieden bestaande verkopers bijvoorbeeld nieuwe mogelijkheden, zoals cross-selling en terugkerende bezoekers dankzij een breder productaanbod, wat uiteindelijk leidt tot een hogere klantloyaliteit.

Om in te spelen op het feit dat consumenten steeds meer online kopen breidden marketplaces afgelopen jaar hun assortiment met gemiddeld 32% uit, waardoor hun gemiddelde verkoopwaarde met maar liefst 81% toenam.

Een goed voorbeeld in Nederland is Blokker, dat dankzij de inzet van een eigen marketplace omzet en productaanbod jaar op jaar flink heeft zien toenemen. Inmiddels hebben zich bij Blokker Connect! 200 externe verkopers aangesloten. Het assortiment op Blokker Connect! steeg van 10.000 producten in 2017, naar één miljoen producten in 2020. Inmiddels wordt 50% van de totale online omzet van Blokker binnengehaald via de marketplace. Dat was in 2017 nog 11%.    

Extra omzetkanaal

Onder de streep zagen retailers met een marketplace de onderliggende groei het afgelopen jaar verbeteren. Door een eigen platform op te zetten en andere verkopers de mogelijkheid te bieden om zich daarop aan te sluiten hebben zij een nieuw omzetkanaal gecreëerd.

Het afgelopen jaar droeg iedere verkoper gemiddeld $109.766 bij aan de Gross Merchandise Value (GMV). De commissies die marketplaces rekenden bedroegen gemiddeld 13,5%, waarbij 50% van de respondenten een commissie rekenden tussen de 11,2% en 18,4%. Zodoende realiseerden marketplace retailers per verkoper een omzet van $14.796. 

Verdere groei in 2021 verwacht

Mirakl zag de GMV van marketplaces die gebruikmaken van hun softwareoplossingen het afgelopen jaar met 110% toenemen en verwacht dat deze groei in 2021 doorzet. 

Aan de ene kant zien bedrijven namelijk dat een marketpace hen de mogelijkheid biedt om een extra afzet- en omzetkanaal te creëren. Daarbij hoeven zij zelf geen voorraad aan te houden voor de producten die door derden op het platform worden aangeboden en genereren de marketplace retailers een goede marge over alle verkopen die op het platform worden gerealiseerd.

Aan de andere kant zijn consumenten ook steeds meer op zoek naar meer gemak en een breed online productaanbod. Uit de IBM U.S. Retail Index blijkt dat de coronapandemie de verschuiving van fysieke winkels naar online verkopen met vijf jaar heeft versneld en de verwachting is dat consumenten meer dan voorheen online blijven winkelen. 

Marketplaces trends en tips

Een belangrijke trend is dat consumenten steeds meer lokale en duurzame producten willen kopen. Het marktplaatsmodel is een ideale manier om lokale verkopers aan te sluiten die kunnen voldoen aan de duurzaamheidswensen van consumenten. Een goed voorbeeld hierin is de Franse supermarktketen Carrefour, dat tijdens de coronacrisis een marketplace opende waarop kleine lokale verkopers zonder commissie hun levensmiddelen konden aanbieden.

Bedrijven die aan de slag willen met een eigen marketplace moeten op de volgende zaken letten:

  • Begrijp de behoeften van je klanten en definieer je meerwaarde als platform
  • Begin met een minimaal levensvatbaar ecosysteem van klanten, producten en verkopers
  • Verbeter en breid continu het aanbod op je marketplace uit
  • Meet de resultaten, test wat werkt en wees flexibel om snel in te springen op nieuwe mogelijkheden
  • Bouw een team dat zich volledig toelegt op de ontwikkeling van je marketplace
  • Zorg voor een breed draagvlak binnen de gehele organisatie achter het marketplace initiatief
  • Lever een uitstekende klantervaring en klantbeheer
  • Investeer in het trekken van verkeer naar je marketplace

 Over de auteur: Philippe Corrot is mede-oprichter en CEO van Mirakl

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond