More artikelen

Privacymaatregelen Apple kosten andere techbedrijven honderden miljarden

De privacymaatregelen die Apple in iPhones stopte in het voorjaar van 2021 leverden vier techbedrijven 315 miljard dollar aan gederfde reclame-inkomsten op. Geld dat niet verdiend is omdat consumenten niet ongeremd konden worden afgegraasd.

Privacy

Apple maakt iPhones tot mobiele kassa’s

Kleine en ambulante bedrijven kunnen binnenkort betalingen van klanten ontvangen via hun iPhone zonder extra andere hardware.

Tech

Apple Car misschien al in 2025

Een doorbraak in het chipdesign geeft Apple eindelijk een richting in de route die het kan bewandelen bij het ontwerpen van een elektrische auto. De grootste optimisten bij de computermaker gokken dat het eerste voertuig misschien al wel in 2025 uit de fabriek kan rollen.

Tech

Apples privacyregels ontnemen techgiganten 10 miljard reclame-omzet

Snap, Facebook, Twitter en YouTube liegen een beetje als ze zeggen geen last te hebben van strengere privacyregels. Een techbedrijf in de reclamesector rekent voor dat zij gezamenlijk twaalf procent van hun reclame-omzet zagen verdampen. Miljarden dollars.

Marketing

Apple Mail Privacy Protection is live: wat je voor je mailingcampagnes écht moet weten

Apple Mail Privacy Protection is live. En dat heeft direct gevolgen voor het meten van het effect van mailings. Maar wat is er nu precies aan de hand?

E-mailmarketing

Digitale kolonisatie

Science fiction wordt ‘science fact’. Van telefoon tot tandenborstel: alles verbonden met het internet. Ook Apple heeft wat nieuws. Hoera of kolonisatie?

Internet of Things

Tracking Prevention bij Apple: de impact op adverteerders en publishers

Apple gaat tracking cookies in apps vanaf iOS 14.5 beperken. Wat zijn de gevolgen en hoe kun je gebruikers overtuigen met cookies in te stemmen?

Tech

Apps in iOS 14.5: een analyse van zo’n 100 promptberichten

In Apple’s iOS 14.5 moeten apps voortaan toestemming vragen voor in-app tracking. Hoe doen ze dat? Een analyse van het woordgebruik in de promptberichten.

Marketing

Ecosia wordt standaard zoekmachine van Apple-apparaten

De Duitse milieu- en privacyvriendelijke zoekmachine Ecosia wordt de standaardzoekmachine iOS, macOS en iPadOS.

Tech

Apple vertraagt publicatie reclameblokkade in iOS 14

Apple wacht nog een paar maanden met de invoering van technieken in iOS 14 die persoongerichte gerichte reclame nagenoeg onmogelijk maken. Uitgevers van apps, onder wie klagend Facebook, krijgen nog even tijd om zich op de nieuwe situatie voor te bereiden.

Online advertising

Facebook in paniek om nieuwe versie Apple iOS

Facebook is lichtelijk in paniek omdat het honderden miljoenen dollars omzet gaat verliezen zodra iOS 14 voor iPhones uitkomt. Dat is vermoedelijk volgende maand.

Online advertising

Hoe Apple zich op lijkt te maken voor een nieuwe toekomst voor apps

Met drie kleine aankondigen luidt Tim Cook en zijn team een nieuw tijdperk in waarin onze telefoon er totaal anders uit gaat zien.

Innovatie

Apple blokkeert reclametracking in iOS 14

Veertig procent van de Nederlandse eigenaren van een smartphone is vanaf september niet meer te tracken om reclamedoeleinden. Apple maakt het kunnen uitlezen van de Advertising ID in iOS 14 dan opt-in, iets dat vrijwel niemand zal doen.

Privacy

Europese Commissie start mededingingsonderzoeken naar Apple

Er komen formele onderzoeken door de Europese Commissie naar de iOS App Store en Apple Pay. De belangrijkste bezwaren zijn de commissie van 30 procent die Apple rekent over betalingen die via de apps lopen en het alleenrecht op NFC-toegang voor Pay.

Legal

Volgende week eerste versie Covid-API Apple en Google

Apple en Google staan op het punt om de eerste versie van hun gezamenlijke coronatrackingtechnologie te publiceren richting softwareontwikkelaars.

Tech