More artikelen

Grootste deel Olympisch internetverkeer naar NBCOlympics.com

De website NBCOlympics.com kreeg van alle Olympische websites in Amerika het grootste aantal bezoekers, dit volgens onderzoek van Jupiter Media Metrix. De topdag was op 21 februari, vier dagen voor het einde van de spelen, toen de site twee miljoen unieke bezoekers kreeg. Op nummer twee stond die dag de Olympische site van CNN, CNNSI.com, met 683.000 bezoekers. Op de derde plaats eindigde SaltLake2002.com, dat op die dag 666.000 unieke bezoekers kreeg te verwerken.

Fusie Jupiter en NetRatings van de baan

update Onderzoeksbureaus Jupiter Media Metrix en NetRatings hebben hun fusie afgeblazen. De Amerikaanse overheid heeft bedenkingen bij de samenwerking. NetRatings, waarin VNU een meerderheidsbelang heeft, kondigde na de bekendmaking meteen aan dat het vijftien procent van het personeel gaat ontslaan.

Creditcardmaatschappijen zoeken vaker online naar klanten

Bedrijven die krediet aanbieden zijn sterk in opkomst als adverteerder op internet. Het aantal ad-impressies in de Verenigde Staten is in het derde kwartaal met 93 procent gestegen ten opzichte van begin dit jaar. Dit zegt Jupiter Media Metrix. Amazon.com verschaft nu ook krediet, het lanceerde een 'virtuele creditcard'.

Voorlopig geen standaard in online bereiksmetingen

Met de overname van Jupiter Media Metrix krijgt NetRatings wereldwijd een dominante positie op de markt voor online bereiksonderzoek. Of hiermee de meetmethoden van NetRatings de norm zullen worden, is onduidelijk. "Het is een illusie is om te denken dat er ooit één standaard zal komen."

Jupiter stelt voorspelling omzet internetreclame bij

Onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix heeft de voorspelling voor bestedingen aan online advertising naar beneden bijgesteld. In plaats van 7,3 miljard dollar zal de wereldwijde omzet aan internetreclame dit jaar 5,7 miljard dollar bedragen. Het zijn niet de buttons en banners waarvan de meeste groei wordt verwacht, over vijf jaar wordt er meer besteed aan andere vormen van online marketing.

Jupiter: Pop-under ten koste van merkaffiniteit

Pop-under advertenties dragen zonder meer bij aan merkbewustzijn en zouden ruim dertig procent van het totale webpubliek bereiken. Dat zeggen analisten van onderzoeksbureau Jupiter Media Matrix . Ze waarschuwen echter dat pop-unders bouwen aan merkbewustzijn ten koste van merkaffiniteit. Met andere woorden: mensen onthouden de pop-under wel maar waarderen het gebodene niet.

Jupiter: muziekverkoop via internet groeit met 43 procent

De recente perikelen rond Napster hebben weer even sterk het licht geworpen op muziek aanbieden via internet. Tijd voor een onderzoek, dacht Jupiter Media Metrix , met als vraag: Wat gaat muziekverkoop via internet de komende jaren opleveren? Uitkomst: in de Verenigde Staten 6,2 miljard dollar in vijf jaar tijd.

Jupiter: Amerikaans web wordt beheerst door enkele bedrijven

Slechts veertien bedrijven beheersen zestig procent van alle minuten die Amerikanen op het web doorbrengen. Onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix constateert een enorme afname van het aantal sites dat veel bezocht wordt; in maart 1999 waren er nog 110 bedrijven die voor zestig procent van de internetminuten tekenden.

Jupiter: hulp nodig voor online supermarkten

Ondanks pessimisme in de markt blijft het onderzoeksbureau Jupiter Media Metrix positief over de toekomst van online kruideniers. Toch kunnen de internetsupers het waarschijnlijk niet alleen af. Hulp van de industrie voor verpakte levensmiddelen is volgens Jupiter onvermijdelijk en broodnodig.

Jupiter: Webwinkels doen te weinig tegen retourzendingen

Volgens Jupiter Media Metrix zal het aantal terugzendingen naar Amerikaanse webwinkels oplopen tot negentig miljoen in 2005. Webwinkels doen te weinig om deze omvang terug te dringen met het verzamelen van data over het waarom van de retournering, aldus Jupiter. DeWinkel.com kan het zich niet voorstellen dat er sites zijn "die het zich kunnen permitteren" om dit niet te doen.

Jupiter: Meer verticale banners, effect nog niet bewezen

Verticale banners worden steeds meer gebruikt, in het vierde kwartaal groeide het aantal in de Verenigde Staten met zeventig procent. Dit zegt Jupiter Media Metrix . Het onderzoeksbureau constateert tevens dat de bannertarieven eind vorig jaar met nog eens 3 dollar zijn gedaald. Volgens het IAB en belangenbehartiger van reclamebureaus AAAA is er grote steun voor de nieuwe formaten.

Marktplaats Eumedix moet handel stoppen

Eumedix , de marktplaats voor medische artikelen, moet de deuren sluiten. Oprichter Jan Siderius kon geen aanvullend kapitaal vinden, en heeft alle 25 werknemers moeten ontslaan. Vorige maand stond het bedrijf nog in de top tien 'B2B winners' van bureau Jupiter MMXI.

Jupiter: Weerzin tegen syndicatie kost omzet

Content in digitale archieven vertegenwoordigt in 2006 een waarde van 6,3 miljard dollar. Maar de eigenaren laten in 27 procent van de gevallen de mogelijkheid liggen om er geld mee te verdienen. Dit zegt Jupiter Media Metrix . Eigenaren denken ten onrechte, aldus Jupiter, dat ze de distributie zelf wel ter hand kunnen nemen, er is weerzin om dit via syndicatie aan een derde partij over te laten.

Jupiter MMXI: Minder dan honderd marktplaatsen overleven

Minder dan honderd van de huidige vijfhonderd Europese online marktplaatsen zullen overleven , denkt bureau Jupiter MMXI. Om aan te geven welk soort marktplaats de meeste kans van slagen heeft, stelden de onderzoekers een top tien samen van kansrijke Europese bedrijven. In die top tien staat ook het vanuit Nederland gestarte Eumedix , marktplaats voor medische hulpmiddelen.

VS: enorme groei breedbandaansluitingen in 2005

In 2005 is het aantal breedbandaansluitingen van Amerikaanse werknemers toegenomen van 24 miljoen naar 55 miljoen, voorspelt onderzoeksbureau Jupiter Research in haar 'Broadband & Wireless Rapport . Die groei zal volgens Jupiter een overbelasting van het netwerk tot gevolg hebben.