Nederlandse gezinnen haken af bij kabeltelevisie
Jonge gezinnen in Nederland maken wekelijks gebruik van betaalde videodiensten als Netflix en Videoland. Dat is de helft meer dan de rest. Nieuwe SKO-cijfers tonen de populariteit van betaal-tv aan.
Jonge gezinnen in Nederland maken wekelijks gebruik van betaalde videodiensten als Netflix en Videoland. Dat is de helft meer dan de rest. Nieuwe SKO-cijfers tonen de populariteit van betaal-tv aan.
Miljoenen Nederlanders zagen vorige maand online video’s die de omroepen enkel op internet uitzonden, niet op tv. Publieke omroepen zijn de grootste leverancier hiervan.
Rond de 420.000 kijkers keken eind januari en begin februari online naar de aflevering van tv-serie De Luizenmoeder van 28 januari. Niet eerder sinds de start van de publicatie van online kijkcijfers in 2016 keken zo veel mensen online naar een programma, aldus Stichting Kijkonderzoek.
De Nederlander keek in 2017 gemiddeld 178 minuten per dag televisie. Dit is drie procent minder dan in 2016, weer een daling. Netflix-achtigen krijgen gemiddeld elf minuten dagelijkse kijktijd.
De publieke en commerciële tv-zenders in Nederland bereikten in september 19 procent van hun kijkers niet via televisie maar via een smartphone, tablet of computer. In de zomervakantie was de telefoon de dominante digitale drager.
De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) hebben beiden hun handtekening gezet onder de verlenging van het contract voor het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO).
Het aantal huishoudens met werkend internettoegang op de televisie is afgelopen halfjaar met veertien procent gestegen tot 42 procent. Bij dit tempo heeft volgend jaar meer dan de helft connected tv en kunnen ‘over the top’-diensten serieus gaan concurreren met het aanbod van de tv-netwerken.
Tachtig procent van de kijkers van het tv-programma ‘Noddy detective in speelgoedland’, uitgezonden op NPO3, zag de uitzending niet live op televisie maar op internet.
Stichting KijkOnderzoek (SKO) is begonnen gecombineerde kijkcijfers te leveren voor online video en televisie. Uitgevers exploitanten en adverteerders krijgen zo goed zich op hun crossmediale bereik en in hoeverre tv en online elkaar aanvullen.
De video-archieven van de publieke en commerciële omroepen worden vaker per telefoon en tablet bekeken dan vanaf een desktop of laptop.
In 2016 keken er maandelijks gemiddeld 3,3 miljoen Nederlanders achteraf naar een tv-programma via internet. Opvallend ook dat meer dan veertig procent van het kijkpubliek afgelopen jaar geen enkel programma terugkeek via computer, tablet of telefoon.
De Nederlander keek in 2016 dagelijks gemiddeld 3:03 uur televisie. Dat is vier procent minder dan in 2015. Die daling wordt voornamelijk verklaard door de toename (+13%) van video on demand en uitgesteld tv-kijken.
Een tv-programma dat op internet bijna beter scoort dan op televisie. Die eer viel NPO3-programma Rundfunk vorige week toe.
Het nieuwe Nederlandse bereiksonderzoek NOBO is officieel gelanceerd. Dat omvat web- en videoverkeer, waar vanaf volgend jaar ook Facebook, Google, Netflix en YouTube deel van uitmaken.
Bijna veertig procent van de Nederlandse huishoudens heeft een televisie met een internetverbinding erin. Connected tv’s zijn de enige elektronica die nog steeds een opmars maken in de huiskamers.