-

Zo zet je Affiliate Marketing effectief in

Veel marketplaces bieden programma’s voor Affiliate Marketing, maar ook via andere kanalen kan Affiliate Marketing een interessante omzet-booster zijn. Verschillende modellen om het middel effectief in te zetten. 

Affiliate Marketing is een markt die hard aan het groeien is. Naar verwachting zal de omvang van de markt wereldwijd  groeien naar 17210 miljoen USD in 2026. Dat zou een groei van 80% zijn in de komende 5 jaar, bijna een verdubbeling. Maar affiliate marketing is al lang niet meer wat veel mensen nog denken: sites vol met links & advertenties.

In dit blog duiken we in:

  • wat is Affiliate Marketing?
  • verschillende Affiliate Marketing modellen
  • de voordelen van Affiliate Marketing.

Wat is Affiliate Marketing?

Affiliate marketing is een vorm van Pay for Performance Marketing. Een affiliate marketeer krijgt betaald (een eenmalige of terugkerende) commissie wanneer hij betalende klanten aanlevert bij een bedrijf. Dit maakt het een kost effectieve manier van marketing voor bedrijven, gezien ze alleen betalen wanneer ze ook echt iets hebben verkocht.

Bedrijven zoals bol.com, Amazon en Ebay bieden allemaal een affiliate programma en je kan je vaak binnen minuten aanmelden voor hun programma. Zie hieronder hoe je je bij Bol.com kan aanmelden, ze bieden tot 8% commissie over de verkopen die via affiliates worden gedaan.

Bron: https://www.bol.com/nl/nl/m/affiliate-marketing/

Verschillende Affiliate Marketing Modellen
Fysieke producten

Het aanbieden van fysieke producten is vaak met eenmalige commissie, iemand koopt iets en de affiliate krijgt een commissie. In het geval van Bol.com kan het tot 8% zijn op het aankoop bedrag. Om hiermee echt een inkomen mee te verdienen zal je veel moeten verkopen, wat ook betekent dat je veel verkeer naar dit soort sites moet krijgen, dit zal niet voor iedereen haalbaar zijn.

Wanneer je wel deze kant op wilt gaan; goede en relevante content is hierbij heel belangrijk, wanneer de content of links die plaatst niet bij elkaar aansluiten dan zal je ook niet veel ‘verkopen’. Een mooi voorbeeld staat hieronder, waarbij een website met alles over hardlopen ook een link heeft naar de hardloopwinkel van Bol.com.

Door deze tactiek zal het aantal kliks veel hoger liggen dan wanneer de banner / link niet aansluit met de content op de website.

Software Diensten

De snelst groeiende vorm van Affiliate Marketing is het aandragen van software diensten, hiermee kan je namelijk terugkerende commissies ontvangen. Elk bedrijf maakt gebruik van software, hier betalen ze tegenwoordig een maandelijkse of jaarlijkse fee voor. Dit noem je SaaS; Software As A Service.

In plaats van eenmalige commissies kan je terugkerende commissies ontvangen, dit betekent dat je minder verkopen nodig hebt om je inkomen te laten groeien. De termijn dat je commissie kunt ontvangen kan zelfs lifetime zijn, dat betekent dat je commissie ontvangt zolang degene die jij hebt verwezen blijven betalen. Zie hieronder een voorbeeld affiliate marketing in SaaS.

De voordelen van Affiliate Marketing
Voor Affiliates

Als Affiliate zijn de grote voordelen; je hebt zelf geen product/dienst nodig en je kan er direct mee beginnen. Als affiliate kan je de producten promoten zoals jij wilt, let wel dat je vaak geen betaalde advertenties mag draaien.

Het grote voordeel is dat je dit kan starten naast je (huidige) fulltime baan om zo een passief inkomen voor jezelf te kunnen genereren. Wanneer je een site opzet met hoge focus op SEO en kwalitatieve content verzeker je jezelf op lange termijn van nieuwe sales.

Voor bedrijven

Als bedrijf betaal je pas als iemand jou betalende klanten aanlevert, echt “pay per performance” en je kunt je ook afdekken tegen vormen van fraude. Het grote voordeel hiervan is dat je acquisitie kosten (CAC) om nieuwe klanten binnen te halen heel erg dalen, puur omdat je alleen maar betaalt hetgeen wat je wilt; betalende klanten.

Wanneer je een tool gebruikt om je affiliates in te managen, zorg dan dat de links SEO friendly zijn. Op deze manier kan je dus ook backlinks naar je domein krijgen wat je weer in je SEO verder gaat helpen.

Hoe kan je starten als affiliate marketer?

Wanneer je als affiliate wilt starten met Affiliate Marketing is het goed om een aantal dingen uit te zoeken, voordat je echt een website gaat inrichten. De vragen die je jezelf kan stellen zijn.

  • In welke industrie wil ik iets gaan doen?
  • Welke programma’s zijn er beschikbaar in deze industrie?
  • Hoeveel concurrentie is er op dit moment?
  • Hoeveel producten / diensten moet ik verkopen om mijn doel te halen?

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Zoals je met alles, hoe beter de voorbereiding en onderzoek vooraf, hoe meer je er later uit kan gaan halen. Voorbeeld hiervan is; een zoekwoorden onderzoek. Wanneer je dit vooraf uitvoert weet je exact hoe moeilijk het gaat zijn om te scoren binnen google en wat voor verkeer je kan verwachten op je website.

Zie hier een lijst van tools die je kunt gebruiken om te starten voor onderzoek en om te starten. Er zijn genoeg sites die je content aanbieden van hoe je kunt starten en de stappen die je kunt volgen. Zie hier een affiliate marketing academy met een aantal basics met betrekking tot affiliate marketing.

Hoe kan je een affiliate programma opzetten voor je bedrijf?

Het opzetten van een partner of affiliate programma hoeft niet moeilijk te zijn. Technisch gezien zijn er een aantal dingen die je wilt bepalen vooraf;

  • Ga je het zelf managen met UTM tags & Google Analytics?
  • Ga je een tool gebruiken die alles voor je managet?

Daarnaast is het ook goed om jezelf af te vragen; wil ik aanvragen krijgen van partners om aan mijn programma deel te nemen? Sommige bedrijven hebben geen publiekelijk partner programma en de partners worden geselecteer op hun eigen criteria. Waar andere bedrijven een publiek partner programma hebben, zie hier het voorbeeld van Pipedrive.

Bron: https://www.pipedrive.com/en/partner

Het is heel afhankelijk van je doelgroep, type partners wat je zoek en product om te bepalen wat het beste voor jouw bedrijf gaat werken. Wanneer je gaat voor een publiekelijk programma is er nog één keuze die je wilt maken; wil ik gevonden worden door potentiele nieuwe partners, of wil ik iedereen zelf uitnodigen?

Zie hieronder het voorbeeld van mijn tool Reditus, waar bedrijven zoals Presscloud zich zelf presenteren in een marketplace. Via deze manier krijgen ze nieuwe aanvragen van mensen die hun product willen promoten.

Bron: https://app.getreditus.com/marketplace

Affiliate commissies

Commissies is iets waar je goed moet kijken als bedrijf & affiliate om te bepalen of het voor jou gaat werken. Hieronder kijken we per kant wat jezelf kan afvragen.

Voor affiliates

Eerste vraag zal zijn: wat voor inkomsten hoop je uit Affiliate Marketing te gaan halen? Hoe gaat de aangeboden commissie jou hierbij helpen? Wanneer je fysieke producten van bol.com gaat aanbieden, hoeveel televisies zou je moeten verkopen om € 2.000 per maand over te houden.

Wat is de verwachte conversie van klik > verkoop, en hoeveel bezoekers zouden er op de link of advertentie klikken? Het vooraf bepalen is iets wat lastig kan zijn, maar wel belangrijk omdat je dan kan bepalen of een bepaald programma je bij jouw doel gaat helpen.

Voor bedrijven

Als bedrijf ga je (als het goed is) besparen op marketing, gezien de partners het werk voor je gaan doen. Als je al een berekening hebt van je huidige Customer Acquisition Costs is het goed om deze erbij te pakken. Kort gezegd; hoeveel kost het je nu om een nieuwe betalende klant te werven?

Je kunt het ook omdraaien, hoeveel is een betalende klant jou waard? Wat zou je ervoor over hebben. Dit kan je dan omzetten in een % en een tijdsduur (wanneer je een abonnement verkoopt). Een mooi voorbeeld om partners te stimuleren meer klanten aan te dragen is om een staffel in te bouwen, zie hieronder een voorbeeld hoe dat eruit kan zien.

 

Over de auteur: Joran Hofman is eigenaar van Sales Loves Marketing

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond