More stories

Integratie online en offline analytics blijft onbekend terrein

Voor de meeste bedrijven is het combineren van webanalytics en data uit tv, radio of print nog onbekend terrein. Dat bevestigen diverse experts. Wel zeggen ze de vraag naar oplossingen voor deze uitdaging te zien toenemen. Er wordt gezocht naar integratiemogelijkheden. Men is al in staat onderin de funnel, dicht op het koopmoment, nauwkeurig te meten hoe gebruikers zich bewegen en reageren op iedere uitgegeven marketingeuro. Maar of en hoe een merkcampagne op tv concreet de conversie beïnvloedt is voor velen nog gissen.

Analytics

Workshop: aan de slag met call tracking

Weet je eigenlijk hoeveel telefoontjes je website precies oplevert en via welk marketingkanaal deze binnen komen? En wat de waarde ervan is? Door nieuwe advertentievormen als click-to-call neemt dit soort verkeer alleen maar toe. De ROI meet je met call tracking.

Attributie

Betere campagnes? Erken potentie en beperkingen van huidige attributie

Wil je als marketeer weten of bepaalde kanalen of campagnes hebben bijgedragen aan een doel op de site dan kijk je naar de conversie-attributie. Zo wordt duidelijk of het budget goed is besteed of dat bijsturing nodig is. Maar zijn de modellen echt zo zinnig als ze lijken? En welke uitdagingen kom je zoal tegen?

Analytics

Cross Device Data meten in Google Adwords

Een van de grootste uitdagingen in het leven van een onlinemarketeer is het meten en beoordelen van Cross Device Data. Gelukkig is het nu een stuk makkelijker gemaakt om Cross Device Data te meten en inzichten te krijgen in hoe de campagnes tussen verschillende apparaten presteren. Wil je weten hoe? Lees dan snel verder!

Attributie

Grenzen vervagen tussen off- en online met Adwords in-store visits

Waar Nintendo een fantastische koppeling maakte tussen de online en offline wereld met Pokémon Go, kon Google natuurlijk niet achterblijven. Feitelijk al in december 2014 geïntroduceerd, maar nu pas voorzichtig uitgerold in Nederland; de in-store visits in Google AdWords. Een nieuwe metric die de invloed van Google AdWords op offline winkelbezoek weergeeft.

Attributie

Google Store Visits: wat levert online inzet op aan offline omzet?

Nederlanders hebben in 2015 voor ruim 16,26 miljard euro online gekocht. De cijfers over 2016 zijn nog niet bekend maar Thuiswinkel.org voorspelde eind 2016 dat de online omzet uitkomt op 19,63 miljard euro, een stijging van 21 procent. (Bron: Thuiswinkel.org). Maar nog steeds vinden meer dan 90 procent van de aankopen plaats in de fysieke winkel. Eén van de uitdagingen waar adverteerders met fysieke winkels mee te maken hebben is: wat levert mijn onlinemedia-investering aan offline omzet op?

Attributie

Conversie-attributie is flauwekul

Soms is het tijd om iets te doen wat je niet eerder hebt gedaan. Dit is zo’n moment. Een moment waarbij ik de bestaande opvattingen van de gevestigde orde met betrekking tot conversie-attributie ga ontkrachten in de vorm van mijn eerste blog.

Attributie

Minder budget display advertentie door marketingattributie

Een beter beeld van welk kanaal heeft bijgedragen aan de conversie leidt tot een betere verdeling van marketingbudget. Maar in hoeverre heeft de marketeer het idee dit goed in praktijk te brengen?

Conversie

Hoe zet je conversie-attributie op in Google Analytics?

Zeven op de tien marketeers vinden conversieattributie belangrijk maar 40 procent weet niet hoe ze dit moeten aanpakken, blijkt uit onderzoek van Adroll. Bram de Jonge geeft tips aan Hans Voorn tijdens Performance 2016.

Analytics

Vier vragen over DMP’s die elke klant gaat stellen

De ene na de andere grote adverteerder kiest ervoor zijn data centraal te stellen in zijn (digital) marketingstrategie en kiest ervoor om een Data Management Platform (DMP) te gebruiken om zijn data maximaal te laten renderen. Onderstaande vier vragen blijven hierbij terugkomen.

Analytics

Geen klik? Toch resultaat

Wat is nou daadwerkelijk de waarde van een online advertentie-impressie? Het is een steeds terugkerende discussie, waar het definitieve ei nog niet over is gelegd.

Attributie

‘Cross device tracking niet het grote probleem, dat komt uit andere hoek’

Is het een groot probleem dat er nog steeds geen totaaloplossing is voor cross device tracking? Dat blijkt wel mee te vallen. Het echte probleem komt uit een andere hoek.

Analytics

Nieuwe tak WPP zoekt concurrentie Google en Facebook

Reclamegigant WPP creëert het bedrijfsonderdeel [m]PLATFORM dat op zo’n schaal in data en marketing is gespecialiseerd dat het de concurrentie wil kunnen aangaan met Google en Facebook.

Digital Agencies

Case: attributie van Facebookadvertising bij De Persgroep

Door de ontwikkeling van attributie krijgen adverteerders een steeds beter beeld van de totale toegevoegde waarde van elk kanaal en touchpoint. Attributie van Facebookadvertising blijft echter complex. Wat is nu de exacte rol van Facebook in de journey? En hoe pakt dat uit bij onderstaande campagne van De Persgroep?

Attributie

Heb je al een digitaal budget?

In het laatste kwartaal van het fiscale jaar wordt er traditiegetrouw volop gesproken over de budgetten van komend jaar. Zo ook over digitaal. De e-commerce managers willen groei van hun investeringen om de vele nieuwe features op de roadmap te kunnen financieren. De marketeers willen vooral groeien met adverteren in digitale kanalen. IT wil geld om de legacy systemen uit te faseren of naar de cloud te brengen. De directie worstelt met de vraag hoeveel bedrijfsresultaten al die meerkosten gaan opleveren. Herkenbaar?

Strategy