Oracle: cookieloos Chrome is een farce
“Bordeeleigenaar Google wil lid worden van het koor”. Zo omschrijft lobbyist Ken Glueck van Oracle Googles nieuwe reclamemachine FLoC in browser Chrome.
“Bordeeleigenaar Google wil lid worden van het koor”. Zo omschrijft lobbyist Ken Glueck van Oracle Googles nieuwe reclamemachine FLoC in browser Chrome.
Ierland, de in Europa belangrijke toezichthouder op de privacy, ligt onder vuur om zijn in sommige ogen te slappe behandeling van techgiganten. Veel bedrijven hebben hun EU-hoofdkantoor in Dublin en krijgen daar amper tikken op de vingers.
Het tracken van internetgebruikers met cookies stopt binnenkort, maar Googles alternatief FLoC is geen verbetering. Het is enkel een andere vorm van persoonsgericht adverteren, vindt burgerrechtenorganisatie EFF.
Veertig procent van de Europese ondervraagden geeft aan dat zijn bedrijf niet klaar is voor het wegvallen van 3rd party cookies. Dertig procent wel, aldus een onderzoek van IAB Europa onder media- en reclameprofessionals.
De Noorse privacywaakhond beboet Grindr voor tien miljoen euro vanwege het overtreden van privacyregels. De datingapp deelde zonder toestemming van de gebruiker diens profielinformatie met reclamenetwerken.
Door de cookiewet, GDPR, publieke opinie ten opzichte van privacy, Apple’s Intelligent Tracking Prevention (ITP) en andere browser updates neemt de effectiviteit van tracking cookies steeds verder af. Hoe speel je hier handig op in? Bekijk de webinar.
Deutsche Telekom gaat een samenwerking aan met Nextcloud zodat bedrijven een open source, privacyveilige cloudomgeving kunnen afnemen.
Data van Whatsapp-gebruikers worden per volgende maand automatisch gedeeld richting de dataservers van Facebook. Dat vloeit vooruit een update van het privacybeleid.
De Franse privacytoezichthouder CNIL legt Google een boete van 100 miljoen euro en Amazon een van 35 miljoen euro op. De Amerikanen gaan over de privacygrens wat betreft het gebruik van cookies.
Alle nationale privacytoezichthouders van de Europese Unie raden bedrijven aan om data van EU-burgers uit Amerikaanse handen te houden als ze niet compleet zeker zijn van de dataveiligheid. Het is verstandig dat dataverwerkende instanties alternatieven gaan zoeken voor Amerikaanse leveranciers.
Uitgevers moeten weer op zoek naar andere, duurzame verdienmodellen voor hun online activiteiten. Adverteren is met het verdwijnen van de 3rd party cookies niet meer effectief.
Een brede groep belangenvertegenwoordigers in het Verenigd Koninkrijk eist in een open brief dat Facebook en Google stoppen met het profilering van kinderen tot 18 jaar om reclamedoeleinden.
De Ierse privacytoezichthouders gebiedt Facebook om geen persoonsgegevens van Europese gebruikers meer naar de VS te sturen. Dataveiligheid is niet gegarandeerd.
Europa en Amerika slagen er niet in om op korte termijn een alternatieve structuur te vinden voor het door de rechter verworpen Privacy Shield. “Geen quick fix”, aldus eurocommissaris Didier Reynders.
Het Nederlandse en hele Europese bedrijfsleven schendt op grote schaal de Europese privacyregels via hun Amerikaanse leveranciers. Overheden en toezichthouders komen op stoom voor handhaving, maar het is verstandig om straffen voor te zijn en Europese alternatieve te zoeken.