More stories

Een datagedreven organisatie draait op samenwerking van tools en mensen

Er zijn tientallen marketingtools die het werk van de marketeer makkelijker moeten maken, maar die ook zorgen voor een nieuw probleem: de tools die je inzet hebben alleen impact als ze samenwerken. Het geheel is immers altijd meer dan de som der delen, daarin is data-gedreven marketing geen uitzondering. Dit geldt niet alleen voor de inzet van marketingtechnologie. Ook de interne organisatie van marketing, sales en service heeft meer impact als ze samenwerken binnen gezamenlijke doelstellingen.

Data-gedreven marketing begint daarom met een breed gedragen waarheid en visie binnen de organisatie. Een waarheid met betrekking tot de data die je als brandstof voor je marketingmotor gebruikt en een visie waar je het als organisatie allemaal voor doet. In dit artikel laat ik zien waarom die waarheid en visie zo belangrijk zijn en welke eisen je moet stellen om succesvol te zijn met data-gedreven marketing.

Customer Experience

Zijn B2B-organisaties klaar voor digitale transitie?

Ook in B2B-marketing heeft digitalisering een transitie veroorzaakt van product naar klantgericht denken. De verwachtingen van klanten zijn snel veranderd en het oriëntatieproces speelt zich vaak online af. Toch zijn veel B2B-bedrijven nog wat terughoudend in de transitie naar digitalisering in vergelijking met B2C-bedrijven. Waar loopt de B2B-marketeer tegenaan bij dit veranderingsproces? 

B2B online

Nell Watson: ’Tijd voor digitale makers om AI ethiek bij te brengen’

Het is misschien wel de grootste vraag van onze tijd. Hoe zorgen we ervoor dat intelligente machines handelen op een manier die in lijn is met wat de samenleving als acceptabel ziet? Het is nodig én heel goed mogelijk om machines een moraal bij te brengen. Daarover vertelt Nell Watson aankomende vrijdag op Dutch Digital Day. Ze roept digitale makers op als voogden op te treden en zich te ontfermen over ‘machine ethics’ – de sociale vaardigheden van kunstmatige intelligentie.

Artificial Intelligence

Nieuwe wet stelt strenge eisen web- en appdesign

Op 1 juli wordt een nieuwe wet van kracht die eisen stelt aan het design van sites en apps van overheidsinstanties. Ze moeten helemaal toegankelijk zijn voor mensen met een handicap, onder wie doven en blinden.

Digital Design

Design thinking versus technologische innovatie

Technologische innovatie zonder design thinking is gedoemd te mislukken. Daarom vinden we het eerder creepy dan cool als een Google-bot zich voordoet als mens en de kapper belt voor een afspraak.

Service Design

‘Nieuwe rol conversational interface: focus op basale menselijke behoeften’

De rol die chatbots en andere varianten op de conversational interface spelen, verandert drastisch. De focus mag nu nog op de functionele aspecten liggen, binnen één tot twee jaar zijn deze oplossingen veel meer als vrienden. Dat stelt althans David Mattin, Head of Trends & Insights bij Trendwatching. De verklaring hiervoor is simpel. Deze ‘virtual companions’ weten steeds beter in te spelen op basale behoeften en emoties.

Artificial Intelligence

Waarom een digitale transformatie cruciaal is

De wereld draait niet langer om geld, maar om data. Sterker nog, geld heeft soms al de vorm van digitale data. Denk aan het minen van bitcoins via wiskundige algoritmes. Het bedrijfsleven digitaliseert in rap tempo en nieuwe technologieën veranderen producten, processen, businessmodellen en bedrijfsculturen. Economen spreken al van een nieuwe industriële revolutie: de industrie 4.0. Hoe komen bedrijven daar in mee? 

Disruptie

NOS: Van screen naar no-screen design

De NOS zet de eerste stappen om zijn online dienstverlening aan te passen op een internet zonder schermen. Niet dat sites en apps verdwijnen, maar de voice-interface dringt dit jaar door in Nederland.

Digital Design

Apple ondersteunt eindelijk PWA’s

Apple heeft stilletjes de Progressive Web Apps omarmd. De ondersteuning ervan is in de nieuwste iOS-update officieel uitgebreid. Het bedrijf leek de ontwikkeling lange tijd te blokkeren, maar is dus eindelijk overstag. Wat verandert er precies nu Safari overweg kan met dit (gedeeltelijke) alternatief voor de native app?

Disruptie

UX-conventie ‘F-patroon’ vraagt volgens bedenker om herinterpretatie

Bijna geen online conventie is zo bekend als die van het F-patroon. Het achterliggende onderzoek stelt dat gebruikers van een digitale dienst elke pagina volgens een F-patroon scannen. De onderzoekers nuanceren dit nu.

Customer Experience

Designbureau Skybox onderdeel van TRIMM

Het Amsterdamse designbureau Skybox wordt onderdeel van TRIMM. Daardoor ontstaat volgens de twee partners meer slagkracht op het gebied van visual design en ‘digitaal vakmanschap’.

Digital Agencies

Bizerba: digitale transformatie in 10 stappen

Een eeuwenoud familiebedrijf digitaal transformeren is een uitdaging. Bizerba, een traditioneel maar innovatieve onderneming met snij- en weegtechnologie, deed traditionele marketing met een groot salesteam en beursdeelnames. Een gefaseerde aanpak zorgt ervoor dat het bedrijf steeds digitaler wordt.

Digital Design

Machine learning is ideeënfase voorbij

Machine learning is de fase van mooie ideeën voorbij. Dit jaar hebben we het over toegepaste technieken, met soms overweldigende, baanbrekende oplossingen. Hoe ver is machine learning? De computer weet inmiddels al wel wie de Oscars winnen.

Artificial Intelligence

Nauwere samenwerking DimCoppen en Media Outlaws

DimCoppen en Media Outlaws gaan nog nauwer samenwerken. De digitale bureau hopen vanuit kantoren in Venlo en Eindhoven klanten in Brabant nog beter te bedienen.

Digital Design

Zo gaat generatie Alpha om met technologie

De generaties die zonder internet opgroeiden, worden schaarser. De nieuwste telgen, generatie Alpha, gaan wéér anders om met technologie dan hun oudere broers en zussen. Maar technologie maakt niet dom. Het maakt ons vrij om ons te concentreren op meer intellectueel uitdagende activiteiten. Hoe ga je mee met toekomstige generaties? 

Tech