More stories

Premium

Fietsbezorgers Packaly naar Eindhoven, Rotterdam, Den Haag

Last mile startup Packaly opent zijn bezorgplatform volgende week in Eindhoven en Rotterdam en Den Haag volgen spoedig daarna. Winkeliers kunnen online orders binnen een uur naar de klant laten fietsen.

Retail
Premium

20 procent omzet Nike al via onlinekanaal

Onlineverkoop heeft sportschoenenfabrikant Nike het afgelopen kwartaal aan een groeiende omzet geholpen van 10,1 miljard dollar. Online groeide zelfs met 36 procent, zo blijkt uit de kwartaalcijfers over het gebroken boekjaar dat 29 februari eindigde.

E-commerce

Legowebwinkel Bricks2play failliet

De Nederlandse webwinkel in Lego en ander speelgoed Bricks2play is failliet. Het staat los van de coronacrisis, vorig jaar werd het bedrijf al geherstructureerd en werden onderdelen verkocht.

E-commerce

Hoe je showrooming inzet voor meer omzet

Nog niet zo lang geleden werd ‘showrooming’ gezien als een van de vier ruiters van de zogenaamde retail-apocalypse.

E-commerce platforms

Boodschappenapp Local Heroes live in Amsterdam West

De app Local Heroes, waarmee lokale ondernemers producten online kunnen bestellen, is vervroegd live gegaan in Amsterdam West.

Food

Angst voor besmetting via pakketten ‘overdreven’

De angst dat het coronavirus wordt overgedragen via pakketten van e-commerce bedrijven lijkt stellig overdreven. Dat zeggen diverse experts nadat het New England Journal of Medicine een dezer dagen concludeerde dat het virus tot vier uur op koper zou kunnen leven, tot een dag op karton en tot drie dagen op plastic en roestvrij staal.

Coronacrisis
Premium

65 procent van de Europese webwinkels houdt rekening met omzetdaling

Het beeld dat e-commerce partijen flink zullen verdienen als gevolg van de coronacrisis, moet sterk worden genuanceerd. Uit het onderzoek van Ecommerce Europe onder meer dan 25 nationale e-commerce-associaties en hun leden komt naar voren dat 65 procent van de respondenten verwacht dat de pandemie over de gehele breedte zal leiden tot een daling van de online verkopen.

Coronacrisis

Mode wordt minder vaak geretourneerd

Er wordt minder online bestelde mode geretourneerd dan in het verleden. Deze categorie, traditiegetrouw verantwoordelijk voor de meeste retouren, daalde met 7 procent in Nederland vergeleken met een jaar eerder. Dat blijkt uit de E-Shopper Barometer van pakketbezorger DPD.

Fulfillment

Nepgroothandel in mondkapjes offline gehaald

Een nepwebsite waarmee oplichters geld aftroggelden van slachtoffers wereldwijd die mondkapjes wilde kopen als bescherming tegen het corona-virus is uit de lucht gehaald.

Coronacrisis

Nederlandse marketplaces vs Amazon: Kunnen zij zich staande houden? 

Marktplaatsen worden steeds groter. Na de komst van Amazon en de sterke groei van bol.com kunnen we hier niet meer omheen. Als retailer heb je grofweg twee opties: ‘defend your own castle’en wegblijven van deze platformen, of zelf gaan verkopen via marketplaces.

Marketplaces

Boodschappenboxbezorger Boerschappen gaat ‘enorme voedeloverschotten’ wegwerken

Online kookplatform Home Made Chefs en boodschappenbox-bezorger Boerschappen hebben de handen ineengeslagen om de ‘enorme voedseloverschotten door de coronacrisis’ bij boeren weg te werken.

Food

Apple wil half april eerste winkels openen

Apple is van plan om enkele van zijn Amerikaanse winkels half april weer te openen, zo blijkt uit een interne memo waaruit Bloomberg citeert.

Coronacrisis

PostNL waarschuwt voor vertraging pakketbezorging

PostNL waarschuwt dat door de flinke stijgingen van het aantal online bestellingen in Nederland en België er lokaal vertraging kan ontstaan. De postbezorging verloopt op dit moment overigens nog volgens plan.

E-commerce

Vijf retailers in tuin- en dierbranche gaan voor GS1 datapool

GRS Inkoop & GRS Services, Intratuin, Ranzijn Tuin & Dier, Tuincentrum Osdorp en Vijver- en Tuincentrum Pelckmans – de belangrijkste retailers in de tuin en dierbranche – gaan de zogeheten GS1 datapool gebruiken voor het uitwisselen van betrouwbare productinformatie.

Data

Hoe retailers sterker uit tijden van crisis kunnen komen

Het coronavirus heeft de verslechtering van de economische situatie ook binnen de retailbranche in een stroomversnelling gebracht.

Coronacrisis