Primera start met verkoop iTunes Pass
Primera start met het aanbieden van Apples iTunes Pass. Hierbij wordt iTunes tegoed direct via de kassa toegevoegd aan het iTunes-account.
Primera start met het aanbieden van Apples iTunes Pass. Hierbij wordt iTunes tegoed direct via de kassa toegevoegd aan het iTunes-account.
Albert Heijn gaat naar eigen zeggen als eerste in Nederland een test doen met Hiku. Dat is een slimme koelkastmagneet die iedereen in het gezin kan gebruiken om producten op het boodschappenlijstje te zetten. Daarmee volgt de retailer Amazon Dash.
Nog geen twee jaar geleden werden abonnementen gezien als dé disruptor van de transactie-economie. Die disruptor dreigt nu op zijn beurt te worden verstoord door een andere nieuwkomer: de spraak-assistent.
Winkelketen Kijkshop, waarvan een kwart van de vestigingen gaat sluiten, wordt een platform waarop consumenten elkaar advies kunnen geven over de aankoop van producten. Het concept lijkt sterk op dat van het doorgestarte V&D, dat een sociale shoppingapp lanceert.
Wat begon als een afstudeerproject is inmiddels een serieuze startup geworden: Campr biedt kampeerplaatsen aan voor mensen die niets moeten hebben van de traditionele massacampings. Medeoprichter Sebastiaan Schillebeeckx vertelt over de zoektocht naar een verdienmodel en de internationale ambities.
PostNL gaat nog dit jaar boodschappen bezorgen voor online formules van Superunie. De bezorger richt zich steeds meer op kleinere supermarktformules als Hoogvliet, Ekoplaza, Marley Spoon en De Krat.
Facebook Messenger kan voortaan ook voor groepsbetalingen worden gebruikt. Sinds 2015 waren onderlinge betalingen al mogelijk, althans in de VS.
Het bedrijf achter winkelplatform Sjoprz heeft 1,1 miljoen euro opgehaald bij particuliere investeerders, onder wie Just Jongeleen, Rard Rijcken en Evelijn Zikken.
De stakingen bij Jumbo lijken vooralsnog geen grote gevolgen te hebben voor de online bezorgingen van de supermarkt. RTL meldde gisteren dat slechts 100 tot 150 van de werknemers staken, dat is nog geen vijf procent. Vandaag staan Veghelse supermarktketen en de vakbonden tegenover elkaar in de rechtbank in Utrecht.
Nog niet alle webwinkels verwijzen goed naar het Europese platform voor online geschillenoplossing, de Online Dispute Resolution (ODR). Dat blijkt uit een inventarisatie onder dertig grote onlinebedrijven. En dat zijn ze wel al sinds begin 2016 verplicht.
In de winkels van de toekomst zijn geen wachtrijen en zitten er geen mensen achter de kassa. Sterker nog, er zijn geen kassa’s. We hoeven onze eigen boodschappen niet meer in te pakken en we betalen met onze wearables. Afhankelijk van het type winkel gaat winkelen in de toekomst óf over de beleving óf over extreem gemak.
De Nederlandse betaalverwerker Adyen meldt een recordomzet voor het jaar 2016: die ging van 365 miljoen naar 727 miljoen dollar.
Overleven is geen strategie. Het is een manier om de volgende dag te halen, en dag erop. Voor veel online retailers is dit, ongewild, wel de dagelijkse praktijk. Dat maakt het moeilijk, maar niet onmogelijk, om een toekomstbestendige webshop op te bouwen. Voorwaarde is dat je het spel speelt volgens de nieuwe regels en jezelf de juiste vragen stelt om tot een strategie te komen, in plaats van in de overlevingsstand te gaan.
Bij de Consumentenbond komen nogal wat klachten binnen van consumenten die, na aankoop bij een gerenommeerde webwinkel, een aanbod krijgen voor korting op hun volgende aankoop. Het blijkt echter te gaan om een duur abonnement van een ander bedrijf.
Internet is grenzeloos, dus waarom zou je je met een webshop beperken tot de thuismarkt? Voor een goede prijs-kwaliteitverhouding en/of bijzondere producten zijn consumenten zeker bereid om internationaal te shoppen. Dit is een van de vier trends die de groei van cross-border e-commerce flink zal stimuleren.